هشدار و آماده‌باش مدیریت بحران برای باد و باران شدید


هشدار و آماده‌باش مدیریت بحران برای باد و باران شدید

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به بارش شدید باران و وزش باد در نیمی از استان‌های کشور هشدار داد.

هشدار و آماده‌باش مدیریت بحران برای باد و باران شدید

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین ظفری با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در کشور گفت: بر این اساس برای سه‌شنبه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرند. همچنین در روزهای
چهارشنبه و پنجشنبه نیز شمال و شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس تحت تاثیر این سامانه خواهند بود.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور درباره پیامدهای ناشی از فعالیت این سامانه نیز گفت: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی در این شرایط دور از انتظار نیست.

این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور به مسافران و ساکنان این نواحی توصیه کرد که از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند. عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول های ضد تنش در گیاهان باغی از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.


ظفری همچنین نسبت به وزش باد شدید نیز هشدار داد و گفت: سازمان هواشناسی در روز سه‌شنبه برای استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، یزد، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، شرق کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک را پیش بینی کرده است. همچنین برای چهارشنبه این وضعیت جوی را نیز برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس، پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: تحت تاثیر این سامانه نیز در مناطق مستعد، توفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. از این رو اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله، سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

سخنگوی سازمان سازمان مدیریت بحران کشور در همین راستا نیز به مردم و مسافران توصیه کرد که از رفت وآمدهای غیر ضروری به خصوص برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی پرهیز کنند و گفت: آمادگی دستگاه‌های امدادی به‌ویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از دیگر مواردی است که باید جدی گرفته شود.

ظفری با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور، دستگاه‌های امدادی، خدماتی و انتظامی را تمامی استان‌های تحت تاثیر این دو سامانه را به حالت آماده‌باش درآورده است، گفت:‌توصیه‌ها و هشدارهای لازم در این خصوص به دستگاه‌های مذکور ارائه شده است./ایسنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...