ورود مجلس به تغییر لایحه تعطیلات آخر هفته در دقیقه 90 / نمایندگان چه گفتند؟


ورود مجلس به تغییر لایحه تعطیلات آخر هفته در دقیقه 90 / نمایندگان چه گفتند؟

به گزارش رکنا از خانه ملت ، در جلسه علنی امروز( یکشنبه ) مجلس شورای اسلامی ، موضوع تعیین روزهای تعطیل آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان در دستورکار قرار گرفت. در جلسه علنی امروز (یکشنبه...

به گزارش رکنا از خانه ملت ، در جلسه علنی امروز( یکشنبه ) مجلس شورای اسلامی ، موضوع تعیین روزهای تعطیل آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان در دستورکار قرار گرفت.

در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی ، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستورکار قرار گرفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را درباره تعیین روزهای تعطیل آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان مطرح کردند.

کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات توجیهی ندارد

در ابتدا، حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه را مطرح کرد و گفت: در شرایطی که شعار سال درباره رشد تولید است و این امر مستلزم کار و فعالیت بیشتری است، کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات توجیهی ندارد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر با تعطیلی شنبه‌ها، عملاً کشور از پنج‌شنبه ظهر تعطیل می‌شود و روز جمعه که مخصوص عبادات و اعمال دینی است تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

در جلسه امروز پیشنهاد بازگشت به اصل از سوی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر با ۷۶ رای موافق، ۱۱۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع نتوانست رای لازم را کسب کند.

کلیات این لایحه مبنی بر ۲ روز تعطیلی در هر هفته و کاهش ساعات کاری ادارات از ۴۴ به ۴۰ ساعت در جلسه علنی روز یکشنبه - ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ به تصویب مجلس رسیده بود.

تصمیم‌گیری درباره روز تعطیلی به دولت سپرده شود

روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز در مجلس در موافقت با این موضوع، گفت: بر اساس لایحه‌ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، ساعت کاری چهار ساعت در هفته و روزهای کاری به پنج روز کاهش می‌یابد. در لایحه دولت گفته نشده بود که چه روزی تعطیل شود اما در مصوبه کمیسیون ذکر شده که روز تعطیلی شنبه باشد.

وی تاکید کرد: بهتر است که با توجه به بحث‌های کارشناسی که این موضوع نیاز دارد، تصمیم‌گیری درباره روز تعطیلی به دولت سپرده شود تا کارشناسان بتوانند به شکل مفصل این موضوع را بررسی کنند و از سوی دیگر شأن اجرای این کار بر عهده دولت باشد.

متفکرآزاد ادامه داد: نباید به صورت سریع در این زمینه تصمیم‌گیری شود، چرا که ممکن است دولت تصمیم بگیرد مدتی به صورت آزمایشی روز تعطیلی را تعیین کند. مباحث اقتصادی و فرهنگی زیادی در این زمینه وجود دارد و تصمیم مجلس شورای اسلامی می‌تواند التهابات اجتماعی به دنبال داشته باشد، پس بهتر است تصمیم‌گیری درباره روز تعطیلی به دولت سپرده شود.

شنبه تعطیل شود

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه، اظهار کرد: افزایش تعطیلات منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر ما به جای پنج‌شنبه، تعطیلی را به روز شنبه انتقال دهیم، میزان خسارت اقتصادی در هفته تا ۱۰ میلیارد دلار در سال کاهش می‌یابد. با تعطیلی روز شنبه، روزهای کاری ما با جامعه جهانی تطابق بیشتری خواهد داد. از سوی دیگر، نظام بانکی و برخی از دستگاه‌های خدماتی نیز می‌توانند از این تعطیلات بهره‌مند شوند.

باید ساعت کاری را کاهش دهیم

در ادامه جلسه، حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و ضمن مخالفت با پیشنهاد بازگشت به اصل لایحه، اظهار کرد: دفع قبل که این لایحه به کمیسیون ارجاع شد، بر این موضوع تاکید شد که چرا روز تعطیلی در گزارش کمیسیون تعیین نشده است. از سوی دیگر اگر به اصل لایحه بازگردیم، اصلاحاتی که کمیسیون اجتماعی مجلس انجام داده است، از بین می‌رود.

وی افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس در مصوبه خود، مشمولان قانون کار یعنی کارگران را نیز اضافه کرده است تا در حق آنها اجحاف نشود. از سوی دیگر ما ساعت کاری را ۴۰ ساعت در هفته تعیین کردیم و باید ساعت کاری را کاهش دهیم.

کاهش ساعت کار اداری بار مالی برای دولت دارد

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در جریان بررسی لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلی پایان هفته در اخطاری گفت: دولت در لایحه خود ساعت کار کارمندان را ۴۲ و نیم ساعت تعیین کرده است که کمیسیون در گزارش خود این میزان را به ۴۰ ساعت کاهش داده است. این کار به معنای تحمیل بار مالی به دولت و کم شدن درآمد دولت است قطعا شورای نگهبان ایراد وارد خواهد کرد. لذا این لایحه مجدد برای بررسی به کمیسیون ارجاع شود.

کمیسیون اجتماعی جلسه‌ای برای تغییر روز تعطیلی تشکیل نداده است

عباس گودرزی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی این موضوع، گفت: اگر مصوبات مجلس شورای اسلامی مسیر قانونی خود را طی کند، آثار مثبتی را بر جای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: اکنون گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار مجلس است که در کمیسیون اجتماعی با اکثریت آرا و حضور رسمی اعضای کمیسیون مصوب شد تا روز پنج‌شنبه و جمعه به عنوان تعطیلی لحاظ شود، اما قبل از در دستور کار قرار گرفتن لایحه در صحن مجلس، مصوبه کمیسیون تغییر کرده است و این تعطیلی از روز پنج‌شنبه به شنبه منتقل شده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کمیسیون اجتماعی جلسه رسمی برای تغییر روز تعطیلی از روز پنج‌شنبه به شنبه تشکیل نشده و صرفاً در حاشیه صحن امضا جمع شده است که این وضعیت وجهه قانونی ندارد و نباید اجازه داد تا این موضوع در مجلس شورای اسلامی باب شود.

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، در پاسخ به این نماینده، گفت: بر اساس آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی، قبل از آنکه گزارشی در دستور هفته درج نشده باشد با تصویب دو سوم اعضای کمیسیون و تأیید هیأت رئیسه قابل تغییر است، اما زمانی که در دستور هفتگی درج می‌شود، دیگر گزارش قابل تغییر و اصلاح نیست و ما اجازه نداریم تغییری در آن اعمال کنیم. این لایحه فرآیند قانونی خود را طی کرده است.


ورود مجلس به تغییر لایحه تعطیلات آخر هفته در دقیقه 90 / نمایندگان چه گفتند؟

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


مناطق پائین دست سدها در خوزستان فراموش شدند