قلب تپنده تجاری‌های سنگین‌


قلب تپنده تجاری‌های سنگین‌

تولیدکنندگانی مانند «کامینز» و «دیترویت» همیشه انتخاب اول تولیدکنندگان خودروهای سنگین و خریداران کامیون‌ها و کشنده‌ها بوده‌اند

برندهای تولیدکننده کامیون‌های دیزلی سنگین همیشه به دنبال استفاده از بهترین موتورها برای وسایل‌نقلیه خود هستند. این در حالی است که برای خریداران نیز موتور این خودروها، یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها هنگام انتخاب است. البته سازندگان موتورهای سنگین نیز در این شرایط بیکار ننشسته‌اند و همیشه موتورهایی را برای تجاری‌های سنگین طراحی و تولید کرده‌اند که برخی از آن‌ها سال‌های بسیاری را در صنعت تولید کامیون و کشنده کاربرد داشته است. برخی از این موتورها نیز در همان گام‌های نخست خود شکست خوردند و نتوانستند در این صنعت دوام بیاورند. با این‌حال، تولیدکنندگانی مانند کامینز و دیترویت همیشه انتخاب اول تولیدکنندگان خودروهای سنگین و خریداران کامیون‌ها و کشنده‌ها بوده‌اند.

قلب تپنده تجاری‌های سنگین‌

کامینز؛ بالاترین راندمان با فناوری‌های جدید

از آن‌جا که کامینز صرفا بر تولید موتور متمرکز است، همه برندهای بزرگ کامیون‌های سنگین ازجمله فریت‌لاینر، اینترنشنال، کنورث، ماک، پتربیلت، ولوو و وسترن‌استار از موتورهای دیزلی کامینز استفاده می‌کنند. ISX۱۵ و ISX۱۲ دو موتور دیزلی هستند که درحال‌حاضر کامینز برای خودروهای سنگین تولید می‌کند.

سال۲۰۱۳ شاهد تولید جدیدترین موتور کامینز یعنی ISX۱۵ برای وسایل‌نقلیه سنگین، بودیم. به‌طور کلی، ISX۱۵ بالاترین راندمان سوخت را بین تمام موتورهای دیزلی کابین خواب‌دار دارد.

این موتورها با قدرت حداقل ۴۰۰ تا حداکثر ۶۰۰ اسب‌بخار در دسترس است. EPA و DOT نیز ISX۱۵ را ترجیح می‌دهند. سیستم On-Board Diagnostics در موتور ISX۱۵ برای ردیابی و تایید سیستم بهینه انتشار سوخت گنجانده شده است.

استفاده از فناوری‌های جدید در موتورهای کامینز و هماهنگی این تولیدکننده با خودروسازان بزرگ جهانی و تلاش برای تامین نیاز آن‌ها، موضوعی است که کامینز را به بزرگ‌ترین تولیدکننده موتور برای خودروهای سنگین تبدیل کرده است.

دیترویت؛ دومین تولیدکننده بزرگ موتورهای دیزلی

دیترویت دیزل تولیدکننده موتورهای دیزلی است و سه مدل اصلی آن DD۱۳، DD۱۵ و DD۱۶ هستند. DD۱۵ اغلب به عنوان بهترین موتور این تولیدکننده در نظر گرفته می‌شود و به‌طور گسترده توسط تولیدکنندگان کامیون استفاده می‌شود.

موتورهای دیزلی مرسدس که گاهی در کامیون‌های فریت‌لاینر دیده می‌شوند نیز توسط دایملر که مالک دیترویت دیزل است تولید می‌شود. دایملر همچنین مالک فریت‌لاینر و وسترن‌استار است. DD۱۳ بهترین استفاده را برای توزیع محلی، حمل‌ونقل و استفاده‌های حرفه‌ای مانند آموزش راننده دارد. زیرا کاهش چشمگیری در میزان گشتاور وجود دارد.

وقتی قدرت ترمز (BHP) از ۴۱۰ فراتر می‌رود، نسبت اسب‌بخار به گشتاور در موتورهای DD۱۵ بهتر از موتورهای DD۱۳ است. گرچه می‌توان بخشی از حجم بازار دیترویت را وابسته به شرکت‌هایی مانند دایلمر و فریت‌لاینر دانست، اما نمی‌توان از کیفیت موتورهای تولیدشده توسط این تولیدکننده گذشت.

دیترویت با فاصله بسیار کمی از کامینز، دومین تولیدکننده بزرگ موتورهای دیزلی است.

موتورهای ولوو؛ ایده‌آل انواع عملیات‌ طولانی‌مدت

ولوو در کنار کامیون‌ها و کشنده‌های سنگین، موتور کامیون‌های دیزلی را نیز تولید می‌کند. دو موتور X۱۵ و D-۱۳ موتورهای اصلی ولوو برای کامیون‌های دارای کابین‌ خواب هستند. موتور D۱۳TC Turbo Compounding این شرکت نیز می‌تواند از هدررفت انرژی استفاده کرده و آن را تبدیل به قدرت برای کامیون‌ها و کشنده‌ها می‌کند.

این موتور برای انواع عملیات‌ طولانی‌مدت که نیاز به سرعت کروز دارند، ایده‌آل است. علاوه بر این، این موتور اصطکاک را افزایش و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. محدوده قدرت آن بین ۳۷۵ تا ۵۰۰اسب‌بخار است. سری Volvo VNL شامل موتور D۱۳ در خودروهای ۷۴۰ و ۷۶۰ و... استفاده شده است.

MP۸؛ گزینه مناسب برای کامیون‌های مک

برای بارهای سنگینی که در بزرگراه‌ها استفاده می‌شود، موتور مک MP۸ یک گزینه قابل‌قبول است. علاوه‌بر این، این موتور برای کاربردهای صنعتی، مانند وسایل نقلیه مورد استفاده در آموزشگاه‌های رانندگی کامیون، موثر است.

این موتور دارای محدوده قدرت قابل قبولی بین ۴۱۵ تا ۵۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۶۰-۱۸۶۰ پوند فوت است.
گرچه برخی معتقدند موتور مک P۸ با مشکلاتی همراه است و مصرف سوخت نسبتا بالایی دارد، اما این موتورها همچنان در کامیون‌ها مک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کامیون‌های Mack Pinnacle Sleeper از جمله خودروهایی هستند که از موتور Mack MP۸ استفاده می‌کنند.

درخشش موتورهای پاکار در محصول کنورث و پتربیلت

کنورث و پتربیلت هر دو متعلق به پاکار هستند. هر دو شرکت کنورث و پتربیلت علاوه بر موتورهای پاکار از موتورهای کامینز استفاده می‌کنند. برای کامیون های کلاس ۸، MX-۱۳ قدرتمندترین موتور پاکار است که این موتورها از ۴۰۵ تا ۵۱۰اسب‌بخار قدرت دارد. اگرچه MX-۱۱ ممکن است برای کاربردهای سنگین مورد استفاده قرار گیرد اما برای وزن‌های پایین‌تر مانند محموله‌های LTL استفاده از موتور MX۱۳ کاربرد بیشتری دارد


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی صدها ستاره در آسمان!