تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از پردازنده A18 Pro اپل قدرتمندتر خواهد بود!


تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از پردازنده A18 Pro اپل قدرتمندتر خواهد بود!توسط امیرکیوان گوهری / اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۳ / 3 دقیقه برای مطالعه کوالکام به لطف خریداری شرکت Nuvia قصد دارد تا در...

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از پردازنده A18 Pro اپل قدرتمندتر خواهد بود!
تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از پردازنده A18 Pro اپل قدرتمندتر خواهد بود!
توسط / / 3 دقیقه برای مطالعه

کوالکام به لطف خریداری شرکت Nuvia قصد دارد تا در تراشه‌های آینده خود از CPU با هسته‌های پردازشی سفارشی استفاده کند. در همین راستا تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 4 از هسته‌های پردازشی سفارشی با خوشه‌بندی 2+6 بهره خواهد برد (CPU این تراشه مجهز به 2 هسته با عملکرد بالا و 6 هسته با بهره‌وری انرژی بالا خواهد بود).

بر اساس شایعه جدیدی که توسط یک کاربر شبکه اجتماعی X با شناسه jasonwill101@ منتشر شده است؛ طراحی تراشه آینده با فرکانس هدف 4.26 گیگاهرتزی احتمالا طی ماه آتی نهایی خواهد شد. ظاهرا کوالکام با عرضه این نیمه‌هادی به‌دنبال رقابت با تراشه A18 اپل است.

برای مقایسه جالب است بدانید که هسته پردازشی بسیار قدرتمند کورتکس X4 در تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با حداکثر فرکانس 3.3 گیگاهرتز فعالیت می‌کند. این فرکانس در مقایسه با سرعت هدف‌گذاری شده کوالکام برای تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 به میزان قابل‌توجهی کمتر است. پیش‌تر اعلام شد که طراحی تراشه با حداکثر فرکانس 4.00 گیگاهرتزی طی ماه آوریل نهایی می‌شود.

ظاهرا فرکانس 4.4 گیگاهرتزی هسته پردازشی پرقدرت تراشه M4 اپل و امتیاز این نیمه‌هادی در تست پردازش تک هسته‌ای موجب تشویق کوالکام برای افزایش هرچه بیش‌تر سرعت فرکانس تراشه خود شده است. تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 به لطف بازطراحی می‌تواند از عملکرد بهتری خصوصا در زمینه پردازش تک هسته‌ای برخوردار باشد.

تراشه M4 اپل با استفاده از دومین نسل فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها این گره فرآیندی برای تولید تراشه‌های سری A18 اپل و اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با نگاهی به جدیدترین نیمه‌هادی اپل می‌توان دریافت که دومین نسل گره فرآیندی 3 نانومتری ظاهرا از کارآمدی لازم برای پیاده‌سازی چنین فرکانس بالایی برخوردار است.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از پردازنده A18 Pro اپل قدرتمندتر خواهد بود!

با این‌حال ورژن مورد استفاده برای کوالکام از مجموعه دستورات ARMv9 پشتیبانی نکرده و فاقد قابلیت‌ Scalable Matrix Extension (SME) خواهد بود. این ویژگی تراشه‌ها را قادر می‌سازد تا وظایف پیچیده را با بهره‌وری بالاتری انجام دهند. بنابراین بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که کوالکام این‌بار مقوله بهره‌وری انرژی را به چه شکل مدیریت خواهد کرد.

برخی گزارش‌های پیشین ادعا کردند که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از مصرف انرژی بالاتری برخوردار بوده و این موضوع، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را ملزم به استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر خواهد کرد. انتظار می‌رود که کوالکام در جریان نشست Snapdragon Summit که احتمالا طی ماه اکتبر امسال برگزار می‌شود؛ از تراشه پرچمدار جدید خود رونمایی کند. بعلاوه سری شیائومی 15 احتمالا نخستین گوشی اندرویدی پرچمدار با هسته‌های پردازشی Oryon به‌شمار خواهد رفت.

شایان به ذکر است که کوالکام روی توسعه دو تراشه مبتنی بر معماری ARM با هسته‌های پردازشی سفارشی Oryon برای کامپیوترهای شخصی ویندوزی کار می‌کند. این تراشه‌ها شامل نمونه 12 هسته‌ای اسنپدراگون X Elite و مدل 10 هسته‌ای اسنپدراگون ایکس پلاس هستند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افشای اولین اطلاعات از نسل بعدی مادربردهای AMD؛ منتظر سری 700 نباشید!