این استان‌ها بیشترین میزان چک برگشتی را داشتند


این استان‌ها بیشترین میزان چک برگشتی را داشتند

بر اساس بررسی‌ها، در پایان سال 1402، استان‌های اردبیل و لرستان بالاترین نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای را به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آمارهای بانک مرکزی، ارزش کل چک‌های مبادله شده در سال 1402، حدود 692 همت اعلام شده که از این میزان حدود 81 همت برگشت خورده و باقی آن‌ها وصول شده است.

در حالت کلی، با فرض درستکاری افراد، زمانی خریدار برای معامله از چک استفاده می‌کند که انتظار دریافت درآمدی در آینده را داشته باشد، اما چنانچه درآمد محقق شده در واقعیت مطابق با انتظارات خریداران پیش نرود، چک برگشت می‌خورد. به همین ترتیب، برخی از کارشناسان باور دارند نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌ها می‌تواند اطلاعاتی از میزان انطباق باور خریداران با واقعیت را منعکس کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد استان‌های مختلف نسبت‌های متفاوتی برای استفاده از چک در مبادلات خود به ثبت رسانده‌اند، اما به نحوی می‌توان با توسل به نسبت چک‌های برگشتی در مقایسه با کل چک‌های مبادله‌ای به مقایسه میان استان‌ها پرداخت.

بیشترین نسبت چک‌های برگشتی پایان 1402 در کدام استان‌ها بود؟

مشاهده می‌شود استان‌های اردبیل و لرستان بالاترین نسبت مورد بررسی را با نرخ بیش از 17 درصد به ثبت رسانده‌اند. در مقابل نسبت چک‌های مبادله‌ای در استان‌های آذربایجان غربی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری رقمی بین 16 تا 17 درصد را تجربه شده است.

این درحالی‌ست که سیستان و بلوچستان، بوشهر و قم، با بیش از 15 درصد نرخ برگشت چک مواجه بود و در خراسان شمالی، سمنان و همدان حدود 14 تا 15 درصد چک‌ها برگشت خورده‌اند.

چک برگشتی

نسبت بالاتر برگشت چک در 26 استان از میانگین کشور

کمترین نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده نیز در استان‌های البرز و خوزستان با رقم بین 9 تا 10 درصد به ثبت رسید. تهران نیز با حدود 10 درصد چک‌های برگشت خورده و گیلان و قزوین با حدود 11 درصد چک‌های برگشتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. سایر استان‌ها نیز در پایان 1402 با حدود 12 تا 14 درصد برگشت چک در مبادلات چکی خود مواجه شده‌اند.

با توجه به اینکه استان تهران بیشترین میزان استفاده از چک‌ها در مبادلات نسبت به سایر استان‌ها را داشته؛ بنابراین میانگین کل چک‌های برگشت خورده در کشور با نرخ حدود 11 درصد و مشابه استان تهران رقم خورده است. به همین ترتیب مشاهده می‌شود نسبت چک‌های برگشتی در 26 استان بالاتر از میانگین کشور در پایان سال 1402 بوده است.

منبع : اکو ایران
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)