راهکار جدید اینتل به افزایش سرسام‌آور مصرف انرژی CPU منجر می‌شود


راهکار جدید اینتل به افزایش سرسام‌آور مصرف انرژی CPU منجر می‌شود

پس از ایجاد مشکل برای پردازنده‌های رده بالای نسل چهارده و نسل سیزده اینتل با پسوند K، این شرکت از مصرف‌کنندگان خواست تا در بایوس بالاترین پروفایل از لحاظ تحویل انرژی را انتخاب کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که این کار می‌تواند مصرف و همچنین...

پس از ایجاد مشکل برای پردازنده‌های رده بالای نسل چهارده و نسل سیزده اینتل با پسوند K، این شرکت از مصرف‌کنندگان خواست تا در بایوس بالاترین پروفایل از لحاظ تحویل انرژی را انتخاب کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که این کار می‌تواند مصرف و همچنین دمای پردازنده‌های اینتل را شدیداً افزایش داده و دردسرهای دیگری را به وجود آورد.

به نظر می‌رسد که مشکلات مربوط به پردازنده‌های اینتل پایانی ندارد و تیم آبی همچنان با دردسرهای مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. مدتی قبل، پس از ایجاد مشکل برای صدها پردازنده Core i9 13900K، Core i9 14900K و سری KS، این غول فناوری از شرکای خود خواست تا به مشخصات رسمی انرژی این پردازنده‌ها پایند باشند.

راهکار جدید اینتل به افزایش سرسام‌آور مصرف انرژی CPU منجر می‌شود

متأسفانه این شرکت تولیدکننده تراشه برای بخش انرژی پروفایل‌های مختلفی دارد و در تازه‌ترین بیانیه خود، از مشتریان خواسته تا بالاترین پروفایل از لحاظ تحویل انرژی (سازگار با مادربرد) خود استفاده کنند.

راهکار اینتل مصرف پردازنده را شدیداً افزایش می‌دهد

به گزارش Hardwaretimes، پروفایل‌های انرژی Performance و Extreme دارای محدودیت توان بوست 253 وات (PL2) بوده و به ترتیب مقادر ICCmax (حداکثر جریان CPU) 307 آمپر و 400 آمپر را به همراه دارند. 400 آمپر را می‌تواند حداکثر محدودیت تمام پردازنده‌های سری K و KS توصیف کرد.

با این حال، آزمایشگاه Igor پردازنده رده بالای Core i9-13900K را بر روی مادربرد Z690 بررسی کرده و نتایج به دست آمده در پروفایل‌های مختلف از جمله Performance، Extreme و پروفایل پایه را با تجهیزات دقیق ثبت کرده است.

راهکار جدید اینتل به افزایش سرسام‌آور مصرف انرژی CPU منجر می‌شود

پردازنده مورد بحث در صورت استفاده از پروفایل Extreme power به طور متوسط 350 وات مصرف انرژی خواهد داشت، که با پروفایل 4096w مورد استفاده توسط اغلب شرکت‌های تولیدکننده مادربرد تفاوت چندانی ندارد.

در صورت استفاده از پروفایل‌های پایه و Performance نیز میانگین مصرف برق این پردازنده به 253 وات محدود خواهد شد.

با این حال، انجام تست‌ها با پروفایل 4096w باعث شد تا پردازنده Core i9-13900K در لحظه پیک خود به مصرف انرژی 492 برسد. این رقم در پروفایل Extreme حداکثر 431.7 وات ثبت شد.

راهکار جدید اینتل به افزایش سرسام‌آور مصرف انرژی CPU منجر می‌شود

بر همین اساس می‌توان گفت که در حالت Extreme و Insane (که اینتل از کاربران خواسته برای رفع مشکل انتخاب کنند)، مصرف انرژی پردازنده از PL4 یا همان 380 وات عبور می‌کند، در حالی که بر روی پروفایل‌های پایین‌تر یعنی Performance و Baseline در محدودیت‌های تعیین شده باقی می‌ماند.

در همین رابطه بخوانید:

- مدیریت بحران به سبک اینتل که باید از آن درس زندگی بگیرید!
- ابتکار عجیب اینتل برای مدیریت دمای درگاه‌های PCIe

تفاوت دما نیز در این پروفایل‌ها مشهود است. در پروفایل‌های Performance و Baseline متوسط دما چیزی حدود 58 تا 59 درجه سانتی‌گراد بود، در حالی که این رقم با پروفایل‌های Extreme و Insane به حدود 77 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیا گوشی داریا Bond 5G همان Lava Agni 2 هندی است؟ [+مقایسه مشخصات]