روند احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دولت سیزدهم چگونه است؟


روند احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دولت سیزدهم چگونه است؟
یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم تلاش برای توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است که طبق آخرین آمارها ۸۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور با ظرفیت ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار مترمکعب در دست ساخت قرار دارد.
روند احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دولت سیزدهم چگونه است؟

به گزارش ایران اکونومیست، عزم دولت سیزدهم در بخش فاضلاب این است که ۷۱ پروژه را به سرانجام برساند که تاکنون بهره‌برداری از ۷۸درصد از این پروژه‌ها در سطح کشور محقق شده است و همه تلاش بر این است که تا پایان دولت سیزدهم به تحقق ۱۰۰ درصدی برسد.

بر این اساس هم‌اکنون ۵۴درصد از جمعیت کشور با ۸.۸ میلیون انشعاب فاضلاب، نزدیک به ۶۸ هزار کیلومتر شبکه جمع‌آوری و سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال زیرپوشش شبکه فاضلاب هستند.

یکی از اهدافی که دولت سیزدهم از توسعه فاضلاب دنبال می‌کند اختصاص پساب حاصل از تصفیه فاضلاب به صنایع بزرگ کشور باهدف قطع نیاز آنها به آب گوارا است.

چندی پیش «هاشم امینی» در گفت‌وگو با ایران اکونومیست افزود: در یک دهه گذشته باتوجه‌به تغییر شرایط اقلیمی و لزوم مدیریت منابع آب کشور ونیز ضرورت توجه به پساب فاضلاب و آب خاکستری به‌عنوان یک منبع آبی قابل‌توجه سیاست‌های وزارت نیرو در این بخش تغییر کرده است.

وی ادامه داد: براین‌اساس وزارت نیرو به بخشی از صنایع مثل فولادی‌ها، معدنی و صنایع نیروگاهی و حتی پالایشگاهی توصیه کرده و اخیراً آن را تبدیل به قانون کرده که بند عین تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ حتی در لایحه‌ای که برای برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شد بر این موضوع تأکید دارد که باز تخصیصی در این صنایع صورت گیرد و بجای اینکه این صنایع بزرگ از آب تازه و آبی که امکان استفاده از آن در حوزه کشاورزی و شرب هست را تغییر به پساب دهد.

معاون آبفای کشور خاطرنشان کرد: اکنون این موضوع به‌سرعت در وزارت نیرو و با همکاری وزارت صمت در حال پیگیری است البته نه‌تنها در دو سال اخیر بلکه در سنوات قبل هم از این نوع قراردادها داشته‌ایم.

امینی گفت: در حال حاضر ما ۳۰۷ میلیون مترمکعب پساب را برای صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و پالایشگاه‌ها در فلات مرکزی و بخشی از شهرهای شرقی کشور واگذار کردیم.

وی ظرفیت پساب فعلی کشور را یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی ما در دولت سیزدهم این است که حدود یک میلیارد مترمکعب از این پساب را در اختیار صنعت قرار دهیم.

طبق اعلام وزارت نیرو، سید مرتضی احتشامی، سرپرست دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب کشور درباره آخرین وضعیت احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۴۷ شهر دارای تأسیسات فاضلاب و ۲۶۴ تصفیه‌خانه در شهرها در حال بهره‌برداری هستند.

به گفته احتشامی، در حال حاضر ۵۴.۴ درصد جمعیت شهری، معادل ۳۷ میلیون نفر تحت پوشش تأسیسات فاضلاب قرار دارند و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدار بهره‌برداری ۵.۸ میلیون مترمکعب در روز است.

وی طول خطوط انتقال و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب را ۷۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر عنوان کرد.

احتشامی میزان پساب تولیدی حاصل از تأسیسات فاضلاب در سال ۱۴۰۲ را ۱.۶ میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و افزود: ۷۹.۸۹ میلیون مترمکعب (۴.۹۹ درصد) در بخش صنعت، ۸۲۵ میلیارد مترمکعب (۵۱.۶۴ درصد) در بخش کشاورزی، ۸۵.۹۲ میلیون مترمکعب (۵.۳۷ درصد) در بخش فضای سبز، ۱۱ میلیون مترمکعب (۰.۷۳ درصد) در بخش تغذیه آبخوان و ۵۹۶ میلیون مترمکعب (۳۷.۲۷ درصد) در بخش تخلیه آب‌های سطحی مورداستفاده قرار گرفته است.

طبق داده‌های وزارت نیرو ۸۶ تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲ میلیون و ۱۳۹ هزار مترمکعب در دست ساخت قرار دارد که این تعداد تصفیه‌خانه بیش از ۱۳ میلیون نفر را تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته