امسال نیاز به واردات گندم نداریم


امسال نیاز به واردات گندم نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم در سال جاری گفت: می توانیم اعلام می کنیم که با توکل به خدا و تلاش دولتمردان امسال نیازی به واردات نخواهیم داشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: گندم قوت لایموت مردم ایران است و وابستگی بسیاری در بین مردم نسبت به این محصول کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: کشور ما در جنگ جهانی سابقه خباثت غربی ها و قطحی بزرگ را در خصوص گندم تجربه کرده و در دوران کرونا و مسایل دیگر نیز شاهد همین رویکرد غربی ها نسبت به کشورهای مختلف شاهد بودیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: امام راحل و مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر خودکفایی این کالای اساسی کشور داشته اند و روی این رویکرد نیز تلاش بسیاری انجام شده است.

وی گفت: متاسفانه از دوران قاجار و پهلوی فرهنگ واردات در کشور ما رخنه کرده است و پس از انقلاب نیز برخی افراد همه چیز را مبتنی بر واردات می کنند. برخی تصور می کنند که واردات گندم ارزان تر از تولید داخل است ولی این نسبت به دلیل یارانه ای است که در حوزه ارزی به بیگانگان اعطا می کنند.

مهاجر یادآورشد: پس از تحریم ها و جنگ روسیه و اوکراین خلا جدی در این حوزه حس شد و دولتمردان متوجه شدند که چاره ای جز خودکفایی در این حوزه وجود ندارد.سال 1400 تصمیم به خودکفایی گرفتیم تا امسال به خودکفایی برسیم. از چهار و نیم میلیون تن سال اول هدف میزان خرید گندم نان در سال گذشته به ده و نیم میلیون رسید و امسال نیز به هدف اصلی خودکفایی بیش از یازده میلیون تن خواهیم رسید.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: چهار عامل تغذیه و تامین سموم و خرید گندم و ترتیباتی که در این حوزه اتخاذ شد به رسیدن به این رقم از تولید کمک کرد.

وی گفت: نظریات مختلفی در کشور ما در حوزه کشت گندم وجود داشت و تحولات اخیر ثابت کرد که کشورها بر همین اساس ما را وادار به تصمیمات استراتژیک می کنند. در همین رابطه مقام معظم رهبری و دولتمردان تاکیدات بسیاری بر روی تامین منابع استراتژیک کشور دارند. امروز می توانیم اعلام می کنیم که با توکل به خدا و تلاش دولتمردان امسال نیازی به واردات نخواهیم داشت.

وی افزود: کشاورزان با هزینه خود محصول را می کارند و برای دریافت هزینه فروش محصول نیز توقع به جایی دارند. ولی برخی افراد تصور می کنند که پولی که به گندمکاران داده می شود، یک نوع یارانه است ولی با ثابت نگاه داشتن قیمت آرد و قیمت تقریبی نان در سالهای اخیر یارانه اصلی به مردم داده می شود و پولی که به کشاورزان داده می شود هزینه خرید گندم است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: فاصله بین یارانه و پولی که به کشاورزان داده می شود نیازمند تلاش همه جانبه دولت برای پرکردن این فضا است و امیدواریم که در این زمینه اقدامات عاجلی برای حل مسایل رخ دهد./ تسنیم


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