وعده دولت برای اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت به کجا رسید؟


وعده دولت برای اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت به کجا رسید؟

بهره‌مندی مردم از اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت یکی از وعده‌هایی دولت سیزدهم بود که در این راستا توسعه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری در دستور کار دولت قرار گرفت.

وعده دولت برای اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت به کجا رسید؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نشست دولت به خبرنگار فارس گفت که با افتتاح پروژه فیبر نوری در استان قم آمار خانوارهای تحت پوشش این سرویس به بیش‌از هفت‌ونیم میلیون خانوار رسید.


اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت، وعده مهم دولت سیزدهم
بهره‌مندی مردم از اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت یکی از وعده‌هایی دولت سیزدهم بود که در این راستا توسعه اینترنت مبتنی بر فیبرنوری از ابتدای آغاز به کار دولت در دستور کار قرار گرفت.


آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان قم هم با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت اینترنت گفت که قدرت و شتاب در شبکه مورد توجه و تاکید دولت سیزدهم است.


عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره می‌گوید که « یکی از راهبردهای جدی دولت فراهم کردن اینترنت و شبکه پرسرعت و با کیفیت و امن برای هموطنان است که این موضوع با پروژه فیبرنوری محقق می‌شود۔


پروژه فیبرنوری از چه زمانی در کشور آغاز شد؟
پروژه فیبرنوری در کشور از ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ کلید خورد؛ روزی که «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات آغاز به کار فیبرنوری خانگی در همه شهرها را اعلام کرد. آن روز تست سرعت پورت‌های فیبرنوری در مشهد و قم انجام شد.


هدف اصلی پروژه فیبرنوری این بود که ۱۰۰ درصد ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری قابلیت ارائه سرعت حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه، ۷۰ درصد سرعت بالاتر از ۵۰ مگابیت بر ثانیه و ۵۰ درصد سرعتی بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. در کنار این‌ها برای۱۰ درصد افراد نیز سرعت یک گیگابیت بر ثانیه درنظر گرفته شده است.


هدفگذاری دولت برای پوشش 14 میلیون خانوار تا پایان سال
وزیر ارتباطات در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری اضافه کرد: هدف‌گذاری ما این است که ان‌شاءالله تا پایان سال در پوشش فیبرنوری حداقل به 14 میلیون خانوار برسیم.


زارع پور یادآور شد: الان تقریباً در همه استان‌ها کار شروع شده و 450 کار را در دست اجرا داریم 200 شهر هم تقریباً کار تمام شده و بالای 90 درصد پوشش دارند و می‌توانند به مردم پوشش بدهند. البته شهرهایی 30 درصدی هم داریم ولی‌ مناطقی که کار تمام شده الان به مردم سرویس می‌دهند.


فیبرنوری؛ اینترنتی پرقدرت و پر سرعت
وزیر ارتباطات تاکید کرد: هم اکنون مردم عزیز ما می‌توانند به سامانه https://iranfttx.ir/ مراجعه و منطقه خود را انتخاب کنند و مناطقی که تحت پوشش قرار دارد با رنگ سبز مشخص خواهد شد.


وی تاکید کرد: هر کسی درخواست بدهد ظرف یک ماه اپراتور مربوطه که مربوطه است این سرویس را برای آنها فراهم خواهد کرد. این سرویس، یک سرویس پرقدرت است که اصلاً قابل مقایسه با adsl و فناوری‌های گذشته نیست.


وزیر ارتباطات پیش از این هم گفته بود که Adsl حداکثر 16 مگابیت بر ثانیه ظرفیت دارد و تکنولوژی جدید VDSL است که تا 20 یا 30 مگابیت بر ثانیه سرعت را به همراه دارد و ما به جای اینکه فناوری‌هایی که در حال منسوخ شدن است را انتخاب کنیم رفتیم سراغ راهبردهای سریع که همان فیبر نوری یا Ftth است.


زارع پور تاکید کرد که برای استفاده از اینترنت فیبرنوری مشترکان فقط هزینه مودم را می‌پردازند که این هزینه هم می‌تواند به صورت قسطی پرداخت شود۔


رفع مشکل کندی سرعت اینترنت در دستور کار دولت
رئیسی رئیس‌جمهور اخیرا در مراسم افتتاح طرح پوشش سراسری شبکه فیبر نوری استان قم گفته که « رفع مشکل کندی سرعت اینترنت در دستور کار است و معتقدیم حتی کسانی که از این فضا برای بازی و سرگرمی استفاده می‌کنند نیز نباید دچار مشکل شوند.»


اقداماتی که وزارت ارتباطات و در کل دولت برای توسعه فیبرنوری در کشور انجام می‌دهند و نتایجی که به دست آمده نشان می‌دهد دستگاه‌های مختلف دولت برای تکمیل این پروژه ملی با تمام توان در حال فعالیت هستند.


بر اساس مستندات و مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید تا افق 1404 ، 80 درصد خانوارها با سرعت میانگین 25 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند و تلاش دولت برای توسعه شبکه فیبر نوری بر این است که این مهم محقق شود./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس دختر جذاب اما مردانه جمشید هاشم پور / بیوگرافی سلطان بازیگران ایران!