بررسی پیشرانه پژو 905؛ خوشصداترین نیروگاه 10 سیلندر تاریخ؟
پژو ۹۰۵ یکی از مشهورترین خودروهای مسابقهای دنیاست که از پیشرانه ۱۰ سیلندر بسیار خوشصدایی بهره میبرد. این خودرو در سال ۱۹۹۰ متولد شد یعنی زمانی که تعداد سیلندرها و قدرت تولیدی همچنان جزو راهحلهای اصلی برای افزایش سرعت وسایل نقلیه بودند. پژو...
پژو ۹۰۵ یکی از مشهورترین خودروهای مسابقهای دنیاست که از پیشرانه ۱۰ سیلندر بسیار خوشصدایی بهره میبرد.
این خودرو در سال ۱۹۹۰ متولد شد یعنی زمانی که تعداد سیلندرها و قدرت تولیدی همچنان جزو راهحلهای اصلی برای افزایش سرعت وسایل نقلیه بودند. پژو ۹۰۵ در مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت جهان شرکت کرد و باید اذعان کرد پیشرانه ۱۰ سیلندر آن همچنان جزو خوشصداترین پیشرانههای خودروهای مسابقه در تاریخ به شمار میرود.
این پیشرانه که با کد SA35 شناخته میشود توسط خود پژو و برای رقابت در گروه C مسابقات ساخته شد. با حجم ۳.۵ لیتری، پیشرانه یاد شده حدود ۶۵۰ اسب بخار قدرت در دور ۱۲۵۰۰ تولید میکرد هرچند ردلاین آن به فراتر از ۱۴ هزار دور در دقیقه میرسید. همین ارقام به خوبی میتوانند جذابیت شنیداری آن را توضیح دهند. پیشرانه SA35 پژو ۹۰۵ با گیربکس ۶ سرعته سکونشئال و مونوکوک فیبر کربنی همراه شده بود و باعث شد پژو در دنیای مسابقات وارد سطح جدیدی شود. ۹۰۵ توانست از ۱۷ مسابقه در ۹ مسابقه پیروز شود که به معنی برد بیش از ۵۰ درصدی در رقابتهاست. ۲ پیروزی از این ۹ افتخار مهم در مسابقات لمان ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ به دست آمده است.
صدای پیشرانه ۱۰ سیلندر این خودرو همچنان به خوبی روزهای اول است. رابرت آلبلاس در کانال یوتیوب خود ویدئویی از کابین ۹۰۵ در پیست اسپا فرانکوشمپس منتشر کرده است. در این ویدئو ما میتوانیم صدای فوقالعاده پیشرانه ۱۰ سیلندر پژو را بشنویم هرچند به نظر میرسد اریک ماریس راننده خودرو به اندازه ما راحت نیست و کار سختی را پیش رو دارد. جدای از پیشرانههای ۱۰ سیلندر خودروهای فرمول یک، شاید پیشرانه پژو ۹۰۵ بهترین صدا را بین تمامی رقبا داشته باشد. نظر شما دراینباره چیست؟