منابع حاصل از عرضه گوهرفام مجددا وارد بازار می‌شود/ پتانسیل افزایش تولید شفام وجود دارد/ ورود به سبک جدیدی از محصول برای صنعت خودرو


معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری سلیم گفت: درخصوص توسعه محصول، تلاش می‌کنیم به سمت تولید رنگ‌های جدید در صنعت خودرو گام‌های موثری را برداریم. 


هیوا محمدی، معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری سلیم در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص این شرکت اظهار کرد: شرکت سرمایه گذاری سلیم به عنوان یک نهاد مالی تحت سازمان بورس در سال ۹۹ ثبت شد. برنامه‌های عملیاتی این شرکت با توجه به اساسنامه آن، فعالیت در بازار سهام و شرکتداری است.

وی افزود: استراتژی شرکت از سال ۱۴۰۲ بر این مبنا بود که در راستای بهینه سازی دارایی ها، پورتفوی غیر بورسی را به پورتفوی بورسی تبدیل کند. در این راستا در سال ۱۴۰۲ پذیرش شرکت‌های زیرمجموعه مانند ایمن خودرو و گوهرفام را در دستور کار خود قرار داد. در حال حاضر دارایی‌های سلیم به دو بخش بورسی و غیر بورسی قابل تفکیک است.

محمدی ادامه داد: بنابه استراتژی‌های شرکت، تلاش ما تبدیل دارایی‌های غیربورسی به بورسی است. در این راستا عرضه اولیه گوهرفام را به عنوان اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در دستور کار خود قرار داد. این شرکت در زمینه صنعت رنگ فعالیت می‌کند و تولیدکننده رنگ‌های صنعتی خودرو، هواپیمایی و فولاد است.

معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری سلیم بیان کرد: مشتریان عمده شرکت گوهرفام ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، شرکت هواپیمایی ایران، گروه سایپا، لوازم خانگی پارس و ... هستند. از نظر ساختار تولید بخشی از تولیدات شرکت، تولیدات دانش بنیان معرفی می‌شوند و دارای معافیت مالیاتی هستند. همچنین، برنامه توسعه محصولات از نظر حجمی و نیز نوع محصول در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه محصولات در صنعت شیمیایی بر پایه فرمولاسیون بنا شده است. شرکت گوهرفام طی چند سال گذشته به صورت فعال، عمل کرده و محصولات دانش بنیان را به بازار عرضه می‌کند. معافیت مالیاتی ناشی از عرضه محصولات تولیدی دانش بنیان است.

محمدی همچنین توضیح داد: درخصوص توسعه محصول، تلاش می‌کنیم به سمت تولید رنگ‌های جدید در صنعت خودرو گام‌های موثری را برداریم.

وی با اشاره به میزان تولید شرکت گوهر فام گفت: ظرفیت تولید شرکت ۱۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر شرکت با ۶ هزار تن در حال تولید بوده و پتانسیل افزایش تولید با ساختار فعلی را دارد که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری سلیم گفت: ارزشگذاری گوهرفام توسط تامین سرمایه دماوند صورت گرفته است. ماهیت کلی شرکت حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. براساس سودآوری شرکت P/E آن ۴.۵ خواهد بود. سود آن در سال جاری ۱۵۷ میلیارد تومان بوده یعنی به ازای هر سهم ۱۵۷ تومان در نظر گرفته شد در حالی که P/E صنعت شیمیایی ۹ است.

وی درباره پیش بینی از سود سال آینده بیان کرد: سود سال آینده ۲۳۰ میلیارد تومان و P/E فوروارد شرکت در حدود ۳.۵ قرار می‌گیرد.
محمدی ادامه داد: نکته قابل تامل در عرضه شرکت این است که سهامدار عمده شرکت یک نهاد مالی فعال در بازار سرمایه است. تمام منابع حاصل از عرضه گوهرفام مجددا وارد بازار سرمایه و سرمایه گذاری خواهد شد. در این عرضه، چون سهامدار عمده مجوز فعالیت در بازار را دارد، در راستای فعالیت خود مجدد منابع حاصل از عرضه را در بازار سرمایه یا گوهرفام سرمایه گذاری می‌کند که در نوع خود یک پتانسیل است. زیرا بسیاری از اشخاص حقیقی، سهامی که در روز عرضه اولیه عرضه شده را خریداری می‌کنند. از محل عرضه گوهرفام منابع اشخاص حقیقی به بازار تزریق خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه وضعیت شاخص در جایگاه نسبتا خوبی است، امیدواریم که در هفته‌های آینده برگشتی را در بازار شاهد باشیم. از نظر بنیادین نیز بازار وضعیت مناسبی دارد. از نظر دلاری ماهیت بازار سرمایه ۱۴۰ میلیارد دلار است که برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.

محمدی گفت: وقتی مسائل حاشیه‌ای بازار مولفه‌های تاثیرگذاری نیستند، نوید این را می‌دهد که ما در هفته آتی بازاری متعادل‌تر و در ادامه بازار مثبت را شاهد باشیم. عرضه گوهرفام در مقطع فعلی از نظر زمان برابر با نقطه‌ای است که شاخص در انتهای اصلاح خود قرار می‌گیرد. شاید، مناسب‌ترین زمان برای عرضه سهام و وارد کردن شوک مثبت باشد که منابع جدید به بازار تزریق شود.
وی با اشاره به محصولات شرکت گوهرفام و مقاصد صادراتی بیان کرد: در حال حاضر شرکت صادرات ندارد، اما در خردادماه در نمایشگاه صنعت رنگ صنعتی که در اربیل عراق برگزار می‌شود، حاضر خواهد شد. باتوجه به اینکه نیاز داخل به محصولات بالا بوده، تاکنون به صادرات محصولات ضرورت احساس نشده است. با این حال این کار در دستور کار قرار دارد. اگر کیفیت محصولات داخلی برای خریداران جذاب باشد، می‌توانیم در این حوزه نیز فعالیت کنیم.

معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری سلیم گفت: محوریت فعلی شرکت در راستای توسعه محصول ورود به سبک جدیدی با دانش روز برای صنعت خودرو است. تحقیقات اولیه انجام شده و واحد تحقیق و توسعه درحال بررسی این محصول و فرمولاسیون آن هستند. اگر این محصول به زنجیره تولید شرکت اضافه شود، سودآوری شرکت رشد خواهد داشت، اما باتوجه به اینکه در مرحله تحقیق و توسعه است، در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهیم کرد.

محمدی درباره قیمت گذاری انجام شده بیان کرد: قیمت گذاری "شفام" با نگاه محافظه کارانه انجام شده است. کشش سهم و رشد سودآوری، این پتانسیل را ایجاد می‌کند که در قیمت فعلی سهم ارزنده باشد. پی به‌ای فوروارد ۳.۵ برای سهمی که در صنعت شیمیایی فعال است، می‌تواند برای سهامداران جذاب باشد. ما این تعهد را به فرابورس دادیم که در یک سال آینده قیمت سهام پایین‌تر از قیمت عرضه نباشد. سهامدار عمده زمانی حاضر به انجام تعهدات است که سهام ارزندگی خود را داشته باشد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعزام 55 هزار و 341 زائر با 232 پرواز از 18 فرودگاه در 26 روز