بیوگرافی پیر امیدیار میلیارد نیکوکار ایرانی و رئیس (e-bay)


بیوگرافی پیر امیدیار میلیارد نیکوکار ایرانی و رئیس (e-bay)

پیر امیدیار بنیان‌گذار و رئیس ای‌بی (e-bay) و یک کارآفرین و نیکوکار ایرانی-فرانسوی است.

بیوگرافی پیر امیدیار

پیر امیدیار میلیاردر نیکوکار ایرانی-آمریکایی و بنیان گذار و رئیس eBay، بزرگ ترین سایت مزایده و خریدوفروش آنلاین جهان است

او در سال ۱۹۹۸ میلادی و در سن ۳۱ سالگی به عنوان ثروتمندترین فرد ایرانی در جهان شناخته شد.

بیوگرافی پیر امیدیار میلیارد نیکوکار ایرانی و رئیس (e-bay)

زندگینامه پیر امیدیار

امیدیار در سال ۱۹۶۷ در پاریس به‌دنیا آمد. پدر و مادر او از مهاجران ایرانی بودند که به‌هنگام تحصیل در فرانسه با یکدیگر آشنا شدند.
مادرش، الهه میرجلالی امیدیار، یک زبان‌شناس مشهور و از استادان دانشگاه سوربن (Sorbonne) بود. پدرش، کوروش امیدیار، نیز به‌عنوان یک جراح اورولوژیست فعالیت می‌کرد.
پیر امیدیار زمانی که تنها ۶ سال داشت، بیمارستان دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) در مریلند (Maryland) از پدرش دعوت به همکاری کرد. به‌همین علت خانواده امیدیار به آمریکا نقل مکان کردند.

قبلا نامش پرویز بود که پس از مهاجرت به آمریکا تغییرش داد.

شروع فعالیت

در دوران دانشگاه، پیر شغلی پاره‌وقت در یکی از بخش های فرعی شرکت کامپیوتری اپل به نام کلاریس مشغول به کار شد که زیر نظر برنامه نویسان مکینتاش اپل فعالیت می‌کرد. دوره‌ای که طی آن پیر برنامه نویسی کامپیوترهای مکینتاش را به طور حرفه ای یاد گرفت و چند نرم‌افزار هم با مجوز شرکت برنامه نویسی کرد.

تیم او مسئولیت داشت اپلیکیشن گرافیکی MacDraw را به 2 MacDraw ارتقاء دهد و به روزرسانی کند. برنامه آنلاینی که از کاربران می‌خواست هرچقدر که می‌توانند بابت نرم‌افزار بپردازند. کاری که به‌زحمت حتی هزینه‌ی اجاره‌ی صندوق پستی‌اش را تامین کرد و بیشتر از سر علاقه‌ به علوم کامپیوتری بود تا کسب درآمد.

پیر امیدیار بر پایه علاقه، تجربه و دانشی که تا آن زمان به دست آورده بود توانست در سال 1991 او به همراه سه تن از دوستانش یک شرکت محاسباتی مبتنی بر برنامه‌نویسی به نام Ink Development در زمینه‌ی «رابط کاربری رایانه با استفاده از قلم استایلوس» تأسیس کند که یک بخش فروش اینترنتی هم داشت.

بیوگرافی پیر امیدیار میلیارد نیکوکار ایرانی و رئیس (e-bay)

چندی بعد این بخش تبدیل به یک شرکت تجارت الکترونیک کامل شد و از دل آن، یک وبگاه تجارت الکترونیک به نام eShop بیرون آمد که بعدا خود شرکت هم به همین نام تغییر داده شد. ای-شاپ در سال 1996 توسط مایکروسافت خریداری شد، ولی امیدیار همچنان مجذوب چالش های تجارت الکترونیک باقی ماند.

امیدیار در یکی از تعطیلاتش تصمیم گرفت جایى را براى برگزارى حراج در اینترنت شکل دهد. وى این کار را انجام داد و آن را «حراج شبکه» نامید. براى آنکه کارآیى سایت خود را امتحان کند یک دستگاه سوراخ کن لیزرى را که ایراد فنى هم داشت به حراج گذاشت. دو هفته بعد این دستگاه به قیمت 14 دلار حراج شد. به این ترتیب اولین کالا در این سایت حراج شد و رسما سایت مذکور آغاز به کار کرد.

