خودکفایی ایران در حوزه مشاوره و پیمانکاری


خودکفایی ایران در حوزه مشاوره و پیمانکاری

یک فعال حوزه خدمات مشاور و پیمانکاری با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت نفت، نیرو و معدن، گفت: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها از حضور خارجی‌ها در پروژه‌ها و در بحث مشاوره و پیمانکاری خودکفا شده‌ایم.

خودکفایی ایران در حوزه مشاوره و پیمانکاری

به گزارش ایران اکونومیست، امین کاوه در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه حدود یک دهه است که فعالیت خود را شروع کرده و در دو حوزه اصلی مشاور و پیمانکار دارای صلاحیت‌های مختلفی از سازمان برنامه و بودجه هستیم، اظهار کرد: ازجمله تخصص‌های ما در حوزه مشاور متمرکز بر رتبه های واحدهای نفت، گاز و پتروشیمی، مقاوم سازی و سازه، ژئوتکنیک، بازرسی فنی، ساختمان، توزیع و انتقال نیرو است.

وی با بیان اینکه در حوزه پیمانکاری نیز در بخش ابنیه و نیرو فعال هستیم، گفت: در یک دهه گذشته بالغ بر ۲۰۰ پروژه در صنایع نفت، نیرو، فولاد و انرژی هسته ابنیه انجام رسانده ایم.

وی افزود: در برخی پروژه‌ها ماهیت حضور ما مشاوره است و به عنوان طراح و ناظر حضور داریم و از فاز صفر پروژه که مکان یابی سایت و مطالعات ژئوتکنیک و ژئو فیزیک است تا پایان فاز مشاوره که آماده سازی نقشه‌های دقیق و اسناد مناقصه است، حضور داریم.

او با اشاره به پروژه‌های شاخص انجام پذیرفته، گفت: در واحد ۱۴ شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، مقاوم سازی کمپرسورها در برابر ارتعاشات را دنبال کردیم و این یک پروژه خاص بود، چرا که قرار بود شرکت های خارجی آن را به انجام برسانند اما این کار به ما محول شد.

کاوه با بیان اینکه بیش از یک سال است که این پروژه تحویل قطعی شده و ارتعاشات غیرعادی به طور کامل کنترل شده است، گفت: باتوجه به اینکه این واحد در تولید بخشی از بنزین کشور موثر بود از این جهت حساسیت و اهمیت خاصی در اجرای آن وجود داشت.

وی تاکید کرد: درحال حاضر نزدیک به ۳۰ پروژه مختلف در حوزه های مشاوره و پیمانکاری در حال اجرا داریم، که می توان به پروژه‌های پالایشگاه آبادان، پتروشیمی نوری، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی فجر اشاره کرد.

این فعال حوزه نفت و انرژی با اشاره به افزایش حضور شرکت‌های ایرانی در زمینه مشاوره و پیمانکاری، گفت: در این حوزه طی سال های اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم به طوری که نسبت به سال‌های قبل حضور شرکت‌های داخلی در این حوزه افزایش چشمگیری داشته است.


کاوه با بیان اینکه پروژه مذکور در پالایشگاه اراک برای اولین بار اجرا شد که اقدام مهمی در این حوزه بود، گفت: همچنین در فولاد ارفع تولید کارخانه از ۸۰۰ هزار تن در سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا کرد که قطعا در راستای ارزآوری و ذخیره ارز در داخل کشور موثر است.

به گفته وی یکی از کارهایی که پیش گرفته‌ایم، تمرکز روی بازارهای منطقه است، با چند کشور کارهایی را آغاز کرده ایم و در تلاش هستیم تا با ارائه خدمات فنی و مهندسی و فروش خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه بتوانیم ارزآوری داشته باشیم و نقشی که باید را ایفا کنیم.

مدیرعامل شرکت مشاوره و پیمانکاری با اشاره به پیشرفت‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه فنی و مهندسی در ایران حاصل شده است، گفت: سعی ما بر این است که به عنوان یک شرکت خدمات مهندسی و شرکتی که دانش محوراست بتوانیم با صادرات خدمات فنی و مهندسی که در شرایط فعلی کشور بسیار ساده تر از صادرات کالا و محصولات است این نقش را ایفا کنیم.

کاوه با بیان اینکه به طور پیوسته با همکاران دانشگاهی داخل کشور در ارتباط هستیم و در حال تبادل اطلاعات و به روز کردن اطلاعات با همکاران علمی در خارج از کشور هستیم، تصریح کرد: مشکلات در حوزه‌های مختلف در همه جای دنیا وجود دارد اما به دلیل اینکه ما به صورت تخصصی در پروژه‌هایی که اساس علمی و فنی دارند، مشارکت می کنیم، خیلی از لحاظ وصول مطالبات دچار مشکل نیستیم. اما در حوزه‌هایی که مرتبط با سازمان‌های مالیاتی و یا سازمان تامین اجتماعی در کشور هستند فرایندهای طولانی را سپری می‌کنیم.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!