علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!


علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!

جشنواره روابط عمومی با افتتاحیه‌ی پنل "مدیریت بحران در روابط عمومی"، در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این رویداد که با حضور دکتر حسین افخمی؛ عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و سجاد امیری فارسانی؛ سرپرست اطلاعات و انتشارات فولاد مبارکه به عنوان سخنرانان اصلی برگزار شد، سخنرانان، تجارب خود را درباره نقش مدیران روابط عمومی در بحران های پیش آمده برای سازمان‌هایشان با دانشجویان به اشتراک گذاشتند.

دکترافخمی در پنل مدیریت بحران تأکید کرد که بحران می‌تواند در صنایع مختلف رخ دهد و برای یک سازمان تهدید حساب شود. او به ویژگی غیرمنتظره بودن بحران اشاره کرد و بیان کرد که برای تشخیص بحران و جلوگیری از وقوع آن، لازم است که علائم اولیه آن را تشخیص داد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه، با بیان ضرورت اقدامات پیشگیری و آمادگی، تأکید کرد که مدیران روابط عمومی باید به مراحل پاسخ به بحران و مستند سازی از بحران نیز توجه کنند. او به مقالاتی اشاره کرد که چهار مرحله در مدیریت بحران را شامل می‌شود و تأکید کرد که "مرحله مستند سازی" بسیار حیاتی است تا از تجربیات گذشته در آینده استفاده شود.

وی گفت: یکی از مشکلات روابط عمومی در حوزه دفاع در کشورما این است که معمولا هویت های سیاسی پنهان هستند و این جا است که روابط عمومی به عنوان وکیل مدافع سازمان، دقیقا نمی‌داند پایگاه افکار عمومی کجا است که برآن تکیه و بر اساس آن صحبت کند. وی در پاسخ به این سوال مطرح شده از سوی دانشجویان که:

"آیا مدیر روابط عمومی در زمانی که سازمان او دچار بحران شده است و مقصر است، باید دروغ بگوید تا بتواند وجهه سازمانش را حفظ کند، یا اینکه باید شفاف سازی کند"، پاسخ داد:

مدیر روابط عمومی باید رازدار سازمان باشد. اگر رازدار سازمان نباشید و آن سازمان سقوط کند، جواب کارمندان و کارکنان را چطور باید داد؟ بنابراین مدیریت بحران باید همه جانبه باشد. همچنین به هیچ وجه نباید دروغ بگوید زیرا این انحراف افکار عمومی است و مجاز نیست، اما می‌تواند سکوت کند و یا بیان کند که موضوع درحال بررسی است. نقش روابط عمومی "سر بریدن افکار عمومی با پنبه" یا "خبرچینی مدیریت" نیست.

در پایان، دکتر افخمی به دانشجویان حاضر توصیه کرد که با مطالعه موردی‌ها و یادگیری از تجربیات دیگران، بتوانند وجهه سازمان خود را در شرایط بحران حفظ کنند. او با بیان ضرورت کاربرد ضرب المثل فارسی "علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد"، بر اهمیت پیشگیری و آمادگی در مدیریت بحران تأکید کرد و به اهمیت نقش روابط عمومی در این زمینه اشاره نمود.

سرپرست اطلاعات و انتشارات فولاد مبارکه؛ سجاد امیری فارسانی، ابتدا به اهمیت صنعت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: "ما تنها شرکت ایرانی هستیم که سه‌بار توسط آمریکا به اسم تحریم شدیم. همچنین چهارمین حمله ی سایبری و قوی دنیا در تیرماه 1401 را تجربه کردیم. باید از خودمان بپرسیم که چرا انقدر روی فولاد مبارکه حساسیت وجود دارد؟ حتی در حوادثی که بین اسرائیل و کشورمان رخ داد، یکی از مکان هایی که خیلی ها احساس می‌کردند می‌تواند مورد حمله اسرائیل قرار بگیرد، مجموعه صنعتی فولاد مبارکه بود و دلیل آن، شرایط استراتژیک و مهم آنجاست.

