کتاب‌هایی که پایه و اساس توسعه می‌شوند+ فیلم


کتاب‌هایی که پایه و اساس توسعه می‌شوند+ فیلم

پژوهشگر سابق مرکز پژوهش‌ها و آینده‌نگری با اشاره به کتاب‌هایی که پایه و اساس توسعه می‌شوند، گفت: در راهبردهای توسعه فضایی ایران در حوزه آمایش سرزمین نویسندگان بر اساس تجربه و دانشی که داشتند توانستند متنی را تولید کنند تا بتواند منجر به توسعه شود.

کتاب‌هایی که پایه و اساس توسعه می‌شوند+ فیلم

مصطفی کشت‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایران اکونومیست، با اشاره به اینکه استفاده از سند توسعه فضایی کشور راهنمایی برای حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از محیط زیست هم هست، گفت: این سند در دولت سیزدهم برای برنامه پایه توسعه کشور مورد توجه قرار گرفت و در سایر ارگان‌ها هم از آن استفاده می‌کنند.

در این کتاب نویسندگان بر اساس تجربه و دانشی که داشتند توانستند متنی را تولید کنند تا بتواند منجر به توسعه شود

پژوهشگر سابق مرکز پژوهش‌ها و آینده‌نگری سازمان برنامه با بیان اینکه ۵ تا ۶ سال برای کتاب راهبردهای توسعه فضایی ایران در حوزه آمایش سرزمین زمان صرف شده است، ادامه داد: تلاش کردیم حتی در دوران کرونا به فعالیت خود ادامه دهیم تا این کتاب را منتشر کنیم.

وی افزود: هرچیز تاریخ انقضا دارد اما وقتی درباره کتاب صحبت می‌کنیم شاید تاریخ انقضا نداشته باشد. برخی کتاب‌ها قسمت‌هایی از آینده را توسعه می‌دهند همانند کتاب‌هایی که قبل از انقلاب درباره توسعه صحبت می‌کرد بعد از انقلاب هم می‌توانیم کتاب‌هایی داشته باشیم که پایه و اساس توسعه باشد.

کارشناس محیط زیست وزارت نیرو افزود: وقتی درباره آمایش یا برنامه راهبردی صحبت می‌کنیم، درباره قشر خاصی صحبت می‌کنیم که نمایندگی بخشی از جامعه را برعهده دارند اما می‌توانند تاثیر زیادی بر جامعه داشته باشند. در بخش آکادمیک، تا به حال کتابی نداشتیم که از صفر تا ۱۰۰ توسعه را بگوید. در بحث اجرا نیز مجریان و تصمیم‌گیران نمی‌توانستند اطلاعات را منتقل کنند. در این کتاب نویسندگان بر اساس تجربه و دانشی که داشتند توانستند متنی را تولید کنند تا بتوانند منجر به توسعه شود.

بالادست‌ترین سند توسعه فضایی کشور

به گفته مهدی رازپور در نمایشگاه سی‌وپنجم تدابیر خوبی در حوزه فضای مجازی انجام شد، که در نتیجه آن ممکن است کتاب برای افراد در استان‌های مختلف ارسال شود.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌ها و آینده‌نگری سازمان برنامه درباره کتاب راهبردهای توسعه فضایی ایران در حوزه آمایش سرزمین، بیان کرد: این کتاب محصول مطالعات و پژوهش‌هایی است که در حوزه سند ملی آمایش سرزمین در سال ۱۳۹۹ توسط شورای عالی آمایش سرزمین به تصویب رسید و به عنوان بالادست‌ترین سند توسعه فضایی کشور ملاک عمل نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گرفت.

عضو شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه در تهیه این سند با بیش از ۷۰ کارشناس همکاری شده است، ادامه داد: وقتی خروجی این کارشناس‌ها در حوزه‌های مختلف به دست ما رسید، با همکاری سازمان برنامه و بودجه مطالعات را به صورت منسجم در آوردیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...