دوستی نوجوانان با چت‌بات‌ها چه خطراتی دارد؟


دوستی نوجوانان با چت‌بات‌ها چه خطراتی دارد؟

ایتنا - اعتیاد کاربران نوجوان به چت‌بات‌ها، نگرانی‌ها و سوالاتی را در مورد اینکه چگونه رونق هوش مصنوعی بر جوانان و توسعه اجتماعی آنها تأثیر می گذارد و آینده آن را ایجاد می کند. اگر نوجوانان و جامعه به عنوان یک کل از نظر عاطفی به ربات‌ها وابسته شوند، می‌توان نتیجه گرفت.


میلیون‌ها کاربر، که بسیاری از آنها نوجوان هستند، بخش عمده‌ای از پایگاه کاربران چت‌بات دوستی را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون نفر از آنها مرتباً به صورت آنلاین در پلتفرم‌هایی مانند Reddit ملاقات می‌کنند تا با چت‌بات‌ها گفتگو کنند. بسیاری از کاربران چت‌بات‌ها را مفید، سرگرم کننده و حتی حمایت کننده توصیف می‌کنند.

اما برخی کاربران نیز احساس اعتیاد به چت‌ربات‌ها را گزارش کرده‌اند. عارضه‌ای که زنگ خطر را برای محققان و کارشناسان به صدا درآورده‌است.

به گزارش ایتنا، اعتیاد کاربران نوجوان به چت‌بات‌ها، نگرانی‌ها و سوالاتی را در مورد اینکه چگونه رونق هوش مصنوعی بر جوانان و توسعه اجتماعی آنها تأثیر می گذارد و آینده آن را ایجاد می کند. اگر نوجوانان و جامعه به عنوان یک کل از نظر عاطفی به ربات‌ها وابسته شوند، می‌توان نتیجه گرفت.


فضای خصوصی


برای بسیاری از کاربران نوجوان چت، داشتن فضایی برای تخلیه احساسات یا بحث درباره مسائل روانشناختی با فردی خارج از دایره اجتماعی آنها مهم است، که آنها را به چت ربات هایی سوق می‌دهد که بدون صحبت با مردم و نگرانی در مورد قضاوت شدن فرصت صحبت را ارائه می‌دهند.

آنها خیلی چیزها را اشتباه می‌گیرند


تحقیقات گسترده‌ای در مورد چت‌ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی که از سلامت روان پشتیبانی می‌کنند، انجام شده است و نتایج این تحقیقات تا حد زیادی مثبت است. تحقیقات نشان داده است که چت‌بات‌ها می‌توانند به کاهش احساس افسردگی، اضطراب و حتی استرس کمک کنند.
اما توجه به این نکته مهم است که دانش بسیاری از این ربات‌های چت محدود است. در حال حاضر، آنها هنوز خیلی چیزها را اشتباه می‌کنند. کسانی که محدودیت‌های هوش مصنوعی را نمی‌دانند در نهایت بهای آن را خواهند پرداخت. با این حال، مشخص نیست که آیا چت‌ربات‌ها به درستی در درمان شناختی رفتاری آموزش دیده‌اند یا اینکه اصلاً باید برای کمک روانشناختی به آنها اعتماد کرد.

چت‌ربات‌ها به جای دوستان واقعی


برخی از نوجوانان دوست دارند از چت‌بات‌های خودکار برای ایجاد داستان‌های تعاملی یا نقش‌آفرینی استفاده کنند که ممکن است از کشف آن با دوستان خود خجالت بکشند.

در اینجا یک مشکل جدید به‌وجود می‌آید: آیا روبات‌های آنلانی می‌توانند به دوستان واقعی تبدیل شوند؟ رها کردن رابطه با هوش مصنوعی و تلاش برای برقراری ارتباط با یک شخص واقعی، دقیقاً به همان روش، ممکن است بسیار دشوار باشد. دوستان هوش مصنوعی (چت‌ربات‌ها) در هر ساعتی از شبانه‌روز در دسترس هستند، آنها می‌توانند خودشان را تکرار کنند، بنابراین هیچ کس احساس نمی‌کند که کنار گذاشته شده است، و می‌توان آنها را طوری برنامه ریزی کرد که به جای قلدری، تشویق کنند، و به جای انتقاد، آرامش دهند.

آسیب عمیق


آسیب دوستی با هوش مصنوعی می‌تواند بسیار عمیق‌تر از نگرانی‌های فعلی در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان باشد. چت‌ربات توسط یک نهاد شرکتی ساخته‌شده‌ است که به ناچار دستور کار خاص خود را دارد، خواه محبت شما، زمان شما یا کیف پول شما را در انحصار خود درآورد.

دوستی‌های انسانی ریشه در مفهوم انسانی عمیق دارد. مثلاً وقتی بچه‌ها گریه می‌کنند والدین با در آغوش گرفتن، آنها را آرام می‌کنند و وقتی گرسنه هستند والدینشان به آنها غذا می‌دهند. اولین درک ما از جهان هستی، مبتنی بر لمس، صدا و آسایش است و ما این تجارب را به روابط خود نیز منتقل می‌کنیم. اما در مورد دوستان هوش مصنوعی (چت‌ربات‌ها)، آنها چیزی در مورد این رموز هستی نمی‌دانند و فقط داستان‌های انسانی را که خوانده‌اند تکرار می‌کنند.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه ایرانسل: با داشتن فرکانس‌های 700 و 800 مگاهرتز ظرف سه هفته مشکل ارتباطی کشور حل ...