گروسی: مدرکی درباره اینکه ایران به سمت یک برنامه تسلیحاتی حرکت کرده وجود ندارد


گروسی: مدرکی درباره اینکه ایران به سمت یک برنامه تسلیحاتی حرکت کرده وجود ندارد

اقتصادنیوز: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران به سمت یک برنامه تسلیحاتی حرکت کرده یا در حال حرکت یا برنامه ریزی برای چنین حرکتی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به فایننشال تایمز گفت: ایران برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته تمایل خود را برای شرکت در گفتگوی جدی با آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده است.

خبر مرتبط
گروسی: ایران باید به ما دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد

اقتصادنیوز: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری پس از بازگشت از ایران گفت: ایران باید به ما دسترسی به یکسری تاسیسات خاص را بدهد.

وی ادامه داد: می توان گفت که ممکن است ما و ایران، که چندماه رابطه پرتنش را تجربه و تحمل کردیم، پس از مذاکرات اخیر من با مقام های ایرانی وارد مرحله جدیدی شده باشیم.

او اظهار داشت: به نظر می رسد تهران مایل به گفت و گو درباره موضوعات مشخص است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: فرصتی برای حل و فصل برخی موارد اختلاف، از جمله بهبود توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

خبر مرتبط
گروسی: از همکاری دانشمندان هسته‎‌ای ایران محروم شدیم

اقتصادنیوز: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: به علت چالش‌های سیاسی از همکاری دانشمندان هسته‌ای ایران و جهان محروم شده‌ایم.

گروسی اظهار داشت: من در مقام های ایرانی این درک/ تحلیل را می بینم که بهتر است کمی تعامل داشته باشیم تا اینکه به مسیر کاملاً متفاوت که می تواند منجر به تشدید بیشتر و شاید خطر جنگ هم شد، ادامه دهیم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: واشنگتن و تهران همچنان به باز نگه داشتن یک "کانال دوجانبه" برای گفت و گوها ادامه می دهند.

وی اظهار داشت: ایران از زمان حمله حماس در 7 اکتبر و حمله اسرائیل به غزه، مقیاس یا سرعت فعالیت هسته ای خود را تغییر نداده است.

او تاکید کرد: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران به سمت یک برنامه تسلیحاتی حرکت کرده یا در حال حرکت یا برنامه ریزی برای چنین حرکتی است.

گروسی گفت: تهران اکنون مواد شکافت پذیر کافی برای تولید حدود سه بمب هسته ای در عرض چند هفته را در اختیار دارد.

وی تصریح کرد: در تولید 60 درصد اورانیوم غنی شده نوساناتی وجود داشته، اما هیچ چیز چشمگیری نیست. آنچه ما می بینیم این است که یک روند ثابت وجود دارد. آنها در گذشته سریع‌تر بوده‌اند، اما چیزی که ما می‌بینیم یک سرعت منظم است، حالتی مانند دویدن. البته بدون شک برنامه هسته ای ایران در حال توسعه و گسترش است.

او ادامه داد: مذاکرات فنی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات ایرانی از زمان بازگشت من از ایران ادامه داشته است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آنچه مهم است اطمینان از حفظ این رابطه و عدم قطع کامل این ارتباط است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زیبایی خیره کننده یاسمن معاوی خارج از سریال گیلدخت + عکس