او همچنین بیان کرد: "مجموعه ما بعد از سی سال دچار دو بحران اصلی شد؛ متاسفانه این ضعف را داشت که با تأخری در گفتگو کردن با جامعه روبه رو بود. یکی دیگر از این بحران ها نیز تحقیق و تفحص* بود. در این جریانات، به ویژند فولاد مبارکه ضربه‌هایی خورد، درحالی‌که پیش‌ازاین‌ کشورهای دیگر ایران را با اسم فولاد مبارکه و چند ویژند دیگرمی‌شناختند.

چند روز بعد از "جریان تحقیق و تفحص"، ما شاهد یک خمودگی و ناراحتی شدید در کارکنان خود بودیم و آنها می‌گفتند که چرا فولاد مبارکه از خود دفاع نمی‌کند؟ درحالی که ما به عنوان روابط عمومی، امکان دفاع کردن را نداشتیم زیرا دامنه این خبر آنقدر بالا بود که مانند کوره ای بود که هرچیزی نزدیکیش میشد را ذوب می‌کرد. تمام رسانه های رسمی داخل کشور و غیر رسمی ها در خارج از کشور درباره فولاد مبارکه صحبت می‌کردند و فضا اصلا فضای دفاع نبود و تصمیمی که ما گرفتیم این بود که در آن مقطع راجع به موضوع چیزی نگوییم زیرا فضای دفاع و گفتگو وجود نداشت.

در هنگام بهتان، انکار، اقرار است!

محمد طاهری؛ مشاور روابط عمومی فولاد مبارکه نیز در مورد "چالش های بحران" گفت: "یکی از بحث های مورد توجه، زمینه های روحی و روانی حضور در بحران است که هم نسبت به فرد و هم نسبت به سازمان باید اتفاق بیفتد".

وی افزود: "من نوعی اگر صبر و صداقت نداشته باشم یا آمادگی و شجاعت که ظرفیت مهمی در شرایط بحرانی است را نداشته باشم، نمیتوانم وارد موضوع بحران شوم. تصمیم گیری در شرایط بحرانی برای مدیران کار سختی است و تجربه، مسئله‌ای جدی است. مجموعه روابط عمومی در پیش بینی و آمادگی بحران، موظف است که همیشه کلان روندها را دنبال کند؛ چیزی که تصور من بود و سعی کردیم نگاهی کمپینی و جامع به این موضوع داشته باشیم، درسه حوزه مسئولیت اجتماعی، محیط زیست و شفافیت مالی بود.

کسی که کار روابط عمومی انجام می‌دهد باید به روند مسئولیت اجتماعی توجه و برای آن پیش‌بینی کند

ما در میان بحران باید اثرگذاری و اقناع داشته باشیم و به دنبال تولید پیامی باشیم که اثر بگذارد. در حوزه بهتان، انکار اقرار است. هرچیزی که شما منکر آن شوید، اقرار می‌کنید که من آن کار را انجام داده ام. در چنین موقعیتی که بهتان به سازمان شما وارد شده است و شرایط بحرانی است، شما باید دنبال یک رسانه باشید. بحثی که مطرح می‌شود این است که از کدام رسانه استفاده کنیم که اثرگذاری بیشتری داشته باشیم؟ در بحران پیش آمده "تحقیق و تفحص" برای فولاد مبارکه، ما به این نتیجه رسیدیم که این رسانه اثرگذار، خود فولاد مبارکه و کارخانه، بهترین نقطه برای دیدن و پذیرفتن افراد بود. ما تورهای بازدید از کارخانه را باز طراحی کردیم و یکی از نقاط مثبت این بحران، این بود که یکی از بزرگترین پروژه های سرویس دیزاین در کشور ما در داخل مجموعه ما اتفاق افتاد.

منبع : عطنا
به اشتراک گذاری


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازار فولاد - 1403/03/09