بورس ایران بیمار است


بورس ایران بیمار است

خزان بازار سرمایه تا روز‌های پایانی اردیبشت ماه هم ادامه یافته و همه محرک‌های منفی بازار پررنگ‌تر از همیشه جولان می‌دهند. تا جایی که به گفته کارشناسان حتی به اخبار مثبت هم واکنشی نشان نمی‌دهد. مانند روز گذشته که تصویب اصلاحات در بند‌های مالیاتی بودجه هم نتوانست کارگر بیفتد و بورس با ریزش شدیدی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آن طور که «رحمان رحیمی» کارشناس بازار سرمایه می‌گوید این شرایط ارزش معاملات بازار را زیر ۵ همت و در وضعیت بدی قرار داده ، این در حالی است که با توجه به تورم فعلی، ارزش معاملات باید بالای ۱۰ همت باشد.

بر این اساس در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل به میزان ۱۵ هزار و ۹۶ واحد فرورخت و در سطح ۲ میلیون و ۱۹۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز ۴ هزار و ۶۵۱ واحد کاهش ارتفاع داد و به سطح ۷۲۸ هزار و ۸۷۰ واحدی رسید. همچنین حدود ۱۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

روند بازار سرمایه در روز یکشنبه

رحمان رحیمی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در توضیح آخرین وضعیت بورس می‌گوید: بازار روز یکشنبه نیز منفی بود. صبح تقاضایی در بازار وجود داشت و شاخص حدود ۳ هزار تا مثبت بود، اما رفته رفته فشار عرضه‌ها بیشتر شد. به طور کلی من خودم انتظار داشتم که هفته‌های آخر اردیبهشت اوضاع بهتری داشته باشیم، ولی به دلایلی که بار‌ها گفتیم مانند دستورالعمل‌هایی که دولت می‌دهد، دست در جیب شرکت‌ها می‌برد و سبب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها می‌شود، متاسفانه اقبال عمومی به طور کلی از بورس کم است.

در ادامه توضیح می‌دهد: مثلا دولت قرار است حدود ۱۳۰ همت اوراق منتشر کند. هفته گذشته ۳۵ همت با سود ۳۹ درصد اوراق منتشر کرد که متاسفانه خریدار هم نداشت. این موضوع این سیگنال را می‌دهد که پول هوشمند به سود ۲۹ درصد بدون ریسک راضی نیست. متاسفانه این خبر را دارد می‌دهد که تورم بزرگتری در راه هست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در این مسیر بازار سهام در بین بازار‌های موازی، متاسفانه نتوانسته امتحان سودآوری را پاس کند و به نوعی رفوزه شده است، توضیح می‌دهد: مردم هیچ اقبالی به بازار سهام ندارند. الان شرکت‌های خودروسازی مثل مدیران خودرو که قبلا قیمت قطعی می‌دادند قیمت علی‌الحساب دارند، یعنی طرح‌های فروششان به قیمت علی الحساب است. آن‌ها هم پیش بینی تورم را کردند که به نسبت تورم، قیمت‌های خودروی خود را افزایش بدهند. متاسفانه مردم هم با هزینه همین خودروساز‌های بدقول خودرو‌های بی کیفیت را با قیمت علی الحساب می‌گیرند. حتی در بعضی مواقع مبلغ بیشتری هم به آن نمایندگی فروش می‌دهند، اما وارد بازارسهام نمی‌شوند.

رحیمی در مقایسه‌ای دیگر به بازار رمزارز‌ها اشاره می‌کند. به گفته وی بر اساس آخرین آماری هم که از بازار رمز ارز منتشر شد نزدیک ۱۴ میلیون نفر در ایران در آن بازار فعال هستند، بازاری که در کل دنیا ریسک بالایی دارد؛ این در حالی است که طبق آماری که خود سازمان بورس منتشر کرد در بازار سهام هفته گذشته تقریبا ۲۳۰ هزار نفر فعال بودند.

او می‌افزاید: بورس ایران مثل یک بیماری شده که هیچ کمکی نمی‌توان به آن کرد، چرا که نقدینگی در بدنش جریان ندارد، تا جایی که روز شنبه ارزش معاملات حدود سه همت بود؛ این خیلی کم است. ارزش معاملات ما باید بالای ۱۰ همت باشد. با توجه به این تورمی که وجود دارد و حجم نقدینگی که در گردش است، ارزش معاملات ما باید به طور معمول در روز بالای ۱۰ همت باشد. ارزش معامله اگر زیر پنج باشد یعنی افتضاح، یعنی خیلی غیر قابل قبول. در این شرایط متاسفانه آن اراده برای از بین بردن این اشکالات وجود ندارد.

پیش بینی بازار سرمایه

رحمان رحیمی همچنین در پیش بینی بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: با همه این اشکالاتی که وجود دارد یک مقداری برای هفته آینده که هفته آخر اردیبهشت است، امیدوارهستم. درست است که بازار را اینقدر سرکوب کردند، ولی خب رفته رفته هم دلار نیما دارد بالا می‌رود و هم اینکه دیگر بازار‌های موازی واقعا رشد خیلی قابل توجهی کردند و برخی سهم‌ها آنقدر پایین آمده و ارزنده هست که حس می‌کنم پول هوشمند ممکن است وارد بعضی سهم‌ها شود.

منبع : اقتصاد24
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تعداد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری 17 نفر شد