تحقق 89 درصدی اجرای مصوبه تشویقی کالبدی در شهرهای کشور


تحقق 89 درصدی اجرای مصوبه تشویقی کالبدی در شهرهای کشور

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به این که مصوبه ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازی، بستر مناسبی برای توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، گفت: تحقق ۸۹ درصدی اجرای این مصوبه نشان می‌دهد که مصوبه تهیه شده با واقعیت‌های بافت‌های فرسوده همخوانی نسبی دارد.

تحقق 89 درصدی اجرای مصوبه تشویقی کالبدی در شهرهای کشور

به گزارش ایران اکونومیست از وزارت راه و شهرسازی، «خسرو دانشجو» در جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت که با حضور «محمد آیینی» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با موضوع «موانع و مشکلات و ارائه پیشنهادات جدید در رابطه با بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده» برگزار شد، با اشاره به این که مصوبه ۱۹ بندی مشوق‌های شهرسازی، بستر بسیار مناسبی جهت توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، افزود: شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند، با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که تجربه سال گذشته حکایت از این دارد که تهیه بسته بومی تجربه بسیار خوب و اثرگذاری در شهرها بوده است، تصریح کرد: با توجه به بستر مناسبی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ایجاد کرده می‌توان برای همه شهرها بسته بومی تهیه کرد.

به گفته دانشجو، نمی‌توان برای همه شهرهای کشور از یک نسخه واحد استفاده کرد و باید برای هر بافت و ناحیه نسخه مخصوص و راهکار درست برای نوسازی مسکن ارائه داد.

وی افزود: بافت تاریخی پهنه وسیعی از کشور را فرا گرفته اما تا کنون ضوابط مشخصی برای ساخت و ساز در این بافت ارائه نشده است از این رو امکان نوسازی در این بافت‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

دانشجو گفت: طی جلساتی که میراث فرهنگی و وزارت کشور در شهرهای مختلف با مردم داشتند، با درخواست مردم مبنی بر تقویت سکونت بافت تاریخی مواجه شدند و امید است با تصویب پیش‌نویس تهیه شده، گشایشی اتفاق بیفتد که در نهایت نگرانی‌ها برطرف شده و کام مردم ساکن در بافت تاریخی شیرین شود.

وی تصریح کرد: بافت‌های فرهنگی- تاریخی مستعد یک اتفاق خوب است و امیدوارم فرصت پیش آمده مغتنم شمرده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

وزیر کشور عراق وارد تهران شد