گروسی: روابط با ایران می‌تواند وارد مرحله جدیدی شود / تهران برای مذاکرات جدی تمایل نشان داده است


گروسی: روابط با ایران می‌تواند وارد مرحله جدیدی شود / تهران برای مذاکرات جدی تمایل نشان داده است

به گزارش رکنا، رافائل گروسی در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت: «من در آنها (ایران) این درک را می بینم که بهتر است کمی تعامل داشته باشیم تا اینکه به مسیر کاملاً متفاوت ادامه دهیم، که...

به گزارش رکنا، رافائل گروسی در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت: «من در آنها (ایران) این درک را می بینم که بهتر است کمی تعامل داشته باشیم تا اینکه به مسیر کاملاً متفاوت ادامه دهیم، که می‌تواند به تشدید بیشتر منجر شود.» او گفت؛ به نظر می رسد که تهران مایل به گفت و گو درباره موضوعات «عینی» است.

مدیرکل آژانس همچنین عنوان کرد که ایران و آمریکا همچنان به باز نگه داشتن یک "کانال دوجانبه" برای مذاکرات ادامه می‌دهند.

گروسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد که ایران از آغاز جنگ در غزه، مقیاس یا سرعت فعالیت هسته‌ای خود را تغییر نداده است. وی تصریح کرد: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران به سمت یک برنامه تسلیحاتی حرکت کرده یا در حال حرکت یا برنامه ریزی برای چنین حرکتی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران اکنون مواد شکافت پذیر کافی برای تولید حدود سه بمب هسته ای در عرض چند هفته را در اختیار دارد.

وی با اشاره به تولید اورانیوم با غنای ۶۰ در ایران افزود: آنچه ما می بینیم این است که یک روند ثابت وجود دارد.

گروسی اضافه کرد: سرعت (غنی‌سازی) آنها در گذشته بیشتر بوده، اما چیزی که ما می‌بینیم یک سرعت منظم است، حالتی مانند دویدن. البته بدون شک برنامه هسته ای ایران در حال توسعه و گسترش است.

به گفته او مذاکرات فنی میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقامات ایرانی از زمان بازگشت وی از ایران ادامه داشته است. مدیر کل آژانس تداوم رابطه با ایران را مهم توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، گروسی دوشنبه هفته پیش به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران و دیدار با برخی از مقامات کشورمان وارد تهران شد و در این مدت با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها دیدار کرد.

او همچنین با محمد اسلامی رئیس آژانس انرژی اتمی ایران دیدار و دو طرف درباره نحوه اجرای بیانیه ۴ مارس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی گفت‌وگو کردند. بیانیه ۴ مارس سندی بود که اسفند ۱۴۰۱ میان ایران و آژانس توافق شد و بر اساس آن، جمهوری اسلامی ایران به طور داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان آژانس، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این بیانیه، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.


گروسی: روابط با ایران می‌تواند وارد مرحله جدیدی شود / تهران برای مذاکرات جدی تمایل نشان داده است

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...