مزایای احداث بزرگراه ارمنستان به ایران


مزایای احداث بزرگراه ارمنستان به ایران

میرقاسم مؤمنی، کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه ایجاد بزرگراه از ایران به ارمنستان و گرجستان بسیار مهم است، گفت: این بزرگراه و دستاوردهای آن می‌تواند حاشیه‌های مرتبط با دالان زنگزور را تحت الشعاع قرار دهد.

مزایای احداث بزرگراه ارمنستان به ایران

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت ارمنستان اعلام کرد، جاده ای 60 کیلومتری در استان جنوبی سیونیک که هم مرز با ایران است، می‌سازد. احداث این جاده می تواند زمان سفر میان دو کشور همسایه را کوتاه تر کند. این جاده شهرهای سیسیان و کاجاران را از مسیری بسیار کوتاه‌تر متصل می‌کند.

ارمنستان بعد از رصد تحولات منطقه ای، تنش های متعدد با آذربایجان و ترکیه به این نتیجه دست یافت باید برای ارتباط بیشتر با ایران بزرگراهی از استان سیونیک واقع در جنوب این کشور و در مسیر عبور دالان زنگزور احداث کند


میرقاسم مؤمنی، کارشناس مسائل قفقاز درباره مزایای احداث بزرگراه 60 کیلومتری از سوی ارمنستان به ایران که به کوتاه شدن سفر میان دو کشور و تسهیل ارتباطات اقتصادی و توریستی منجر می شود، به «راهبرد معاصر» گفت: پیش از اتخاذ تصمیم احداث بزرگراه 60 کیلومتری از ارمنستان به ایران، کشورمان ارتباط زمینی خود را با کشورهای حوزه اوراسیا ازجمله سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان برقرار می کرد، اما زیرساخت های ارمنستان نسبت به ترکیه و آذربایجان بسیار ضعیف تر بود.


وی افزود: نقش ترانزیتی این کشورها را در تسهیل دسترسی به حوزه اوراسیا نمی توان نادیده گرفت، به همین دلیل باید ارتباط زمینی میان ایران و ارمنستان برای تسهیل رفت و آمدها و مراودات زمینی اعم از تجاری یا توریستی در دستور کار دو کشور قرار گیرد، زیرا رویکردهای ترکیه و آذربایجان قابل پیش بینی نیست.


کارشناس مسائل قفقاز عنوان کرد: با وجود اینکه ترکیه و جمهوری آذربایجان زیرساخت های خوبی در زمینه جاده و حمل و نقل دارند، اما راه ارتباطی ایران با ارمنستان به ویژه از استان مرزی سیونیک به دلیل کوهستانی بودن مسدود بود و تردد از مرز زمینی چندان قابل بهره برداری نبود، بنابراین احداث بزرگراه در این مسیر دستاورد قابل توجهی برای دو کشور به شمار می رود.


مؤمنی گفت: به دلیل کوهستانی بودن مسیر، تردد از مسیرهای منتهی به آذربایجان و ترکیه انجام می شد، لذا ارمنستان بعد از رصد تحولات منطقه ای، تنش های متعدد با آذربایجان و ترکیه به این نتیجه دست یافت باید برای ارتباط بیشتر با ایران بزرگراهی از استان سیونیک واقع در جنوب این کشور و در مسیر عبور دالان زنگزور احداث کند. آذربایجان سال هاست قصد دارد این دالان مهم و حیاتی را تصرف کند.


کارشناس مسائل قفقاز تصریح کرد: ایجاد بزرگراه از کشورمان به ارمنستان و گرجستان بسیار مهم است، زیرا این بزرگراه و دستاوردهای آن حاشیه های مرتبط با دالان زنگزور را تحت الشعاع قرار می دهد، ضمن اینکه گردشگری و درآمدزایی از این مسیر دستاوردهای قابل توجه اقتصادی و ارزآوری برای دو کشور خواهد داشت.


وی گفت: سفر زمینی به روسیه از مرز ارمنستان با احداث بزرگراهی در استان سیونیک تسهیل می شود، ضمن اینکه احتمال پیشامدهای امنیتی مشابه آنچه در مسیر آذربایجان و ترکیه ایجاد می شد، بسیار کاهش می یابد؛ به همین دلایل مقام های ایرانی و ارمنی به این نتیجه دست یافته اند در شرایط فعلی ایجاد بزرگراه به نفع دو کشور است .


مؤمنی معتقد است: مسئولان ایرانی متوجه فرصت به دست آمده در بخش های اقتصادی، توریسم و سیاسی در احداث بزرگراهی از ارمنستان تا ایران هستند، به همین دلیل در این زمینه تسهیلات فراهم خواهد شد.


وی عنوان کرد: با توجه به اینکه ترکیه و آذربایجان منافع حداکثری خود را یکجانبه در ارمنستان دنبال می کنند، مقام های ارمنستان به این نتیجه دست یافته اند باید مراودات بیشتری با ایران داشته باشند؛ ضمن اینکه مسئولان ایرانی نیز مترصد این فرصت بودند در زمانی که مردم ارمنستان کمترین تمایلی به مراودات با ترکیه و آذربایجان ندارند، برای نزدیک تر شدن هرچه بیشتر روابط با دولت و ملت ارمنستان استفاده کنند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زیبایی واقعی خواهر یوزارسیف بیرون سریال ! + عکس های جذاب نسرین نکیسا