ارزش رینگ بین‌الملل بورس انرژی 28.8میلیاردی شد


در سومین هفته اردیبهشت‌ماه امسال تمامی بازارهای بورس انرژی پررونق بود؛ آغاز عرضه برق نیروگاه‌‌‌ها در تابلوی عمده‌‌‌فروشی از ابتدای اردیبهشت امسال زمینه رونق معاملات برق در بورس انرژی ایران را فراهم کرد و شروع معاملات ثانویه قرارداد سلف موازی متانول بوشهر نیز بخشی از توانایی بورس انرژی ایران در تامین سرمایه و جذب نقدینگی به بخش تولید را نمایان کرد. به گزارش مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، ارزش رینگ بین‌الملل ۲۸.۸‌هزار میلیارد ریالی، ارزش رینگ داخلی ۱۸.۳‌هزار میلیارد ریالی و ارزش بازار مشتقه ۱.۱‌هزار میلیارد ریالی شد؛ این ارقام مربوط به معاملات ثبت‌شده در این بازار ظرف سومین هفته از اردیبهشت‌ماه بود. این در حالی بود که ارزش تابلوی عمده‌‌‌فروشی برق نیز در این هفته از ۵.۱‌هزار میلیارد ریال فراتر رفت.

ثبت ارزش ۲۸.۸‌هزار میلیارد ریالی در رینگ بین‌الملل

در سومین هفته اردیبهشت‌ماه ۱۲۲هزار و ۵۵۸تن محصول شامل نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌های انرژی از رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران به فروش رفت و به این ترتیب ارزش ریالی معاملات ثبت‌شده در این بازار طی هفته مذکور بالغ بر ۲۸‌هزار و ۸۳۷میلیارد ریال شد. بررسی داده‌‌‌های فروش رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران حاکی از آن است که در سومین هفته اردیبهشت‌ماه، بیشترین حجم فروش محصول مربوط به ته‌مانده برج تقطیر (اتمسفریک) پالایش نفت کرمانشاه با ثبت فروش ۴۸‌هزار تنی بود.

ارزش رینگ داخلی ۱۸.۳‌هزار میلیاردی شد

در سومین هفته اردیبهشت‌ماه منتهی به‌ روز جمعه بیست‌‌‌ویکم این ماه ۶۹‌هزار و ۸۶۹تن محصول شامل نفت، گاز و سایر حامل‌‌‌های انرژی از رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت که ارزش ریالی این معاملات بالغ بر ۱۸‌هزار و ۳۱۵میلیارد ریال بود. بررسی داده‌‌‌های رینگ داخلی ظرف این هفته حاکی از آن است که بیشترین فروش حجمی محصول از این رینگ مربوط به نفت سفید ویژه خوراک صنایع (LAB) شرکت پالایش نفت تبریز بود. روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه بالغ بر ۱۶‌هزار و ۲۷۵تن از این محصول با استقبال خوب متقاضیان مورد معامله قرار گرفت.

فروش موفق برق از تابلوی عمده‌‌‌فروشی

تابلوی عمده‌‌‌فروشی بازار برق بورس انرژی در سومین هفته از شروع به کار توانست بستر مناسبی برای معاملات برق میان نیروگاه‌‌‌ها و شرکت‌های توزیع باشد. استقبال خوب طرفین قرارداد از این بازار و عرضه قوی نیروگاه‌‌‌ها و ثبت تقاضا از سوی شرکت‌های توزیع باعث شد تا ارزش معاملات تابلوی برق بورس انرژی به ۵‌هزار و ۱۰۲میلیارد و ۲۷۷میلیون و ۸۲۰‌هزار و ۴۸۸ریال برسد. مزایای متعدد فروش برق در این بستر معاملاتی، از جمله شفافیت و تسویه به‌موقع وجوه معامله باعث استقبال بسیار خوب از این روش فروش در زمان کوتاهی از آغاز معاملات شده است. همچنین ظرف سه‌هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه امسال ارزش معاملات برق در بورس انرژی به ۸۱۴۵میلیارد ریال رسید و در همین بازه زمانی ۷میلیون و ۳۹۹‌هزار و ۳۰۴مگاوات ساعت در این بازار توسط شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور خریداری شد. متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق در معاملات ابتدای اردیبهشت تاکنون ۱۱۰۱ریال بود و در مجموع ۷۴۸معامله با حضور ۳۹شرکت توزیع برق به عنوان خریدار و ۴۶نیروگاه نیروگاه بخش خصوصی و دولتی به عنوان فروشنده انجام شده است. از جمله نکات قابل‌توجهی که در معاملات ۱۳روز آغازین انجام معاملات برق در بورس انرژی می‌‌‌توان به آن اشاره کرد، استقبال ویژه نیروگاه‌‌‌های بخش خصوصی از این اقدام است که براساس آن و تا پایان روز کاری گذشته ۳۸‌درصد از حجم فروش برق به میزان ۲میلیون و ۷۹۷‌هزار مگاوات ساعت به نیروگاه‌‌‌های بخش خصوصی تعلق داشت.

رونق رینگ مشتقه

آغاز معاملات ثانویه قرارداد سلف موازی متانول بوشهر با نماد ۰۵۱ و ۰۵۱۲ زمینه‌‌‌ساز رونق بازار مشتقه بورس انرژی ایران شد. در سومین هفته از اردیبهشت‌ماه منتهی به ‌روز جمعه ۲۱ این ماه بالغ بر ۸۵۹‌هزار و ۷۰۰قرارداد سلف موازی استاندارد متانول در تابلوی سلف موازی استاندارد بازار مشتقه مورد معامله قرار گرفت و ارزش دادوستدهای ثبت‌شده در این بازار به ‌هزار و ۱۴۱میلیارد ریال رسید. معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد متانول شرکت پتروشیمی بوشهر با نماد سمتا۰۵۱ از روز سه‌‌‌شنبه ۱۸اردیبهشت‌ماه آغاز شد. براساس اطلاعیه بورس انرژی از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد متانول بوشهر با نماد سمت۰۵۲ نیز بازگشایی شده و این قراردادها قابل معامله در بازار ثانویه خواهد بود. این قراردادها مشمول سود تضمینی ۲۳‌درصد به شکل روزانه هستند. پایان دوره زمان بازارگردانی این قرارداد نیز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ در نظر گرفته شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