تداوم کاهش سهم بخش مولد از وام بانکی/ 80 درصد تسهیلات کسب‌وکارها صرف تامین سرمایه در گردش شد


تداوم کاهش سهم بخش مولد از وام بانکی/ 80 درصد تسهیلات کسب‌وکارها صرف تامین سرمایه در گردش شد

آمارها نشان می‌دهند در نخستین ماه امسال، بیش از 240 هزار میلیارد تومان وام بانکی پرداخته شده که این رقم 25 درصد بیشتر از فروردین سال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی به‌تازگی گزارشی از وضعیت پرداخت وام بانکی در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ منتشر و آمار و ارقام مربوط به آن را بر اساس بخش‌های مختلف اقتصادی و هدف تسهیلات، دسته‌بندی کرده است.

طبق این داده‌ها، بانک‌های کشور در فروردین‌ ۱۴۰۳ نزدیک به 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت کرده‌اند که این مبلغ در مقایسه با فروردین سال گذشته، نزدیک به ۴۸ هزار میلیارد تومان، معادل ۲۴.۹ درصد، افزایش پیدا کرده است.

هدف وام

سهم بخش‌های اقتصادی از وام بانکی

بنا بر گزارش بانک مرکزی، از مجموع وام‌های پرداختی، مبلغ ۲۰۵ هزار میلیارد تومان به صاحبان کسب‌وکار و مبلغ ۳۵ هزار و 500 میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شده است. به عبارت دیگر، سهم صاحبان کسب‌وکار از این تسهیلات ۸۱.۷ درصد و سهم مصرف‌کنندگان نهایی معادل ۱۴.۸ درصد ثبت شده که در مقایسه با فروردین‌ سال گذشته، افزایش حدود چهار درصدی پیدا کرده است. باید خاطرنشان کرد این افزایش در وام‌های مصرفی، به معنی کاهش سهم بخش‌های مولد اقتصادی از تسهیلات و اعتبارات بانکی است.

تامین سرمایه در گردش؛ هدف اصلی وام‌های پرداختی

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهند بیشترین سهم تسهیلات اعطاشده به کسب‌وکارها، متعلق به بخش خدمات است که رقمی معادل ۴۰.۳ درصد از کل وام‌های این بخش را به خود اختصاص داده است. پس از آن، بخش صنعت و معدن ۳۵.۷ درصد، بخش بازرگانی ۱۱.۳ درصد، بخش مسکن و ساختمان ۷.۷ درصد و بخش کشاورزی پنج درصد از تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها را تشکیل داده‌اند.

بررسی هدف تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب‌وکار حقوقی و حقیقی نیز حاکی از آن است که از ۲۰۵ هزار میلیارد تومانی که به این بخش پرداخت شده، فقط ‍۱۸.۳ درصد آن مربوط به ایجاد کسب‌وکارهای جدید یا توسعه کسب‌وکارهاست و باقی تسهیلات، بابت تامین سرمایه در گردش بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده‌اند.

تسهیلات قرض‌الحسنه برای کسب‌وکارهای تحت پوشش

از مجموع وام‌های پرداختی فروردین‌ امسال ۰.۱۳ درصد مربوط به صاحبان کسب‌وکار در گروه‌های تحت پوشش بوده است. در این بین می‌توان به وام قرض‌الحسنه ایثارگران به مبلغ ۲۶ میلیارد تومان، وام قرض‌الحسنه بهزیستی به مبلغ ۱۰۶ میلیارد تومان و وام قرض‌الحسنه کمیته امداد به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد.

محبوب‌ترین وام در میان خانوارها چه بود؟

در میان کل تسهیلات اعطایی فروردین‌ ۱۴۰۳ از سوی بانک‌ها، ۲۰.۴ درصد از وام‌ها مبلغی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان داشتند. همچنین در فروردین‌ماه، بیش از سه هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری به خانوارها پرداخت شد که با احتساب این مبلغ، سهم مصرف‌کنندگان نهایی از وام بانکی به حدود ۱۶ درصد می‌رسد.

نکته جالب توجه اینجاست که بیش از ۴۸ درصد از وام‌های پرداختی به خانوارها صرف خرید کالاهای شخصی شده است. بعد از کالاهای شخصی، وام قرض‌الحسنه ضروری ۳۵ درصد از وام‌های پرداخت‌شده به مصرف‌کنندگان نهایی را به خود تخصیص داده است. وام‌های ازدواج، خرید مسکن نوساز، خرید خودرو شخصی، ودیعه مسکن، تعمیرات، خرید مسکن غیرنوساز و فرزندآوری نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز چهارشنبه