معرفی سریال دفتر یادداشت


معرفی سریال دفتر یادداشت

نام سریال: دفتر یادداشت کارگردان: کیارش اسدی‌زاده نویسنده: مسعود خاکباز ژانر: کمدی، جنایی سال انتشار:1402 کشور سازنده: ایران امتیاز (imdb): 6 تعداد قسمت ها: 1 فصل- 16 بازیگران: رضا عطاران، حسن معجونی، مینا ساداتی، کاظم سیاحی، سوگل خلیق،...

معرفی سریال دفتر یادداشت

نام سریال: دفتر یادداشت

کارگردان: کیارش اسدی‌زاده

نویسنده: مسعود خاکباز

ژانر: کمدی، جنایی

سال انتشار:1402

کشور سازنده: ایران

امتیاز (imdb): 6

تعداد قسمت ها: 1 فصل- 16

بازیگران: رضا عطاران، حسن معجونی، مینا ساداتی، کاظم سیاحی، سوگل خلیق، زهرا داوودنژاد، داریوش کاردان و آزیتا حاجیان و...

خلاصه داستان: «دفتر یادداشت» یک کمدی جنایی است و با توجه به ویژگی‌های شخصیت اصلی سریال یعنی کارآگاهی به اسم ایرج، داستان با رمزها و نشانه‌هایی پیش می‌رود. در واقع بیننده با ایرج ، کارآگاه بازشسته مبتلا به آلزایمر بستری شده در آسایشگاه، همراه می شود تا با آنالیز معمای یک ته‌سیگار و کشف راز این مسئله که ته سیگار می‌تواند متعلق به چه کسی در آسایشگاه باشد، معرفی می‌شود. با ورود شخصیت حمید، رمز و رازها باز هم بیشتر می‌شود و ما به عنوان مخاطب، با توجه به صحبت‌های اطرافیان بخصوص حمید، به اطلاعاتی درباره گذشته افراد دست پیدا می‌کنیم؛ چیزهایی که هنوز از صحت و سقمشان مطمئن نیستیم چون شخصیت حمید به عمد مرموز ساخته شده و نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم. با این حال هرچه از ابتدا به سمت پایان می‌رویم، مسائل برایمان روشن می‌شود و مواردی کماکان گنگ باقی می‌ماند...

یکی از عناصر قابل توجه سریال «دفتر یادداشت»، جذابیت تیتراژ ابتدایی و پایانی است. تمام المان‌هایی که به نحوی با ماجرای زندگی این زوج کمدی گره می‌خورد در این تیتراژ وجود دارد. از پیانو و چرخ خیاطی گرفته تا سنگ مرده‌شورخانه و ماشین پلیس و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند. نهایتا ترکیب این موارد به انگشت قطع شده‌ای می‌رسد که نشان از معمایی بودن سریال دارد.

چرا باید این سریال را دید؟

در مرحله اول دفتریادداشت بسیار خوش ساخت و آراسته به رنگ و نور است.

مخاطب در روند فیلم از موسیقی، کادربندی و بازی های خوب لذت می‌برد.

طنز مختص به خود عطاران و همراهی دقیق حسن معجونی باعث خلق لحظات کمدی بسیار خوب این سریال است.

عدم آگاهی و تمایل به کشف حقیقت قسمتی از وجود مخاطب را برای ادامه تماشای سریال درگیر می‌کند.

در آغاز هر قسمت، ما شاهدِ فلش‌بکی هستیم که هم توضیح‌دهنده‌ی گذشته‌ی یکی از کاراکترهاست و هم نشان‌دهنده‌ی ارتباطی که بین کاراکترها برقرار است. ساختاری که مشابه‌های فراوانی در سریال‌های اخیر نمایش خانگی دارد. روندِ فاش‌شدن ذره‌ذره‌ی اطلاعات نیز از الگوهای ژانر جنایی و طبیعتِ آن حاصل می‌شود.

آیا «دفتر یادداشت» فصل دومی دارد؟

به گفته کارگردان سریال، کیارش اسدی‌زاده: (( این بحثی است که این روزها بسیار مطرح می‌شود و من خوشحالم که سریال به سمتی رفته که برخی دلشان می‌خواهد این سریال فصل دوم داشته باشد.

واقعیت این است که در همه جای دنیا کمپانی تولیدکننده است که باید نیاز تولید فصل دوم اثر را احساس کند و چنین پیشنهادی به تیم تولیدکننده بدهد. واقعیت این است که تا امروز چنین موضوعی مطرح نشده است اما من و تهیه‌کننده و نویسنده این احتمال را می‌دادیم که ممکن است «دفتر یادداشت» سریال موفقی شود و این ایده می‌تواند وجود داشته باشد.

در نسخه‌ای که از سریال قبل از تولید بازنویسی کردیم کاشت‌های فصل دوم را گذاشتیم و در جلسات طولانی به این موضوع فکر کردیم که قصه فصل دوم باید چه قصه‌ای باشد. در واقع نمی‌خواستیم وقتی چنین درخواستی از ما می‌شد به موضوع فکر کنیم و به همین دلیل در حین نگارش فصل اول این موضوع را در ذهن داشتیم.

باید بگویم که آمادگی ساخت فصل دوم وجود دارد و در فیلمنامه نیز کاشت‌های لازم گذاشته شده و شما قطعاً آن کاشت‌ها را دیده‌اید و حتی قبل از شروع فیلمبرداری فصل اول کلیت طرح فصل دوم در ذهن این مثلث فکری اصلی قصه شکل گرفته است. با این حال در حال حاضر پلتفرم تصمیمی برای این موضوع نگرفته و من نمی‌توانم به طور قطعی بگویم که این سریال فصل دومی دارد یا خیر.))

__________________________________________________________________________________________

حواشی

با انتشار پوستر سریال که به‌وضوح شبیه سکانس معروف فیلم مالنا بود، با وجود جابه‌جایی جنسیت ها و حضور رضا عطاران درست در مرکز تصویر، باعث شد پوستر نظرات منفی زیادی بگیرد.

مخاطبین سریال بر این باورند که دفتر یادداشت، کپی سریال خارجی «فقط قتل های این ساختمان» است. به گفته نویسنده سریال، مسعود خاکباز، او این سریال خارجی را ندیده به این جهت نظری در این رابطه نمی‌دهد.

می‌توانید هر دو سریال را ببینید و‌ قضاوت کنید...

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)