محبوب ترین چای های دنیا را بشناسید / سوالات رایج درباره چای


محبوب ترین چای های دنیا را بشناسید / سوالات رایج درباره چای

به گزارش رکنا، چای که با جوشاندن برگ های خشک شده در آب جوش تهیه می شود، یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های روی کره زمین است. از گونه های گیاهی کاملیا سیننسیس مشتق شده است، انواع مختلفی از چای وجود...

به گزارش رکنا، چای که با جوشاندن برگ های خشک شده در آب جوش تهیه می شود، یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های روی کره زمین است. از گونه های گیاهی کاملیا سیننسیس مشتق شده است، انواع مختلفی از چای وجود دارد که از چای سیاه خالص تا ترکیبات گیاهی را شامل می شود. برخلاف قهوه، این نوشیدنی با طراوت کاربردهای زیادی مانند تسکین گلودرد، ایجاد تکان کافئین در صبح و کمک به خواب شبانه دارد. از چای ماچا ساخته شده برای مراسم چای ژاپنی گرفته تا چای شیرین قدیمی که در جنوب یافت می شود، بسیاری از انواع چای گزینه جذابی برای منو کافی شاپ ماه منیر هستند.

انواع مختلف چای

اگرچه انواع مختلفی از چای وجود دارد، برخی از رایج ترین انواع چای عبارتند از چای سیاه، چای سبز، چای سفید، چای اولانگ، چای گیاهی، چای رویبوس و چای پوئر. مشخصات طعم و مزیت های زیادی برای هر نوع چای وجود دارد و معمولاً طعم های دیگر با این چای ها ترکیب می شوند تا طعم جدیدی ایجاد کنند. به عنوان مثال، چای همیشه محبوب ارل گری ترکیبی از چای سیاه و روغن ترنج است و می تواند با چای های سبز، اولانگ، سفید و پوئر نیز ترکیب شود.

فهرستی از انواع مختلف چای را با بینش ترکیبات، طعم ها و ترکیبات محبوب آنها گردآوری کرده ایم.

1. چای سبز

چای سبز محبوب ترین چای در سراسر جهان است. غیر اکسیده است و کافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد. برگ های کاملیا سیننسیس را می چینند، خشک می کنند و برای جلوگیری از اکسیداسیون تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند. در چین، مردم اغلب برگ‌های تابه‌ای را آتش می‌زنند که رنگ سبز تیره‌تری ایجاد می‌کند. در ژاپن، مردم معمولاً آنها را بخارپز می کنند و سایه سبز روشن تری به دست می آورند. چای سبز به دلیل ترکیبی که دارد، فواید زیادی برای سلامتی برای مبارزه با ویروس ها و جلوگیری از مشکلات سلامتی در آینده دارد.

مشخصات طعم چای سبز: گیاهی/علفی، خاکی، روشن

انواع محبوب چای سبز: ماچا، سنچا، چای سبز باروتی، چای سبز Dragonwell (Longjing)

2. چای تی

چای تی با خاستگاه هندوستان با برگ های Camellia sinensis assamica دم می شود. اگرچه Chai Teaاز نظر فنی یک چای سیاه است، اما طعم و فرآیند آماده سازی خاصی دارد که آن را متمایز می کند. معمولاً با شیر گرم، شکر و ادویه های معطر مانند زنجبیل و دارچین دم می شود. مانند بسیاری از چای های سیاه، حاوی کافئین است.

مشخصات طعم چای تی: تا حد زیادی به مواد استفاده شده بستگی دارد، اما تمایل به طعم تند و شیرین دارد.

انواع محبوب چای تی: چای ماسالا، چای آدراک (زنجبیل)، چای الایچی (هل)، چای تولسی

3. چای اولانگ

چای اولانگ یا ولونگ نیمه اکسید شده است و در فصل دیرتر از چای سبز چیده می شود. برگ‌ها از گیاه کاملیا سیننسیس می‌آیند و با پرتاب یا تکان دادن در سبدها کبود می‌شوند، که فرآیند اکسیداسیون را تغییر می‌دهد. آنها برای جلوگیری از اکسیداسیون تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند، که می تواند بر اساس منطقه متفاوت باشد و طعم های مختلفی ایجاد کند. در حالی که چای اولانگ کافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد، کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد.

مشخصات طعم چای اولانگ: بسته به سطح اکسیداسیون از روشن و معطر تا تیره و پر بدن متغیر است.

