چرا چین پیام‌رسان واتس‌اپ را رفع فیلتر کرد؟


چرا چین پیام‌رسان واتس‌اپ را رفع فیلتر کرد؟

ایتنا - به نظر می‌رسد محدودیت دسترسی شهروندان چینی به پیام‌رسان واتس‌اپ به‌صورت موقت و برای مدت کوتاهی برداشته شده است. اما آیا فیلتر واتس‌اپ به صورت دائمی برداشته شده است؟


به نظر می‌رسد محدودیت دسترسی شهروندان چینی به پیام‌رسان واتس‌اپ به‌صورت موقت و برای مدت کوتاهی برداشته شده است. اما آیا فیلتر واتس‌اپ به صورت دائمی برداشته شده است؟

براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تعدادی از کاربران واتس‌اپ در شهرهای پکن و شانگهای طی دو هفته گذشته توانسته‌اند بدون نیاز به استفاده از ابزارهایی همچون VPN، به این پلتفرم پیام‌رسانی دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

این در حالی است که واتس‌اپ از سال ۲۰۱۷ در چین فیلتر و غیرقانونی اعلام شده بود.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این رفع موقت فیلتر با تصمیم اخیر اپل برای حذف واتس‌اپ، سیگنال و Threads از اپ استور چینی مرتبط باشد. طبق گزارش‌ها، این اقدام پس از درخواست نهاد ناظر بر فناوری اطلاعات چین صورت گرفته است.

فیلترینگ سرویس‌های خارجی در چین جزء سیاست‌های طولانی مدت دولت این کشور برای کنترل محتوای آنلاین بوده است.

سرویس‌های دیگری چون گوگل، یوتیوب، اسنپ‌چت و اسپاتیفای نیز در این کشور فیلتر شده‌اند. این امر به رشد پلتفرم‌های داخلی مانند وی‌چت و ویبو کمک کرده اما کاربران چینی همچنان از VPN برای دسترسی به شبکه‌های غربی استفاده می‌کنند.

مقامات دولتی چین هنوز در خصوص علت و مدت زمان رفع فیلترینگ واتس‌اپ اظهارنظری نکرده‌اند.

کارشناسان معتقدند این گام احتمالاً به‌صورت آزمایشی و کوتاه‌مدت صورت گرفته است. با این حال، کاربران چینی از فرصت موجود برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده در خارج از چین استفاده کرده‌اند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جهش این ویروس نگران‌کننده، جهان را درگیر خواهد کرد