کارشناسان: حمایت بین المللی از ایالات متحده به شدت کاهش یافته است


کارشناسان: حمایت بین المللی از ایالات متحده به شدت کاهش یافته است

رسانه: طبق یک مطالعه جدید، در حالی که چهره روسیه و چین در صحنه بین المللی به طور فزاینده ای مثبت می شود، محبوبیت آمریکا رو به کاهش است، به ویژه در کشورهایی که اکثریت جمعیت آنها مسلمان هستند.

نشریه آمریکایی "پولیتیکو" نتایج یک نظرسنجی افکار عمومی انجام شده توسط موسسه تحقیقات بازار "لاتانا" را تحلیل می کند.
روز چهارشنبه (8 مه) داده های "شاخص ادراک دموکراسی 2024"، منتشر شد. گردآورندگان این شاخص پس از نظرسنجی از حدود 63 هزار پاسخ دهنده از 53 کشور، نگرش مردم را نسبت به دموکراسی، ژئوپلیتیک و بازیگران برجسته سیاسی جهان خلاصه کردند: حیثیت بین المللی آمریکا از ابتدای سال 2023 به ویژه در کشورهای مسلمان رو به وخامت گذاشته است. مردم در این کشورها به ویژه از حمایت بی دریغ واشنگتن از اسرائیل، که در حال جنگ در غزه است، ناراضی هستند.
اما اکنون این روند به اروپا نیز سرایت کرده است. فردریک دوو، محقق ارشد موسسه "لاتانا"، می گوید: "برای اولین بار از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، بسیاری از کشورهای اروپای غربی دوباره شروع به تلقی منفی از ایالات متحده کردند. چنین فراز و نشیب هایی، از نگرش های منفی به مثبت و بر عکس، به ویژه در آلمان، اتریش، ایرلند، بلژیک و سوئیس قابل توجه است".
محبوبیت آمریکا در زمینه بهبود مواضع روسیه و چین در بیشتر کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا، در حال کاهش است.
در حالی که شک و تردید نسبت به چین در اروپا هنوز وجود دارد، درک پکن در اکثر کشورهای جهان مثبت شده است. نگرش مثبت نسبت به چین در آسیا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آمریکای لاتین در حال رشد است.
روسیه، با وجود بدتر شدن وجهه آن در مرحله اولیه عملیات نظامی در اوکراین، در اکثر مناطق مورد بررسی، به استثنای اروپا، مثبت تلقی می شود.
و این فقط یک مسابقه ساده محبوبیت جهانی نیست. نگرش های اندازه گیری شده توسط "شاخص ادراک دموکراسی" می تواند بر توانایی دولت ها برای بازدارندگی یا واکنش به تجاوز قدرت های جهانی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در آلمان، نارضایتی مردم از افزایش قیمت انرژی، به اختلاف و اعتراض به محدودیت‌های صادرات نفت از روسیه که به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین ایجاد شده، تبدیل شده است.
و وقتی از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا معتقدند کشورشان باید روابط اقتصادی خود را با روسیه به دلیل درگیری مسلحانه در اوکراین قطع کند و در صورت حمله به تایوان با چین نیز همین کار را انجام دهد، در سال 2022 اکثر طرفدار قطع روابط، پاسخ دهندگان از31 کشور بودند، و اما در سال 2024 - از23 کشور. با همه اینها "اکثریت طرفدار قطع روابط" در تعداد زیادی از کشورها کاهش یافته است، یعنی نگرش مردم نرم تر شده است.
علاوه بر این، داده ها نشان می دهد که یک شکاف واقعی بین شمال جهانی و جنوب جهانی بوجود آمده است.
به طور کلی، افکار عمومی تخمین می زند که ایالات متحده همچنان جایگاه مرکزی در صحنه جهانی را اشغال می کند. اما شکاف هایی هم اینک قابل مشاهده است که نشان می دهد، در کشورهای اروپای غربی که زمانی متحدان سرسخت ایالات متحده بودند، نگرش نسبت به آن در حال تغییر است. و در مناطق دیگر، روسیه و چین روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می شوند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آلمان به نیمه‌نهایی هم نمی‌رسد!