اعتراض طلافروشان به چیست؟


اعتراض طلافروشان به چیست؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با انتقاد از اختلاف‌نظرها میان مسئولان درباره سامانه جامع تجارت بر بازگشایی کامل بازار طلا تأکید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، موضوع اعتراض طلافروشان به فعالیت سامانه جامع تجارت هنوز ادامه دارد؛ باوجوداینکه وزارت صمت اعلام کرده بود که واحدهای فروش طلا مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود همچنان عده‌ای از بازاریان در حرکتی اعتراضی مغازه‌هایشان را بسته‌اند.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه بازار طلا هنوز به‌صورت کامل بازگشایی نشده است، اظهار داشت: درحالی‌که وزارت صمت اعلام کرده بود ثبت سرمایه برای صنف طلا اجباری نیست و سامانه جامع تجارت نیز اصلاحاتی داشت اظهارنظر آقای خضریان یکی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس که گفته بود «نباید استثنایی برای طلافروشان قائل بود» باعث شد برخی از همکاران ما نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی اقدام نکنند.

وی افزود: ازطرف دیگر در یک برنامه تلویزیونی نیز به صنف ما هجمه وارد و الفاظ نامناسبی گفته شد. اگر قرار باشد هر روزی شخصی برنامه‌ای برای صنف طلا داشته باشد شرایط صنفی و اجتماعی طلا را به خدشه اندازد برای صنعت طلا خوب نیست.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تأکید بر اینکه بر اساس‌نامه وزارت صمت نیازی به اعلام سرمایه طلافروشان نیست، تصریح کرد: اما اختلاف‌نظر بین مسئولین و نمایندگان مجلس باعث تردید فعالان بازار طلا شده و آن‌ها را نسبت آینده فعالیت اقتصادی مردد کرده است. فعالان بازار می‌گویند تا تکلیف به‌صورت رسمی و جامع مشخص نشود فعالیت اقتصادی انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اعلام کرده با توجه به نامه وزارت صمت واحدهای طلا باید بازگشایی شود؛ خاطرنشان ساخت: نظر اتحادیه انجام اصلاحاتی در سامانه جامع تجارت بوده که تا حدودی انجام شده است؛ اما اختلاف‌نظرهایی که پیش‌آمده و مشکلات درونی که مسئولان دارند باعث شده اطمینان خاطر در بین فعالان بازار نباشد

[مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)]

بذرافشان اضافه کرد: تفاوت درونی سامانه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی شده است یک سامانه نیاز به ثبت سرمایه دارد یکی نه در یک سامانه معاملات به ریال است در یکی دیگر به وزن طلا. این اختلاف‌نظر نهادها به این مسئله بیشتر دامن می‌زند و شرایط روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه صنف طلا موافق شفاف‌سازی مالیاتی است، گفت: مالیات ۸۰۰ هزار تومانی طلافروشان را به‌شدت تکذیب می‌کنیم، طلافروشان از رقم ۱۵ میلیونی تا میلیاردی مالیات می‌دهند. ممکن است در همه صنوف افراد متخلفی اقدام به فرار مالیاتی کنند؛ اما این معیاری نیست که کل یک صنعت را با تعداد اندک متخلفان قضاوت کنیم.

گفتنی است وزارت صمت در خصوص مسائل پیش‌آمده در صنف طلا اعلام کرده بود: در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT یا مالیات بر سوداگری هر چند هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده و قانون نشده است، ولی لازم است اطلاع‌رسانی شود که طبق متن مصوبات مجلس این مالیات مشمول واحدهای صنفی نمی‌شود و درخصوص نگرانی‌های ایجاد شده در مردم به عنوان مشتریان اصناف نیز باید توجه کرد که در متن مصوبات علاوه بر معافیت تا ۱۵۰ گرم برای هر گونه فروش طلا به واحدهای صنفی که توسط این واحدها در سامانه مودیان ثبت می‌شود معافیت کامل از هرگونه مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است و لذا در صورت اطلاع‌رسانی صحیح نه تنها مردم هیچ نگرانی نخواهند داشت، بلکه مشتاق ثبت اطلاعات به جهت بهره‌مندی از معافیت مالیاتی خواهند بود.

منبع : اقتصادآنلاین
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


اسامی شرکت‌های معتمد مالیاتی دارای مجوز اعلام شد