تنش میان هنگ کنگ و انگلیس بالا گرفت/ لندن دست به کار شد


تنش میان هنگ کنگ و انگلیس بالا گرفت/ لندن دست به کار شد

اقتصادنیوز: رئیس اجرایی هنگ کنگ در ادامه تنش بین این مرکز مالی آسیا و لندن، اقدام دولت انگلیس برای بازداشت سه مرد هنگ‌کنگی به اتهام کمک به یک سرویس اطلاعاتی را محکوم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جان لی در نشست مطبوعاتی خود در ۱۴ می (۲۵ اردیبهشت) گفت: هر گونه تلاش برای طرح اتهامات غیرقابل توجیه علیه دولت هنگ کنگ غیرقابل قبول است.

وی خواستار برخورد منصفانه با یکی از مظنونان شد که برای پایگاه تجاری هنگ کنگ در لندن کار می کند و افزود: ما جزئیات این پرونده را از کنسولگری انگلیس درخواست کرده ایم.

خبر مرتبط
سه نفر به اتهام جاسوسی برای هنگ کنگ در انگلیس روانه دادگاه شدند

اقتصادنیوز: دستگاه امنیتی انگلیس که طی یک ماه گذشته مدعی شناسایی عناصر وابسته به سرویس‌های جاسوسی روسیه و چین شده، روز دوشنبه نیز سه نفر دیگر را به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی هنگ‌کنگ روانه دادگاه کرد.

در میان سه نفری که روز گذشته به کمک به یک سرویس اطلاعاتی خارجی متهم شدند، چانگ بیو یوئن ، ۶۳ ساله بود که به عنوان رئیس در دفتر اقتصادی و تجاری هنگ کنگ در لندن کار می کند.

2 نفر دیگر چی لیونگ وای ، افسر نیروی مرزی انگلیس و متیو تریکت ، بازپرس خصوصی هستند.

گفته می شود که این افراد اقدام به جمع آوری اطلاعات، نظارت و اعمال فریبکاری کرده اند که احتمالاً این اطلاعات بین دسامبر ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴ در اختیار یک سرویس اطلاعاتی خارجی قرار گرفته است.

مقامات نام این کشور و سرویس اطلاعاتی خارجی را اعلام نکردند.

وزارت امنیت ملی هنگ کنگ، که در سال ۲۰۲۰ بر اساس قانون امنیت ملی توسط پکن تأسیس شد، دارای یک واحد اطلاعاتی است، اما هیچ فعالیت خارجی را منتشر نکرده است.

سفارت چین در لندن نیز در بیانیه ای در تاریخ ۱۳ مه (۲۴ اردیبهشت) ساخت پرونده توسط مقامات انگلیسی را محکوم کرد.

این اتهامات در حالی مطرح می شود که لندن به دنبال تنظیم مجدد روابط خود با دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

دیوید کامرون ، وزیر کنونی امور خارجه انگلیس در سال ۲۰۱۵ در دوران نخست وزیری خود، «دوران طلایی» روابط با پکن را اعلام کرد اما این روابط به دلیل نگرانی در مورد مداخله ادعایی چین در پارلمان بریتانیا و عوامل دیگر بدتر شده است.

این اتهامات حضور دفاتر اقتصادی و بازرگانی شهر در خارج از کشور را که روابط تجاری هنگ کنگ را در ۱۴ کشور از آسیا تا آمریکای شمالی را مدیریت می کنند، مورد توجه قرار داده است.

در لندن، اماکن و کارکنان این دفتر از امتیازات و مصونیت هایی مشابه با مأموریت های دیپلماتیک برخوردار می شوند.

لی گفت: دفاتر اقتصادی و تجاری هنگ کنگ (ETO) در سطح جهان به کار خود برای پیشبرد روابط اقتصادی و فرهنگی ادامه خواهند داد.

وی افزود: هر گونه تلاش برای دخالت در کار دفاتر هنگ کنگ در مکان‌های مختلف، خلاف تجارت آزاد و اقتصاد آزاد است و به اقتصاد کشورهایی که ما را متهم کنند، آسیب می‌زند.

دستگاه امنیتی انگلیس که طی یک ماه گذشته مدعی شناسایی عناصر وابسته به سرویس‌های جاسوسی روسیه و چین شده، روز دوشنبه نیز سه نفر دیگر را به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی هنگ‌کنگ روانه دادگاه کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رکورد Add yours اینستاگرام با این تصویر معنادار شکسته شد