7 شهر جدید و یک شهرک ساحلی وارد مدار مدیریت اجرایی شد


7 شهر جدید و یک شهرک ساحلی وارد مدار مدیریت اجرایی شد

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: هفت نقطه از ۲۷ سکونتگاه هدف‌گذاری شده در دولت سیزدهم شامل ۶ شهر جدید و یک شهرک ساحلی وارد مدار مدیریت اجرایی و فرآیند عملیاتی شد.

7 شهر جدید و یک شهرک ساحلی وارد مدار مدیریت اجرایی شد

به گزارش ایران اکونومیست از شرکت عمران شهرهای جدید، «سعید غفوری»‌ با اشاره به هدفگذاری دولت برای اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور افزود: این ۶ شهر جدید و یک شهرک ساحلی، فاز نخست از مدیریت اجرایی سکونتگاه‌های ساحلی محسوب می شود که هم به لحاظ موقعیت و هم کارکرد به نوعی جزو پروژه های پرچم و پیشران در حوزه توسعه سواحل محسوب می شوند.

وی توضیح‌داد: شهرهای جدید تیس، مکران مرکزی، شهر جدید در شهرستان جاسک، شهرهای خلیج‌فارس، بریس، کوشک و شهرک‌ آفتاب از مجموعه سکونت گاه هایی هستند که ضمن داشتن نقش و کارکردهای متنوع اقتصادی و اجتماعی، تلاشی برای ارائه الگوهای جدیدی از شهرسازی و معماری متناسب با شرایط اقلیمی و نحلی و در عین حال توان های منطقه ای وبین المللی هستند.

غفوری ادامه‌داد: برای همه این نقاط طرح های مکان یابی، ضرورت سنجی و جامع تهیه شده و برخی از آنها طرح تفصیلی و آماده سازی و معماری نیز دارند.

وی اضافه‌کرد: همچنین برای همه این سکونتگاه‌ها مطالعاتی در قالب نظام تامین مالی‌ و سرمایه گذاری با هدف جذب ظرفیت‌های بخش خصوصی تهیه شده و در این مرحله بسته های مشخصی برای ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی آماده شده است.

این مقام مسئول گفت: شهر جدید تیس در زمینی به مساحت چهار هزار و ۳۸۰ هکتار با جمعیت پذیری ۱۵۰ هزار نفر با کارکردهای گردشگری، مالی، بازرگانی، سکونتی، دانشگاهی و درمانی؛ شهر جدید مکران مرکزی در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۷۰۸ هکتار با جمعیت‌پذیری ۵۰۰ هزار نفر با کارکردهای پشتیبان صنعت و معدن، فعالیت‌های لجستیک، بندری و صنعتی، صنایع دریایی، آب و انرژی و سکونت؛ شهر جدید مکران در شهرستان جاسک در زمینی به مساحت سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار با جمعیت‌پذیری ۲۰۰ هزار نفر با کارکردهای پشتیبان فعالیت های صنعتی و لحستیک سواحل، گردشگری، بازرگانی و گردشگری دریایی، احداث خواهد شد.

وی بیان‌داشت: شهر جدید خلیج‌فارس در مجاورت شهر بندرعباس در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار برای سکونت و بیش از ۱۵ هزار هکتار برای انواع فعالیت های اقتصادی، فناوری، نمایشگاهی، دانشی، سیاسی و فرهنگی با جمعیت‌پذیری ۲۰۰ هزار نفر؛ شهر جدید بریس در زمین به مساحت حدود پنج‌هزار هکتار با جمعیت پذیری ۱۰۰ هزار نفر به عنوان نخستین شهر با کارکردهای تحقیقاتی و گردشگری وابسته به نجوم و مطالعات فضایی در کنار آبزی‌پروری؛ شهر جدید کوشک در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار با جمعیت‌پذیری ۱۰۰ هزار نفر با کارکردهای تامین خدمات و سکونت منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان، آبزی‌پروری و توسعه جوامع روستایی پیرامون و همچنین شهرک آفتاب در زمینی به مساحت ۸۶ هکتار با کارکرد گردشگری و پشتیبان جزیره کیش برنامه‌ریزی شده است.

غفوری تصریح‌کرد: فرآیندهای مدیریت اجرایی و سرمایه گذاری این شهرهای جدید آغاز شده و در بخشی از این شهرهای جدید نیز واحدهای مسکونی و تجاری و سایر خدمات و زیرساخت‌های لازم در حال احداث است و برخی دیگر نیز در مرحله آماده‌سازی زمین قرار دارند.

وی از مجموعه توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران دعوت کرد تا در این کلان‌پروژه که به توسعه همه‌جانبه جنوب و در کل ایران می‌انجامد، کمک کنند و در منافع اقتصادی آن شریک شوند.

بیشتر بخوانید

به گزارش ایران اکونومیست، مناطق ساحلی با برخورداری از اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و منطقه‌ای، به‌ عنوان یکی از مهمترین نواحی ارزشمند سیاسی و اقتصادی جهان به شمار می‌رود و می‌تواند با توسعه مناسب، نقش اقتصادی و سیاسی بالایی در سطوح منطقه‌ای و جهانی ایفا کند.

سکونتگاه‌های ساحلی ۲۷ گانه که با دیدگاه‌های مختلف گردشگری، گردشگری سلامت، دانش‌بنیان‌ها، سکونتگاه‌های لجستیک، بنادر نسل ۵ و غیره ایجاد و احداث می‌شوند، در حقیقت دروازه‌های ورودی کشور در کنار سواحل هستند.

مطالعات ۲۷ نقطه ساحلی از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ طی مصوبه‌ای که اواسط فروردین از شورای عالی مسکن توسط رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده بود، آغاز و مطالعات برای مکان‌یابی این ۲۷ نقطه بر مبنای اتصال استان‌های غیرساحلی به سواحل استان‌هایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند، شروع شد.

هدفگذاری ساخت سکونتگاه‌های ساحلی در ۲۷ نقطه از کشور، مصوبه‌های لازم را در شورای برنامه‌ریزی چهار استان ساحلی کشور یعنی هرمزگان، بوشهر، خوزستان وسیستان و بلوچستان اخذ کرده است. شهرهایی که احداث آنها در هم‌پیوندی با استان‌های بدون ساحل که به دریای جنوب متصل نیستند، برنامه‌ریزی شده است و به نوعی استانِ معین این شهرک‌های جدید خواهند شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