در سال پایانی دولت قبل 7 میلیون تن گندم وارد شد


در سال پایانی دولت قبل 7 میلیون تن گندم وارد شد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از توقف واردات گندم در سال جاری به دلیل رشد تولید خبر داد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد امسال ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود؛ بنابراین دیگر نیازی به واردات این محصول نیست.

در سال پایانی دولت قبل 7 میلیون تن گندم وارد شد

علیرضا مهاجر در گفت‌وگو با ایران اکونومیست در خصوص توقف واردات گندم در سال جاری بیان کرد: واردات زمانی رخ می‌دهد که احتمال تولید در داخل کشور به اندازه کافی نیست و ناچار شویم که گندم مورد نیاز کشور را از محل واردات تامین کنیم، اما امسال با توجه به میزان برآورد تولید و خرید داخلی دیگر کشور نیازی به واردات ندارد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه نیاز داخلی تامین است، اظهار داشت: امسال مسیر خودکفایی گندم را طی می‌کنیم؛ بنابراین برآوردها نشان می‌دهد که میزان تولید به‌گونه‌ای باشد که حدود ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود؛ بنابراین دیگر نیازی به واردات نیست.

وی یادآور شد: طبق آمارها، میزان خرید گندم کشور در سال ۱۴۰۰ (سال پایانی دولت قبل) حدود ۴.۵ میلیون تن بود که کشور در آن زمان ۷ میلیون واردات گندم انجام داد که ارز قابل توجهی از کشور خارج شد.

به گفته وی، با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ میزان خرید گندم به ۷.۵ میلیون تن رسید و حدود ۴ میلیون تن واردات گندم انجام شد.

مهاجر گفت: در سال ۱۴۰۲ با توجه به افزایش میزان تولید، خرید گندم به ۱۰.۵ میلیون تن رسید که میزان واردات در این بخش به یک میلیون تن رسید.

خسارت سیل در استان‌های جنوبی نگران‌کننده نیست

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که رقم مناسبی است و به‌تازگی پرداختی به کشاورزان شروع می‌شود.

مهاجر درباره سیلاب‌های اخیر در استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان افزود: بارندگی‌های اخیر در خوزستان خسارت‌زا بوده؛ اما مشکلی در تامین نیاز داخلی ایجاد نکرده است و نگرانی در این خصوص نداریم.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زنجیره فولاد - 1403/03/09