انواع محبوب چای سفید: تی کوان یین (الهه آهنین رحمت)، دان کونگ (چای ققنوس)

4. چای ماچا

چای ماچا از برگ های ساییده شده چای سبز دم می شود و یک ماده پودری تشکیل می دهد. سپس پودر را با آب داغ هم می زنیم تا چای درست شود. با توجه به محتوای کلروفیل بالای پودر، چای ماچا حاوی بسیاری از مواد مغذی و فواید سلامتی از جمله کمک به پیشگیری از بیماری قلبی است. با توجه به نحوه ساخت ماچا، حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای سبز معمولی است.

مشخصات طعم چای ماچا: صاف یا دانه ای، بسته به کیفیت، کمی شیرین، خاکی

5. چای رویبوس

چای رویبوس که به عنوان چای قرمز آفریقایی نیز شناخته می شود، یک چای گیاهی است که از بوته قرمز آفریقای جنوبی به دست می آید. برگها قبل از تخمیر و خشک شدن آسیاب می شوند و کبود می شوند. چای سبز رویبوس فرآیند اکسیداسیون را طی نمی کند و طعم ملایم تری دارد. برخلاف سایر انواع چای، کافئین ندارد.

مشخصات طعم چای رویبوس: شیرین، صاف، خاکی

انواع محبوب چای رویبوس: رویبوس قرمز، رویبوس سبز

6. چای سیاه

چای سیاه یا چای قرمز در چین یکی از محبوب ترین طعم های چای است و کاملا اکسیده می شود. برگ های گیاه کاملیا سیننسیس پژمرده، نورد، اکسید شده، و خشک یا پخته می شوند تا طعمی قوی و با اندام تولید کنند. آسام، دارجلینگ، نیلگیری و سریلانکا چند منطقه معروف تولید چای سیاه هستند و طعم آن بر اساس منطقه و نوع چای سیاه متفاوت است. در بین انواع مختلف چای بیشترین کافئین را دارد.

مشخصات طعم چای سیاه: مالت، پر بدن، قوی

انواع محبوب چای سیاه: چای آسام، چای دارجلینگ، چای ارل گری، چای صبحانه انگلیسی

7. چای سفید

انواع چای سفید که از برگ های گیاه Camellia sinensis فقط در استان فوجیان ساخته شده است، کمترین فرآوری را در بین چای ها دارند. برگها به سادگی خشک و پژمرده می شوند که به آنها طعمی بسیار لطیف، طبیعی شیرین و کاملاً گرد می دهد. همچنین کافئین بسیار کمی دارد.

مشخصات طعم چای سفید: گلی، لطیف، میوه ای

انواع محبوب چای سفید: سوزن نقره ای (Baihao Yinzhen)، گل صد تومانی سفید (Bai Mudan)

8. چای گیاهی

برخلاف انواع دیگر، چای گیاهی از برگ های چای به دست نمی آید. از گیاهان، میوه ها و گل های خشک شده تهیه می شود که طیف گسترده ای از طعم های لطیف را ایجاد می کند. این انواع چای بدون کافئین هستند و برای مشتریانی که محدودیت های غذایی دارند ایده آل هستند. ترکیبات رایج برای عرقیات گیاهی عبارتند از: بابونه، زنجبیل، علف لیمو، نعناع فلفلی، گل رز، هیبیسکوس و میوه های خشک.

مشخصات طعم چای گیاهی: لطیف، میوه ای/علفی، شیرین

انواع محبوب چای گیاهی: هیبیسکوس، بابونه، نعناع فلفلی، یربا میت

9. چای بنفش

چای بنفش از سویه ای از Camellia sinensis که در کنیا رشد می کند، دم می شود. برگ های چای بنفش حاوی یک جهش ژنتیکی منحصر به فرد است که همان آنتی اکسیدان زغال اخته را تولید می کند و به چای فواید سلامتی قدرتمند و رنگ بنفش منحصر به فرد آن می دهد. علاوه بر این، چای بنفش به طور قابل توجهی کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و چای سبز دارد.

مشخصات طعم چای بنفش: دلپذیر، شیرین، چوبی

انواع محبوب چای بنفش: Zi Ya (غنچه بنفش)، Zi Juan (زیبایی بنفش)

10. چای Pu-erh

چای Pu-erh که به طور سنتی در استان یوننان چین تولید می شود، از سویه دایه گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. پس از خشک شدن و رول شدن برگ ها، چای سازها آنها را در یک فرآیند تخمیر میکروبی قرار می دهند تا طعم آنها تغییر کند. چای Pu-erh که مانند شراب پخته می شود، حاوی طیف گسترده ای از طعم ها است که مطمئناً مورد علاقه دوستداران چای قرار می گیرد. حاوی سطوح پایین کافئین است.

