یک اقتصاددان وزارت دفاع روسیه را در دست می‌گیرد


یک اقتصاددان وزارت دفاع روسیه را در دست می‌گیرد

آندری بلائوسوف یکی از اقتصاددانان تراز اول روسیه جای سرگئی شویگو در وزارت دفاع را خواهد گرفت

به گزارش اسپوتنیک - امیرحسین حسینی پژوهشگر مسائل بین الملل به اسپوتنیک گفت، آندری بلوسوف یک اقتصاددان قدیمی و با تجربه است که احتمالا به غیر از دوره خدمت سربازی تجربه فعالیت نظامی دیگری نداشته باشد، اما در عوض سوابق درخشانی در پستهای اقتصادی و مالی روسیه دارد و این نشان می‌دهد که انتخابی آگاهانه در مسیر هم جهت کردن اقتصاد روسیه با جنگ جاری در اوکراین است و شاید انتخاب این فرد را یکی از خلاقانه ترین انتخاب‌های ولادیمیر پوتین دانست.
حسینی گفت، این انتخاب از آن جهت خلاقانه است که احتمالا این وزیر اقتصاددان می‌تواند توازنی میان نیازهای اقتصاد بلوک امنیتی کشور که به بخشی از اقتصاد مرتبط است، برقرار نماید. به گفته آقای پسکوف سخنگوی کرملین اکنون بودجه وزارت دفاع این کشور به سطح دهه 1980 نزدیک شده است، که اگرچه بحرانی نیست اما بسیار مهم است و انتظار می‌رود وزیر دفاع اقتصاددان بتواند این مسئله را مدیریت نماید.
وی افزود، از سویی آندری بلوسوف یک میهن پرست به اصلاح دو آتیشه و از حلقه‌ نزدیکان ولادیمیر پوتین است که از نظر ایدئولوژیک تاحد زیادی با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین همسو است و می‌تواند در وضعیت فعلی روسیه که هم‌زمان درگیر جنگ و تحریم است تناسبی ایجاد نماید و دو اولویت کشور یعنی حفظ جبهه ها در عرصه نبرد و حفظ وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی تحریمی‌ بسیار سخت را مدیریت نماید و علاوه بر این‌که صنایع دفاعی را توسعه می‌دهد، آن را با اقتصاد کشور نیز هم جهت می‌کند.
حسینی گفت، اگر دقت کنید آقای شویگو وزیر دفاع فعلی نیز برای مأموریت به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه در نظر گرفته شده است و نشان می‌دهد که تجربه این فرد پس از سه سال درگیری مستقیم عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین چقدر می‌تواند برای عملکرد دستگاه شورای امنیت در شرایط فعلی ضروری باشد. یعنی بعبارتی، این انتصاب های جدید بخوبی اولویت های روسیه در دفاع از کشور و حفظ امنیت آن از یک سو و ارتقای وزارت دفاع با نگاهی اقتصادی از سوی دیگر را نشان می‌دهد. با نگاهی به رسانه‌ های روسی و اظهار نظرهای مقامات‌ رسمی نیز گویای رضایت و تأیید بر انتخاب‌های جدید ولادیمیر پوتین است و تقریبا هیچ کدام از چهره‌های برجسته روسیه این انتخاب را زیر سوال نبردند. آن‌چه روشن است، اینکه اگر رئیس جمهور پوتین یک اقتصاددان غیرنظامی را به عنوان وزیر دفاع جدید خود انتخاب کرده یک علت مشخص دارد و آن نیز تلاش برای استفاده بهتر از بودجه دفاعی و نوآوری بیشتر برای پیروزی در اوکراین و نجات روسیه در جنگ اقتصادی و تحریم های سخت است. روسیه یک هدف بزرگ دارد و آن هدف خاتمه تقابل نظامی با اوکراین و پیروزی قطعی در این نبرد است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

انتخاب رییس‌جمهور برای دولت چقدر آب می‌خورد؟