عملیات تبادل ریال آفشور با روسیه آغاز شد


عملیات تبادل ریال آفشور با روسیه آغاز شد

معاون امور بین الملل بانک مرکزی ایران از صادرکنندگان به روسیه خواست صادرات خود را، بصورت ریالی انجام دهند.،

معاون امور بین الملل بانک مرکزی ایران از صادرکنندگان به روسیه خواست صادرات خود را، بصورت ریالی انجام دهند، زیرا همه فرآیند‌ها در قالب عملیات بانکی و ابزار‌های متنوع بانکی شامل اعتبار اسنادی و حواله بانکی و... از طریق روابط بانکی روسیه و ایرانی برقرار می گردد.
به گزارش اسپ‍وتنیک- رئیس‌کل بانک‌ مرکزی ایران از برنامه سیاستگذاری پولی برای راه‌اندازی ریال آفشور برای مبادلات تجاری با روسیه خبر داد. در این طرح بانک‌ مرکزی دو کشور متعهد شده‌اند ارز ریال و روبل را تا حد توازن تجاری دو کشور معاوضه کنند.
احمد مهاجر فعال بانکی بین­ المللی ضمن ارائه توضیحی درباره مفهوم ریال آفشور در پاسخ به پرسش اس‍پوتنیک گفت: "ریال آف شور، ارزی است که برای انجام معاملات تجاری برون‌ مرزی ایران با سه کشور روسیه، افغانستان و عراق در حال پیگیری است؛ که طبق اعلام معاونت بین­المللی بانک مرکزی ایران اکنون کار در مورد روسیه تقریبا به اتمام رسیده است و به زودی عملیاتی خواهد شد".
مهاجر درباره کاربرد و مزایای این نوع ریال گفت: "از مهمترین کاربرد آن توسعه ارز ملی و مدیریت مصارف ارزی است، به هر حال به دلیل اعمال تحریم­های آمریکا بر کشور، مقامات بانکی ایران تصمیم گرفته اند تا برای مقابله با مشکل سوئیفتهای بانکی در تبادلات تجاری، از ارزهای رایج کشور استفاده نمایند و به جای پرداخت هزینه معامله به دلار یا یورو، از ارز ریال آفشور استفاده کنند. پرداخت هزینه ها با ریال آفشور، برای تجار به صرفه تر است، و استفاده از ریال آفشور در معاملات بین کشور ایران و سایر کشورها، بر اعتماد مردم نسبت به ارز داخلی افزایش یافته و تقاضا برای ارزهای خارجی را کاهش می دهد".
احمد مهاجر درباره چگونگی انجام این عملیات بانکی با روسیه گفت: "اینطور که توافق شده ارز ریال و روبل را تا حد حفظ توازن تجاری دو کشور معاوضه می شود و بانک مرکزی روسیه در ازای پرداخت ریال، روبل می­دهد و یا بالعکس. وی در توضیح بیشتر این عملیات گفت، در واقع صادرات با LC ریالی برای طرف روس انجام می‌شود و به محض اینکه براساس اسناد بانکی، صادرات صورت گرفت و ریال آن نیز از حساب بانک مرکزی روسیه به حساب ریالی صادرکننده واریز شود، رفع تعهد صادراتی بلافاصله پذیرفته می شود. اینطور که برآورد شده سطح مبادلات در این بخش باید حداکثر به میزان بالانس تجاری معادل یک تا ۱.۵ میلیارد دلار برسد".
مهاجر در ادامه گفت: "روسیه اولین کشوری بود که رایزنی برای انجام این تبادلات بانکی صورت گرفت و افغانستان و عراق نیز قرار است وارد این عملیات بانکی شوند اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند".

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیدار و گفتگوی باقری با وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست دی-هشت