مشخصات طعم چای Pu-erh: پررنگ، صاف، میوه ای، خاکی

انواع محبوب چای Pu-erh: Sheng (خام) pu-erh، Shou (رسیده) pu-erh

11. چای زرد

چای زرد که به دلیل کمیاب بودنش شناخته می شود، عمدتاً در چین یافت می شود و تنها سه نوع آن در بازار موجود است. برگ‌های کاملیا سیننسیس برداشت و در زیر نور مستقیم خورشید خشک می‌شوند، سپس به مدت سه روز در کاغذ مرطوب پیچیده می‌شوند تا امکان اکسیداسیون ملایم برگ‌ها فراهم شود. این فرآیند رنگ طلایی متمایز و طعم ملایم چای را فراهم می کند. همچنین دارای محتوای کافئین مشابه چای سبز است.

مشخصات طعم چای زرد: علف، ملایم

انواع محبوب چای زرد: جون شان یین ژن (سوزن نقره ای)، منگ دینگ هوانگ یا، مو گان هوانگ

آیا چای بیشتر از قهوه کافئین دارد؟

اگرچه برگ های چای کافئین بیشتری نسبت به دانه های قهوه دارند، نوشیدنی های چای حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه هستند. چای سیاه دارای بالاترین غلظت کافئین با تقریباً 47 میلی گرم کافئین در یک فنجان هشت اونس است، در حالی که چای سبز و چای اولانگ دارای مقادیر کم تا متوسط ​​​​کافئین هستند. در مقابل، یک فنجان قهوه هشت اونسی حاوی تقریباً 95 میلی گرم کافئین است.

آیا چای منقضی می شود؟

مانند ادویه ها، چای به معنای سنتی تاریخ انقضا ندارد، بنابراین نوشیدن آن پس از خرید بی خطر است. با این حال، برگ های چای قدیمی طعم خود را از دست می دهند و فنجان های چای بسیار ضعیف تری دم می کنند. نگهداری درست چای برای طولانی کردن عمر چای و اطمینان از اینکه می توانید سال ها بعد از آن لذت ببرید بسیار مهم است.

چگونه چای را نگهداری کنیم؟

از آنجایی که چای هنگام قرار گرفتن در معرض نور، رطوبت، هوا یا گرما تجزیه می شود، مهم است که چای خود را در ظروف در بسته و مات نگهداری کنید. بسیاری از چای ها در قالب های چای عرضه می شوند که به خوبی برای تازه نگه داشتن چای شما کار می کنند. همچنین می توانید از شیشه های شیشه ای که در یک کمد تاریک نگهداری می شوند استفاده کنید.

چای چگونه تخمیر می شود؟

برخی از انواع چای مانند کامبوچا تخمیر و اکسید می شوند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. برای تخمیر چای، برگها باید پژمرده شوند یا با دست کبود شوند. این فرآیند به آنزیم‌های روی برگ‌ها اجازه می‌دهد تا با هوا تعامل کنند، اکسید شوند و ترکیب شیمیایی و رنگ برگ‌ها را تغییر دهند. طعم چای بسته به دما، رطوبت و سایر شرایط هوا می تواند تا حد زیادی تغییر کند. عملیات حرارتی، مانند پخت در تابه یا بخارپز کردن، فرآیند اکسیداسیون را متوقف می کند.

چای بوبا از چه چیزی ساخته شده است؟

چای بوبا که به عنوان چای حباب دار نیز شناخته می شود، شامل پایه ای از چای سیاه یا سبز با شیر، شربت های طعم دهنده و شیرین کننده هایی است که برای سفارشی سازی اضافه شده است. با این حال، ویژگی متمایز این نوشیدنی، توپ های جویدنی تاپیوکا است که در انتهای فنجان قرار می گیرند. سرد سرو می شود، طعم و سطح کافئین چای بوبا بسته به مواد مختلف استفاده شده متفاوت است. با این لوازم، به راحتی می توانید چای بوبا را به منوی خود اضافه کنید.


محبوب ترین چای های دنیا را بشناسید / سوالات رایج درباره چای

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

واکنش کنایه‌آمیز بادامکی به مصاحبه استقلالی‌ها