تشدید بارش‌ها در 9 استان/ وزش باد شدید در 10 استان


تشدید بارش‌ها در 9 استان/ وزش باد شدید در 10 استان

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۹ استان، وزش باد شدید در ۱۰ استان همچنین افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متردر دریای خزر هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی هشدار داد و آورده است: وقوع رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، گردوخاک و کاهش دما سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت) در کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و ارتفاعات استانهای البرز و تهران، چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) در شمال و شرق استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی و پنج‌شنبه (۲۷ اردیبهشت) در نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست و سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش شدید گرادیان فشاری آمده است: وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک سه‌شنبه در استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، یزد، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شرق کرمان و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، چهارشنبه در کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس و پنج‌شنبه در شرق کرمان رخ خواهد داد.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به وقوع توفان گردوخاک و شن در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله، سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی به‌ویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا ۲۴نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر سه‌شنبه و چهارشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و مناطق دور از ساحل استان گلستان و پنج‌شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران در دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران و آسیب به قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال اختلال در فعالیت های بندری و اختلال در تردد شناورها و فعالیت‌های فراساحلی وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی منع شنا و فعالیت‌های تفریحی، اعمال محدودیت در تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی ، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل،در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


ورود سامانه بارشی جدید به 13 استان از فردا