با گذشت 50 روز از سال جدید دلار در پله سوم است


با گذشت 50 روز از سال جدید دلار در پله سوم است

قیمت دلار طی حدود ۵۰ روزی که از سال جدید می‌گذرد پیوسته در کریدور ششم نوسان داشته است، اما روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت قیمت اسکناس آمریکایی به پایین‌ترین حد خود از ۲۸ اسفند سال گذشته تاکنون رسیده است.

با گذشت 50 روز از سال جدید دلار در پله سوم است

به گزارش ایران اکونومیست؛ قیمت دلار روز یکشنبه با کاهش ۷۰۰ تومانی در کف کریدور ششم قرار گرفت. سیاست‌گذار با کمک بازارساز و ارزپاشی به سرمای معاملات بازار ارز دامن زده است. به نظر می‌رسد دلار برای برگشت به کریدور پایین‌تر در روزهای آینده آماده است.

دلار در آخرین معامله دومین روز از آخرین هفته اردیبهشت در پله سوم و کف کریدور ششم بسته شد. به اعتقاد معامله‌گران، مسائل سیاسی و اخبار، سیگنال صعودی یا نزولی به این اسکناس نمی‌دهند. آنها دلیل کاهش پلکانی قیمت دلار را نبود ریسک جدید در بازار و سیاست ارزپاشی بانک مرکزی عنوان می‌کنند که توانسته قیمت دلار را در مسیر کاهشی قرار دهد.

بازار کم‌عمق ارز بی‌جان شد

بازار کم‌عمق معاملات ارز در حالی هفته پایانی اردیبهشت را سپری می‌کند که به رسم پایان هر ماه پول در بازار کم است و معاملات کم‌رمق و بی‌جان می‌شود. از سوی دیگر، معامله‌گران معتقدند بازارساز با ارزپاشی درصدد است تا قیمت دلار را به کریدور ۵۰ هزار تومانی برگرداند. آنها می‌گویند این فشار تقاضاست که مانع برگشت دلار به کریدور پایین‌تر شده است.

کارشناسان اقتصادی با اشاره به فریز قیمت دلار از سوی سیاست‌گذار می‌گویند قیمت کالاهای اساسی، کالاهای مصرفی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و خودرو بیش از دلار افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت قیمت این اسکناس از طرف سیاست‌گذار فریز شده است.

تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند برای کنترل قیمت دلار باید حجم نقدینگی کنترل شود و متناسب با افزایش حجم نقدینگی رشد اقتصادی داشته باشیم. در صورتی که این دو پارامتر به مرور زمان نه صرفاً مقطعی تداوم داشته باشد، ثبات یا کاهش قیمت دلار واقعی خواهد بود.

به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز، اگر در روزهای آینده سیاست‌گذار قیمت دلار را به کریدور پنجم سوق دهد، فشار تقاضا این محدوده را کم‌دوام و مقطعی خواهد کرد. آنها معتقدند دلار آماده سقف‌زنی می‌شود اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

تتر پابه‌پای دلار ارزان شد

قیمت درهم روز یکشنبه با رقم ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد و کاهش ۱۱۰ تومانی داشت. تتر روی رقم ۶۰ هزار و ۳۵۰ تومانی ایستاد و کاهش ۷۰۰ تومانی داشت.

قیمت پوند انگلیس با ۷۵ هزار و ۴۱۰ تومان بسته شد و کاهش ۹۰۰ تومانی داشت. یورو نیز با افت ۴۰۰ تومانی روی رقم ۶۵ هزار و ۲۱۰ تومانی معامله شد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز یکشنبه تغییر قیمت نداشتند. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۸۷۹ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۹۰۴ تومان عرضه شد.

منبع: بیان فردا به نقل از تجارت نیوز



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازار فولاد - 1403/03/09