تله جمعیتی چیست؟/ اگر در این تله بیافتیم 150 سال طول می کشد تا از آن بیرون بیائیم


تله جمعیتی چیست؟/ اگر در این تله بیافتیم 150 سال طول می کشد تا از آن بیرون بیائیم

یک مدیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: اکنون نرخ باروری کلی در کشور 1.66 است که به تله جمعیتی (عدد1.5) نزدیک شده است، اگر نرخ باروری کلی کشور به تله جمعیتی برسد بهبود شاخص‌های جمعیتی تقریبا ممکن نیست و 150 سال طول می‌کشد تا کشور از این بحران خارج شود.  

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهرستان بهارستان، هم زمان با هفته ملی جمعیت دکتر مسعود بابا در یادداشتی نوشت: جوانی جمعیت و مباحث مرتبط با آن هم اکنون از مهمترین مسائل کشور است که اگر نادیده گرفته شود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به آینده کشور وارد خواهد کرد.

جمعیت جوان که اساس توسعه و آبادانی هر جامعه است باید حفظ و صیانت شود. نرخ باروری کلی، شاخص جمعیتی بسیار مهمی در پیش بینی وضعیت جمعیتی کشور در آینده است. اکنون نرخ باروری کلی در کشور 1.66 است که به تله جمعیتی (عدد1.5) بسیار نزدیک شده است، اگر نرخ باروری کلی کشور به تله جمعیتی برسد بهبود شاخص های جمعیتی تقریبا ممکن نیست و حدود 150 سال طول می‌کشد تا کشور از این بحران خارج شود.

بنابراین برای آنکه بتوانیم نرخ باروری کلی کشور را به سمت حد جایگزینی مطلوب که عدد 2.5 است سوق دهیم همت ملی مورد نیاز است. امسال هفته جمعیت از 24 تا 30 اردیبهشت با شعار" نقش من در جوانی ایران؟" برگزار می‌شود. این شعار تامل برانگیز است، نقش جامعه بهداشت و درمان در جوانی ایران چیست؟ آموزش، مشاوره و اطلاع رسانی مناسب به عموم مردم درخصوص بحران جمعیت فعلی کشور و آشنا کردن آنان با تسهیلات فرزندآوری که دولت به عنوان مشوق برای عموم مردم از آبان سال 1400 به مدت 7 سال در نظر گرفته است. امید است با عزم و اراده ملی بتوانیم بر این مهم فائق آئیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیش بینی قیمت دلار 9 خرداد 1403