تجارت ایران و روسیه روی ریل روبل و ریال


تجارت ایران و روسیه روی ریل روبل و ریال

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به امکان صادرات ریالی فعالان اقتصادی ایرانی به این کشور، گفت: در حال حاضر تمامی زیرساخت‌های مربوط به این موضوع به صورت کامل مهیاست، اما تنها نقطه مبهمی که در این باره وجود دارد به نرخ تبدیلی بازمی‌گردد که قرار است بانک مرکزی آن را به عنوان معیار تعیین کند.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «کامبیز میرکریمی» عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون گفته‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره صادرات ریالی ایران به روسیه اظهار کرد: در حال حاضر تمامی زیرساخت‌های بانکی مربوط به این موضوع به صورت کامل مهیاست. بر اساس توافقی که میان سیاست‌گذاران پولی و مالی دو کشور صورت گرفته، بانک مرکزی روسیه قبول کرده که ریال ایران را در سبد ارزی خود قرار دهد.

تجارت ایران و روسیه روی ریل روبل و ریال
عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: در حال حاضر تنها نقطه مبهم موجود در رابطه با این موضوع مربوط به نرخ تبدیلی می‌شود که قرار است بانک مرکزی آن را به عنوان معیار صادرات ریالی فعالان اقتصادی ایرانی به روسیه تعیین کند. مبنایی که قرار است در تجارت خارجی دو کشور به مرحله اجرا برسد، مبتنی بر رویکرد روبل در مقابل ریال خواهد بود.


وی همچنین درباره اتصال شبکه شتاب ایران به شبکه بانکی میر روسیه هم توضیح داد: در حال حاضر تمامی بخش‌های سیستم‌ بانکی دو کشور کاملاً به یکدیگر متصل هستند، اما همانگونه که در ابتدا هم به آن اشاره شد، تنها مانع پیش روی این موضوع مربوط به نرخ تبدیل ارزی می‌شود که قرار است توسط بانک مرکزی ایران اعلام شود. تا قبل از جنگ اوکراین و آغاز تحریم‌های اقتصادی روسیه، شبکه میر در کشوری مانند ترکیه هم مورد استفاده قرار می‌گرفت.


میرکریمی همچنین در پاسخ به این سوال که نرخ مد نظر صادرکنندگان معطوف به نرخ کشف شده در مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی است یا نرخی غیر از آن، گفت: برخی صادرکنندگان سعی می‌کنند با استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، نرخ تعیین شده مرکز مبادله را دور بزنند، اما فعالان اقتصادی رسمی از این موضوع استقبال می‌کنند؛ با این حال چند نرخی بودن قیمت دلار و فاصله بسیار زیاد نرخ نیمایی با دلار بازار غیر رسمی باعث می‌شود که بخشی از حجم مبادلات ایران و روسیه خارج از شبکه بانکی دو کشور انتقال یابد.


عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه در پایان تاکید کرد: تعیین تکلیف نهایی این موضوع نیازمند برگزاری جلسات متعددی میان فعالان اقتصادی حاضر در بازار روسیه و مسئولان بانک مرکزی است. در صورت مشخص شدن ابعاد نرخ اعمالی برای تبدیل ارز، انتظار می‌رود که صادرات ریالی ایران به روسیه تا پایان نیمه نخست سال جاری عملیاتی شود.



پایان پیام//




پیش‌بینی بازار خودرو در زمستان 1402/ انجماد رکود همچنان باقیست