بازرس کانون کارگران ساختمانی: مستندات بیمه کارگران ساختمانی را ارائه دهید!


بازرس کانون کارگران ساختمانی: مستندات بیمه کارگران ساختمانی را ارائه دهید!

بازرس کانون کارگران ساختمانی ادعای بیمه ۷۰ هزار کارگر ساختمانی از سال ۹۹ را کذب دانست و گفت: شاید تعدادی از سهمیه آنهم به درخواستِ مثلا فلان نماینده تخصیص داده شده باشد، اما بیمه کردن ۷۰هزار کارگر ساختمانی در طول این چند سال کذب است؛ به ما اسناد و مدارک نشان بدهند!

به گزارش تجارت‌نیوز، چندی پیش اکبر شوکت، رئیس کانون کارگران ساختمانی، از قطع بیمه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در دولت خبر داد. خبری که با واکنش سازمان تأمین اجتماعی مواجه شد. این سازمان در جوابیه‌ای به «ایلنا» ضمن تأیید قطع بیمه کارگران ساختمانی نوشت: «پالایش کارگران ساختمانی واقعی از افرادی که به ‎ناحق از حمایت دولتی در این زمینه بهره‌مند شده‌اند، اقدام جدیدی نبوده و از وظایف و مأموریت‌های قانونی این سازمان است.»

تأمین اجتماعی در حالی پالایشِ کارگران ساختمانی را امری قانونی و روال معمول دانسته، که مدتهاست فعالان این حوزه به نحوه‌ی بازرسی‌های این سازمان اعتراض داشته و معتقدند که بازرسی‌های نامتعارف و مکررِ این سازمان، بخشی از یک نقشه‌ی زیرکانه برای کاهش بارِ هزینه‌های ناشی از بیمه کارگران ساختمانی است. آن‌ها بارها اعلام کرده‌اند که سازمان بدونِ توجه به ماهیتِ شغل کارگران ساختمانی، در بازرسی‌های گاه و بی‌گاهش، به راحتی بیمه کارگران را قطع می‌کند. همچنین این فعالان به نحوه‌ی بازرسیِ کارگزاری‌ها معترض هستند و می‌گویند از آنجا که سودِ آن‌ها در گرویِ حذفِ بیشترِ بیمه کارگران ساختمانی است، در نتیجه بی‌رحمانه سهمِ بیمه‌ی کارگران را از آن‌ها می‌گیرند.

سازمان تأمین اجتماعی البته در جوابیه‌اش به ما تأکید می‌کند که «سازمان تأمین‌اجتماعی نه تنها هیچ کارگر ساختمانی واقعی را از فهرست افراد مشمول این بیمه حذف نکرده و نمی‎کند؛ بلکه حتی زمانی‌که کارگران غیرواقعی شناسایی و حذف می‌شوند، ظرفیت جدیدی برای جایگزین کردن کارگران واقعی به جای این افراد فراهم می‌شود.»

این سازمان همچنین در بخش دیگری از این جوابیه، زیرِ سوال بردنِ عملکردِ سازمان برای تخصیص سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را غیر واقعی دانسته و اعلام کرده «از سال ۹۹ تاکنون حدود ۷۰ هزار نفر از متقاضیان جدید در شعب تأمین‌اجتماعی نام‌نویسی و مورد پذیرش بیمه کارگران ساختمانی قرار گرفته‌اند.»

در رابطه با این جوابیه، عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمان) گفت: سازمان تأمین اجتماعی و کارگزارانش دو بار در سال یعنی هر شش ماه یکبار از کارگران ساختمانی بازرسی می‌کنند، که این بازرسی قبلا سه بار در سال یعنی هر سه ماه یکبار انجام می‌شد. پس چطور با وجودِ این بازرسی‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارگرِ غیرواقعی وجود داشته که باید بیمه‌شان قطع می‌شده؟! چرا اجازه دادید این ۳۰۰ هزار نفر سال‌ها از بیمه استفاده کنند و کارگر واقعی دستش خالی بماند؟!

شیری معتقد است که آنچه سازمان تامین اجتماعی در موردِ کنار گذاشتنِ کارگرانِ غیر واقعی می‌گوید، بهانه است و نه بیشتر. او می‌گوید: کارگزاران برای اینکه پورسانت بیشتری بگیرند به راحتی کارگران ساختمانی را غیر واقعی می‌خوانند! آن‌ها یکبار سر ساختمان مراجعه می‌کنند و اگر کارگر به هر دلیلی آن روز نبود، او را کنار می‌گذارند و بیمه‌اش را قطع می‌کنند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی می‌گوید: اگر سازمان تأمین اجتماعی واقعا می‌خواهد کارگر واقعی از غیرواقعی را تشخیص بدهد، در بازرسی‌ها سه‌جانبه‌گرایی را رعایت کند. یعنی در بازرسی در یک شهرستان، بازرس اداره کل تامین اجتماعی، بازرس شعبه تامین اجتماعی و بازرس انجمن کارگران ساختمانی حضور داشته باشد. در این صورت اگر تشخیص دادیم که کارگری واقعا کارگر ساختمانی نیست، ما هم حمایت می‌کنیم که بیمه‌اش قطع شود.

شیری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی با این ترکیبِ بازرسی موافقت نمی‌کند، گفت: شیوه‌ی بازرسیِ آن‌ها این گونه است که با کارگر ساختمانی تماس می‌گیرند و اگر او جواب نداد بیمه‌اش را قطع می‌کنند! مثلا طرف گچ کار است و یا در ارتفاع کار می‌کند و آن لحظه نمی‌تواند جواب تلفن بدهد، بعد از ۵ دقیقه وقتی کارگر به همان شماره زنگ می‌زند جواب او را نمی‌دهند و یا گوشی را از دسترس خارج می‌کنند و می‌گویند ما زنگ زدیم!

این نماینده کارگران ساختمانی تاکید کرد: اجازه بازرسی را به کانون کارگران ساختمانی بدهید. اگر کارگزاران بیمه برای بازرسی پول می‌گیرند و هزینه‎ی این بازرسی از جیبِ کارگرِ ساختمانی می‌رود، ما رایگان بازرسی می‌کنیم. ما انجمن هستیم و منافع کارگران‌مان از همه چیز برایمان مهم‌تر است.

شیری گفت: تامین اجتماعی کارِ بازرسی را به بخش خصوصی و کارگزاری واگذار کرده که این کارگزارن تخصص لازم را ندارند. آن‌ها مبلغی نزدیک به ۷۰ هزار تومان برای تماس‌شان می‌گیرند و هر بازرسی بتواند بیمه‌ی بیشتری قطع کند، کارانه بیشتری هم می‌گیرد.

این بازرس کانون کارگران ساختمانی همچنین ادعای بیمه ۷۰ هزار کارگر ساختمانی از سال ۹۹ را کذب دانست و گفت: شاید تعدادی از سهمیه آنهم به درخواستِ مثلا فلان نماینده تخصیص داده شده باشد، اما بیمه کردن ۷۰هزار کارگر ساختمانی در طول این چند سال کذب است؛ به ما اسناد و مدارک نشان بدهند!

وی همچنین در خصوص تخصیص ۱۰هزار بیمه برای کارگران ساختمانی در روز کارگر گفت: در روز کارگر سهمیه‌ای تخصیص دادند، من شخصا پیگیری کردم و این سهمیه را برای استانها تقسیم کردیم، اما یک نفر هم هنوز انجام نشده است.

منبع : ایلنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم