لحظه های خوشایند: انتخاب شما برای قهوه های متنوع


لحظه های خوشایند: انتخاب شما برای قهوه های متنوع

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیاست. برای بسیاری از مردم، قهوه صبحانه بدون آن ناقص خواهد بود. با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده قهوه می تواند متفاوت باشد، انواع مختلفی از قهوه وجود دارد که هر کدام با طعم و مزه ای خاص برای ذائقه...

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیاست. برای بسیاری از مردم، قهوه صبحانه بدون آن ناقص خواهد بود. با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده قهوه می تواند متفاوت باشد، انواع مختلفی از قهوه وجود دارد که هر کدام با طعم و مزه ای خاص برای ذائقه های مختلف مردم مناسب هستند.

تازگی و کیفیت قهوه بسیار مهم است. برای تجربه بهتر، بهتر است قهوه های تازه تری را انتخاب کنید. همچنین، قهوه هایی که از بو و طعم خوبی برخوردارند انتخاب خوبی خواهند بود.

اینجا به برخی از انواع قهوه های محبوب می پردازیم:

  1. قهوه عربی: این قهوه معمولاً با روشی به نام “قهوه ترکی” سرو می شود. قهوه عربی از دانه های قهوه کوچک تهیه می شود که دارای طعم شیرین و ملایم هستند.
  2. قهوه برزیلی: قهوه برزیلی در سراسر جهان شناخته شده است و یکی از قهوه های پرطرفدار است. دانه های قهوه برزیلی گسترده ترین دانه های قهوه در جهان هستند و دارای طعم بسیار قوی و شیرین هستند.
  3. قهوه اسپرسو: این قهوه با استفاده از دانه های قهوه ریز تهیه می شود و اکثراً برای تهیه انواع قهوه های دیگر استفاده می شود. قهوه اسپرسو دارای طعم تلخ و قوی است.
  4. قهوه ایرلندی: این قهوه مخصوصاً برای علاقه مندان به الکل و قهوه ساخته شده است. دارای طعم شیرین و الکلی است.
  5. قهوه لاته: این قهوه با اضافه کردن شیر یا کرم به قهوه ساده ساخته می شود. دارای طعم شیرین و کرمی است.
  6. قهوه آمریکایی: این قهوه با استفاده از فرآیند استخراج تهیه می شود و به دانه هایی با طعم تلخ و قوی شناخته می شود.
  7. قهوه فرانسوی: این قهوه با استفاده از دانه هایی با طعم شیرین و قوام بالا تهیه می شود. دارای طعم قوی و شیرین است.

e7c40b52-33bc-4594-9546-ca52569faf4d

قهوه عربیکا

چند نوع گیاه قهوه با طعم، بو و مزه مختلف در سراسر جهان وجود دارند. نوع قهوه عربیکا دارای طعم خاص و گران است. این نوع قهوه از درختانی بالاتر از سطح دریا حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متر رویش می‌کند و بسیار آفت پذیر است. به دلیل این خصوصیات، قیمت آن بسیار بالاست و مشخصه خاصی از قهوه عربیکا به شمار می‌رود.

ویژگی های قهوه عربیکا:

  • میزان ترشی کمتر
  • مقدار کافئین در آن نسبت به روبوستا کمتر است و میزان آن در هر دانه بین ۰.۸ تا ۱.۴ قرار دارد.
  • از نظر میزان قند و چربی از روبوستا بیشتر بوده و طعم غلظت عالی دارد.
  • شکل ظاهری دانه بیضی تر می‌باشد.
  • سه چهارم قهوه‌های جهان از نوع عربیکا و یک چهارم از نوع روبوستا می‌باشد.

ظاهری صاف و بیضی شکل دارند، قهوه عربیکا از نظر شکل ظاهری، خط وسط آنها کمی انحنا دارد. این نوع قهوه در سودان، یمن و اتیوپی تولید می شود. از جمله مزایای مهم آن، می توان به افزایش هورمون آندروفین، مقاومت در برابر میکروب، افزایش پتاسیم در بدن، تقویت ناخن و استخوان ها کاهش وزن، افزایش آنتی اکسیدان در بدن و … اشاره کرد.

به علاوه، نقاط ضعف آن شامل هزینه بالای آن، حساسیت بیش از حد به آفت ها و اسیدیته کمتر آن می‌توان اشاره کرد.

0c6929e0-3369-4df2-ad1a-0744338270b1

قهوه روبوستا

تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد از قهوه های جهان، توسط قهوه روبوستا تامین می شود و این محصول بعد از قهوه عربیکا در رتبه دوم قرار دارد. دانه های این قهوه دارای خصوصیات و شکلی متفاوتی هستند و با دیگر قهوه ها فرق می کنند. که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قهوه روبوستا بیشتر طعم آن تلخ است.
  • میزان کافئین بالاتری نسبت به قهوه عربیکا دارد و حدود دو برابر آن است. در هر دانه، مقدار تقریبی ۱.۷ تا ۴ درصد کافئین موجود است.
  • میزان چربی و قند آن به نسبت عربیکا کمتر است
  • قیمت ارزان تری دارد
  • میزان عطر و بوی آن به نسبت قهوه عربیکا کمتر است
  • در برابر آفت‌ها مقاومت بالاتری دارد.

ظاهر قهوه روبوستا به شکل دایره است و خط وسط آن صاف و بدون انحنا می‌باشد. در مقایسه با عربیکا، این قهوه در اندازه کوچکتر است و قیمت آن نیز ارزان‌تر است. دلیل این ارزانی هم فقط در بیشترین مقاومتش در برابر آفت‌هاست که باعث برداشت آسان‌تر آن می‌شود. در حالی که برای رسیدگی به قهوه عربیکا زحمت بیشتری لازم است.

eac1ef9c-6bd1-47e9-8af6-ff3979000fc0

لیبریکا

دانه لیبریکا به دلیل نداشتن فراوانی در مقایسه با دانه‌های دیگر، به خاطر قدرتمندیش معروف است. این نوع قهوه که در مناطق مرکزی و غربی آفریقا به صورت بومی کشت می شود، طعمی برجسته و دودی را زیر زبان شما می‌آورد. زیرا که دانه قهوه برای رشد به آب و هوای گرم و خشک نیاز دارد، در اندازه های بزرگ تر تولید نمی شود. اگر به کشورهای اندونزی یا فیلیپین سفر کردید، حتما باید یک لیوان قهوه لیبریکای دودی و آجیلی را بنوشید.

  • طعم: آجیلی و دودی
  • مقدار کافئین: کم

اکسلسا

قهوه اکسلسا از دانه‌هایی است که در واقع نوعی از دانه لیبریکا محسوب می‌شود و بیشتر در مناطق آسیای جنوب شرقی تولید می‌شود. این گیاه در ارتفاعات به شکل بهتری رشد می‌کند و قامت خود آن به ۶ الی ۹ متر می‌رسد. طعم ترش و میوه‌ای اکسلسا، معمولا با دانه‌های دیگر تلفیق شده و در لیوان قهوه خدمت شما عرضه می‌گردد تا طعمی غنی‌تر به دست آید.

  • طعم: ترش و میوه‌ای
  • مقدار کافئین: کم

از میان انواع قهوه کدام کافئین بیشتری دارد؟

بین انواع مختلف دانه‌های قهوه، دانه روبوستا دارای بیشترین مقدار کافئین است. بنابراین اگر به دنبال نوشیدن یک لیوان قهوه قوی برای شروع صبح شنبه هستید، روبوستا انتخاب عالی ای است.

قهوه های محبوب و ترکیبی

اسپرسو فوری :

اسپرسو فوری یکی از انواع قهوه‌های فوری است که به سرعت و به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد. در این نوع قهوه، دانه‌های قهوه خشک شده و آسیاب شده به صورت پودری درون بسته‌های فلزی یا پلاستیکی قرار می‌گیرند. در هنگام تهیه، کافیست که یک قاشق از این پودر را با آب جوش ترکیب کرده و در لیوان قرار داده و آن را مصرف کرد. با وجود خواص مفیدی که این قهوه دارد، اما میزان کافئین آن بسیار کمتر از قهوه‌های سنتی است.

نسکافه :

نسکافه یکی از مشهورترین برندهای قهوه در جهان است که در سال ۱۹۳۸ توسط شرکت سوییسی نستله تاسیس شد. این برند اولین بار در سوییس معرفی شد و در طول سال ها به یکی از برندهای محبوب و معروف در سراسر جهان تبدیل شد.

محصول حاضر در بازار با شکل‌های متنوعی از جمله گرانول، استیکی و ساشه‌ای ارائه می‌شود و برای تهیه نوشیدنی قهوه شیرین و راحت، به ویژه در زمان پذیرایی از مهمانان، بسیار مفید است. برای تهیه این نوشیدنی، کافی است که ماگ یا فنجان خود را با آب داغ پر کرده و سپس پودر نسکافه را درون آب داغ بریزید و با هم زدن آن از این نوشیدنی لذت ببرید

کافی میکس:

کافی میکس یک نوع قهوه ترکیبی است که ترکیبی از قهوه عربیکا و ربوستا ، قند، شیر و بعضاً چربی است. این نوع قهوه برای آن دسته از افرادی که از قهوه خالی از شیر و قند خوششان نمی‌آید، ساخته شده است. این قهوه معمولاً در بسته‌هایی با وزن مشخص و به صورت پودری و یا بسته‌بندی شده یافت می‌شود.
ترکیبات قهوه کافی میکس به صورتی طراحی شده‌اند که با توجه به سلیقه مردم، مقدار قند و شیر موجود در آن‌ها تعیین شده است. برخی از شرکت‌های تولید کننده قهوه کافی میکس، به نوبه خود محصولاتی با طعم‌های متنوع مانند وانیل، کارامل و شکلات نیز تولید می‌کنند تا مشتریان خود را راضی کنند.

چند نوع دانه قهوه داریم؟

مطابق مطالب این مقاله، چهار نوع دانه قهوه با نام‌های «عربیکا»، «روبوستا»، «اکسلسا» و «لیبریکا» شناخته شده هستند. برندهایی که قهوه خرد شده به فروش می‌رسانند، به طور معمول برچسبی روی محصول خود قرار می‌دهند که نوع دانه مورد استفاده را مشخص می‌کند.




فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