سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری: در دکترین هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است


سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری: در دکترین هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است

نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آغاز شد.

به گزارش راهبرد معاصر، ناصر کنعانی در ابتدای نشست از دست اندرکاران برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه یک رخداد بزرگ علمی و فرهنگی است.

وی همچنین فرارسیدن دهه کرامت را گرامی داشت.

کنعانی در بخشی از سخنان خود با بیان این که بیش از هفت ماه از جنایت جنگی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه می‌گذرد، گفت: ما در راستای دفاع از فلسطین اقدامات مختلفی در ساحت‌های متفاوت انجام دادیم.

ساز و کار‌های لازم برای گشایش سفارت مجازی ایران در فلسطین انجام شده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که یکی از بند‌های قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی که در سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، افتتاح سفارتخانه مجازی ایران در فلسطین است. وزارت خارجه تاکنون در این ارتباط چه اقدامی انجام داده است؟ گفت: همان طور که اشاره کردید یکی از مفاد این قانون بحث مربوط به گشایش سفارت مجازی فلسطین بود. در ارتباط با این موضوع بررسی‌های سیاسی حقوقی و فنی انجام شده است و نظر مشورتی سفارت فلسطین در ایران و همچنین گروه‌های فلسطینی در تهران اخذ شده است و در نتیجه مشورت‌های انجام شده ساز و کار‌های لازم برای گشایش سفارت مجازی در سامانه داخلی وزارت خارجه یا همان صفحه خانگی وزارت خارجه به عنوان مرحله آزمایشی انجام شده است تا بتوانیم نارسایی‌های فنی و ساز و کار‌های اجرایی را با ابعاد بیشتری درک کنیم و بتوانیم گام بعدی را برداریم.

کنعانی افزود: در این ارتباط نیازمند نظر مشورتی تفصیلی مراجع ذی‌ربط در مورد نحوه فعالیت این سفارتخانه هستیم تا بتوانیم گام‌های بعدی اجرایی را برداریم و به سمت اجرایی شدن این مصوبه برویم.

تلاش ایران برای برگزاری دور دهم مذاکرات حقوقی و فنی بین ایران و کویت

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه جدید شورای همکاری خلیج فارس و ادعا‌های مطرح شده در آن در ارتباط با میدان گازی آرش و موضع ایران در ارتباط با این ادعا‌ها گفت: ما مکررا در این زمینه توضیح داده‌ایم و مواضع اصولی خود را اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مرز‌های دریایی ایران و کویت به صورت دقیق تحدید نشده است و در همین چارچوب نمی‌توان نسبت به سهم کشور‌ها نسبت به مالکیت میدان گازی آرش سخنی به زبان آورد، گفت: تاکنون ۹ دور مذاکرات حقوقی و فنی بین ایران و کویت برای تحدید حدود مرز‌ها انجام شده است و ما در تلاش هستیم که بتوانیم دور دهم این مذاکرات را برگزار کنیم.

کنعانی تصریح کرد: از نظر ایران تنها مسیر در این ارتباط، انجام گفتگو‌های صریح، فنی و حقوقی بین تیم‌های کارشناسی دو کشور است؛ بدون توسل به ساز و کار‌های رسانه‌ای و جنجال‌های رسانه‌ای.

کویت در مورد «آرش» پای میز مذاکره بیاید

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هر اقدام یک جانبه‌ای بدون در نظر داشتن منافع ما در ارتباط با میدان گازی آرش از نظر تهران غیر قابل قبول است و ما از کشور دوست، کویت دعوت می‌کنیم به جای صدور بیانیه‌های غیر سازنده، برای دستیابی به توافقی پایدار که متضمن منافع دو کشور باشد به پای میز مذاکره بیاید.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با برخی از اظهار نظر‌ها طی روز‌های اخیر مبنی بر احتمال تغییر دکترین هسته‌ای ایران در صورت تهدید بیشتر و جدی دشمنان گفت: ایران بار‌ها مواضع اصولی خود در ارتباط با مخالفت در تولید، نگهداری و انباشت و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بر اساس دکترین هسته‌ای خود که مبتنی بر رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران و فتوای مقام معظم رهبری است را اعلام کرده است و بر همین اساس ایران، معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی از جمله معاهده منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و ... را امضا کرده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر مخالفت ایران در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکید و فتوای خود مبنی بر حرام بودن استفاده از این سلاح‌ها را مبتنی بر دین اسلام اعلام کرده‌اند.

در دکترین هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما وجود سلاح‌های هسته‌ای را تهدیدی برای صلح و امنیت می‌دانیم و بر موضوع جهان شمول بودن منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به ویژه در غرب آسیا تاکید داریم، افزود: متاسفانه در منطقه غرب آسیا، فقط رژیم صهیونیستی به معاهده عدم انتشار و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی نپیوسته است و خطر واقعی، تاسیسات رژیم صهیونیستی است.

کنعانی در بخش پایانی صحبت‌های خود در این ارتباط اظهار کرد: مواضع رسمی کشور در موضوعات مختلف از جمله بحث سلاح‌های کشتار جمعی به صورت شفاف از طریق مقامات عالی ایران بار‌ها اعلام شده است و در دکترین هسته‌ای ایران هیچ تغییری ایجاد نشده است.