بیوگرافی پیر امیدیار میلیارد نیکوکار ایرانی و رئیس (e-bay)

این سایت تا مدتى با همان نام «حراج شبکه» فعالیت می‌کرد اما در سال 1997 به ای‌بی تغییر نام پیدا کرد. ایده تشکیل این سایت به گفته خود امیدیار خیلى ساده و البته ایده‌آلیستى بود: «از طریق اینترنت می توان بازارى کامل و جامع ایجاد کرد که در آن وضعیت عرضه و تقاضا براى همگان شفاف و روشن باشد».

در ابتدا خدمات این سایت رایگان بود، اما برای پوشش هزینه های تامین خدمات اینترنتی شروع به دریافت وجه کرد. در مدتى کوتاه افراد بسیارى فروشنده و خریدار براى اقلام لیست شده روی سایت پیدا شدند. به تدریج تعداد کاربران این سایت زیاد شدند و معاملات بسیارى از طریق آن صورت گرفت.

امیدیار برای شرکت افراد در حراج مبلغ بسیار کمی‌ بین 25 سنت تا 2 دلار دریافت می‌کرد و همچنین درصدی از هر معامله به او می‌رسید. به این شکل ای‌بی تعامل فروشندگان و خریداران را بسیار ساده‌تر کرد. امیدیار پس از 9 ماه از شروع کار ای‌بی شغل خود را در شرکت جنرال مجیک رها کرد تا به شکل تمام وقت روی ای بی کار کند.

میلیاردری در 30 سالگی

وی در ۳۱ سالگی با عرضه عمومی اولیه eBay در بورس میلیاردر شد.

بیوگرافی پیر امیدیار میلیارد نیکوکار ایرانی و رئیس (e-bay)

همسر پیر امیدیار کیست ؟

امیدیار ازدواج کرده ، همسر او پاملا کر است و در حال حاضر 3 فرزند دارد و ساکن هونولولو در‌هاوایی است.

سال 1994، امیدیار در منطقه Bay Area سانفرانسیسکو زندگی می‌کرد. او در یک شرکت نرم افزاری به نام جنرال مجیک مشغول به کار بود و در کنار شغل اصلی خود، با طراحی و برنامه نویسی وب سایت هم کسب درآمد می‌کرد که با پاملا وسلی آشنا شد. پاملا دانشجوی ارشد بیولوژی بود.

پیر امیدیار و پاملا وسلی در فاصله‌ی کوتاهی نامزد و سپس ازدواج کردند.

بیوگرافی پیر امیدیار میلیارد نیکوکار ایرانی و رئیس (e-bay)

میلیاردر نیکوکار

امیدیار و همسرش پاملا از افراد نیکوکار شناخته شده ای هستند که در سال ۲۰۰۴ بنیاد امیدیار را تاسیس کردند؛ بنیاد سرمایه گذاری بشردوستانه ای که از قدرت بازارها فرصتی برای بهبود زندگی مردم ایجاد می کند. درواقع این بنیاد برای مقابله با تغییرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در شرکت های نوآورانه سرمایه گذاری و کمک می کند. در سال ۲۰۱۳، نام پیر امیدیار در لیست ۴۲ فرد ثروتمند آمریکا دیده می شد. او همچنین پنجمین میلیاردر فرانسه و ثروتمندترین ایرانی حال حاضر دنیا است. مجله فوربز اعلام کرده که خالص ثروت پیر امیدیار تا سپتامبر ۲۰۱۶ بالغ بر ۸٫۱ و تا ماه مه ۲۰۱۷، بالغ بر ۸.۷ میلیارد دلار بوده است.

افتخارات

  • در سال ۱۹۹۹ میلادی پیر امیدیار به عنوان برنده جایزه ملی «کارآفرین سال» انتخاب شد.
  • در سال ۲۰۰۷ میلادی نشریه فوربز فهرستی شامل ۲۵۰ تن از ثروتمندترین اشخاص آمریکایی منتشر که نام پیر امیدیار (رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر) در میان آن‌ها به عنوان رتبه ۳۲ به چشم می‌خورد.
  • در سال ۲۰۱۱ میلادی فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام امیدیار در جایگاه چهارم آن به چشم می‌خورد.
  • در سال ۲۰۱۱ میلادی جایزه دکترای افتخاری دانشگاه تافتس به امیدیار رسید.

separator line

سایر مطالب

بیوگرافی سینا تمدن قائم مقام شرکت اپل پس از استیو جابز

بیوگرافی فواد دبیری مهندس و مدیر ارشد ایرانی در توییتر

بیوگرافی فیروز نادری از کودکی تلخ تا مهمترین مقام در ناسا + ماجرای ...



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فاطمه معتمد آریا همراه با عکس های شخصی / همه چیز درباره همسر و پسرش در آمریکا