گفت‌وگوی دیپلماتیک بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده در مورد مذاکرات بین ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی دیپلماتیک بین ما و طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها و در چارچوب مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام می‌شود و این گفتگو‌ها و مذاکرات یک روند مستمر را طی کرده است و تا این مرحله مذاکرات به فواصل از طریق واسطه‌ها انجام شده است.

کنعانی ادامه داد: ایران بار‌ها اعلام کرده است که به رویکرد سیاسی و مذاکره به منظور تحقق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تا زمانی که این رویکرد حقوق و منافع ملت ایران را تضمین کند، پایبند است.

وی همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها از ایران خواستند که میزان غنی‌سازی خود را کاهش دهد؟ گفت: اگر به درخواست آمریکایی‌ها باشد آنها می‌خواستند هیچ غنی‌سازی در ایران صورت نگیرد و اگر یادتان باشد آنها می‌خواستند تمام پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنند.

کنعانی تصریح کرد: ایران تاکنون در چارچوب حقوق قانونی خود در این حوزه عمل کرده و به این روند ادامه می‌دهد.

مقامات اقلیم تاکید کردند اجازه نمی‌دهند خاک عراق و اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران و مرز‌های مشترک دو کشور باشد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سفر اخیر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران و دستاورد این سفر در ارتباط با اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: همانطور که می‌دانید از جمله سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم، توسعه مناسبات با همسایگان است و در این ارتباط کشور عراق به واسطه گستردگی اشتراکات متعدد و متنوع با ایران، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه از گذشته پیوند عمیقی بین ایران و منطقه اقلیم کردستان برقرار بوده است، خاطرنشان کرد: در این سفر گفتگو‌های صریحی بین مقامات اقلیم کردستان عراق و ایران در ابعاد مختلف انجام شد، این گفتگو‌ها مثبت و سازنده بود و امیدواریم آثار مثبت آن را در آینده نزدیک در تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری اقتصادی و امنیتی و ... شاهد باشیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت امنیت مرز‌های مشترک و با بیان اینکه ما اجازه هیچگونه ناامنی در این مناطق را از ناحیه گروه‌های تجزیه طلب و همچنین رژیم صهیونیستی نمی‌دهیم و در برابر مظاهر ناامنی ایستادگی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در این سفر مقامات کردستان از جمله آقای نیچروان گفتند که ما امنیت ایران را، امنیت عراق و خودمان می‌دانیم و به مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق پایبند و ملتزم هستیم.

کنعانی تصریح کرد: مقامات اقلیم تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند خاک عراق و اقلیم منبع صدور ناامنی برای ایران و مرز‌های مشترک دو کشور ایران و عراق باشد.

خبر‌های خوب در ارتباط با توسعه بندر چابهار

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با توافق اخیر ایران و هند در ارتباط با توسعه بندر چابهار و ایفای نقش بیشتر هند در این بندر گفت: همکاری ایران و کشور هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق بین دو کشور روند اجرایی خوبی را طی می‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توسعه بندر چابهار و ارتقای جایگاه این بندر به عنوان مرکز ترانزیتی برای تامین منافع تجاری کشور‌های علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های این بندر، از اولویت‌های ما است، تصریح کرد: هند علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های تجاری این بندر است و همان طور که گفتم ظرفیت‌های تجاری این بندر در خدمت کشور‌هایی است که علاقه‌مند به استفاده از ظرفیت‌های ایران در این حوزه هستند.

کنعانی گفت: در این ارتباط خبر‌های خوبی داریم که در آینده نزدیک به اطلاع شما می‌رسانیم.

هند بدون توجه به تحریم‌های یک جانبه در مسیر گسترش همکاری‌ها با ایران در حال تلاش و پیگیری است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اینکه چقدر تضمین وجود دارد که در قرارداد جدید اتخاذ شده بین ایران و هند با توجه به تحریم‌های آمریکا، هندی‌ها به مفاد این توافق پایبند باشند در واقع تحریم‌های یک جانبه آمریکا مانع اجرای این توافق از سوی هند نشود؟، گفت: تجربه نشان داده است که کشور‌هایی مایل هستند که با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه کشور‌های مستقل در چارچوب منافع مشترک همکاری خود را با این کشور‌ها از جمله ایران در ابعاد تجاری، اقتصادی و ... گسترش دهند و توافق ایران و هند در توسعه بندر چابهار با درک کشور هند از ماهیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا انجام شده است و این موضوع محدود به هند نیست.

کنعانی ادامه داد: گسترش همکاری‌های ما با کشور‌های مختلف در جهان نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا به رغم محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند در مسیر همکاری‌های سازنده، امر بازدارنده‌ای برای کشور‌هایی که با حفظ استقلال سیاسی خود مسیر همکاری‌ها را با ایران دنبال می‌کنند، نیست.

وی تصریح کرد: هند یکی از شرکای تجاری ما است که در چارچوب منافع مشترک بدون توجه به این تحریم‌های یک جانبه در مسیر گسترش همکاری‌ها با ایران در حال تلاش و پیگیری است.

این خبر تکمیل می‌شود...


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شباهت جذاب لاریجانی با خواننده سرشناس ایرانی ! / این خواننده فامیل لاریجانی هاست ؟! + عکس