زخم‌های ناسور جاده ترشیز / کالبدشکافی یک طرح راه‌سازی خراسان رضوی


زخم‌های ناسور جاده ترشیز / کالبدشکافی یک طرح راه‌سازی خراسان رضوی

به گزارش رکنا، شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ، خلیل آباد و بردسکن با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، مجموعه مناطق حوزه ترشیز کهن را در جنوب غرب خراسان رضوی تشکیل می‌دهند و از طریق سه راهی "شادمهر" در جاده...

به گزارش رکنا، شهرستان‌های کاشمر، کوهسرخ، خلیل آباد و بردسکن با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، مجموعه مناطق حوزه ترشیز کهن را در جنوب غرب خراسان رضوی تشکیل می‌دهند و از طریق سه راهی "شادمهر" در جاده مشهد- تربت حیدریه - گناباد به محور ارتباطی شمال - جنوب استان و نیز مشهد متصل می شوند.

مطالبه عمومی و ۲ دهه تلاش ساکنان منطقه ترشیز تبدیل به طرح ساخت جاده ای دوبانده به طول ۵۵ کیلومتر شد که در نهایت چهار سال پیش ۱۴ کیلومتر از این مسیر از شهر کاشمر به سمت سه راهی شادمهر دوبانده شده و زیر بار ترافیک رفت که البته همان قطعه نیز به گفته پلیس راه، ایمن سازی نشده است.

جالب اینجاست که فرمانده پلیس راه کاشمر درباره این قطعه ۱۴ کیلومتری، گفت: نواقص متعدد و نقاط حادثه خیز بخش دوبانده شده جاده کاشمر- شادمهر، با وجود گذشت چند سال از ساخت این مسیر همچنان پابرجاست.

جاده دوبانده ساخته شده آبستن حوادث ترافیکی است

سرگرد محمد میرزابیگی افزود: با وجود گذشت چند سال از ساخت این جاده دوبانده و به واسطه وجود نقاط حادثه خیز، این جاده آبستن حوادث ترافیکی است.

وی ادامه داد: ۱۴ کیلومتر ابتدایی جاده ۵۵ کیلومتری کاشمر به سه‌راهی شادمهر با وجود دوبانده شدن نتوانسته امنیت ترافیکی مردم را تأمین کند و با توجه به نواقص متعدد و نقاط حادثه خیز، شاهد حوادث ترافیکی نیز در آن هستیم.

پیمانکار باید نواقص جاده را رفع کند

فرماندار کاشمر گفت: حدود چهار سال از ساخت و تکمیل طرح دوبانده کردن بخش ابتدایی جاده کاشمر به سه راهی شادمهر گذشته، اما ایمن سازی و رفع نواقص آن توسط پیمانکار انجام نشده است.

حجت الله شریعتمداری افزود: باید توجه داشت این جاده هنوز از سوی پیمانکار تحویل نشده و به صورت رسمی نیز افتتاح تشده است، ایمن سازی مسیر باید توسط پیمانکار تکمیل شود و هنوز نگهداری جاده به راهداری واگذار نشده است.

البته مسوولان مدعی اند در سالهای اخیر اقدامات خوبی در خصوص این طرح انجام شده است، پیش از این فرماندار کاشمر در گفت وگو با ایرنا گفته بود: ۱۷ سال از آغاز عملیات اجرایی طرح مهم جاده ای در منطقه ترشیز می گذرد و به واسطه پیگیری های دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن این طرح، افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران پرداخت شده است.

شریعتمداری افزوده بود: طرح دوبانده کردن جاده کاشمر به شادمهر در مجموع ۵۵ کیلومتر است که تا پیش از فعالیت دولت سیزدهم، ۱۴ کیلومتر آن دوبانده شده است.

هر تصادف داغ ناتمامی جاده را تازه می کند

مطالبه اساسی شهروندان در منطقه ترشیز همچنان دسترسی به جاده دوبانده است و هر از چندگاهی وقوع حوادث ترافیکی مرگبار در این جاده، بحث تکمیل جاده و چرایی به درازا کشیده شدن ساخت آن را به کانون گفت و گوهای عمومی و محلی تبدیل می کند.

جمعه گذشته بود که تصادف رخ به رخ یک دستگاه پیکان وانت و پراید در جاده بردسکن- خلیل آباد سه قربانی برجا گذاشت و دوباره آتش مطالبه عمومی ساخت این جاده دوبانده را شعله ور ساخت.

۲ سرنشین جانباخته پیکان وانت، مادر و دختری اهل روستای چهار هزار نفری "جابوز" خلیل آباد بودند و همین موضوع بهانه ای برای اجتماع اعتراضی مردم در محل جاده خلیل آباد - بردسکن شد.

علی دهقان زاده، فرماندار بردسکن با تاکید بر تحقق مطالبات بر حق ساکنان محلی، به خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان باید به صورت جدی ساخت باند دوم جاده بردسکن - خلیل آباد را شتاب ببخشد.

دوشنبه گذشته نیز مسوولان ایمنی راه از اداره کل راهداری استان به منطقه آمده و با فرمانداران خلیل آباد و بردسکن شورای تامین مشترکی تشکیل دادند که در جریان بازدید میدانی آنها، گویا خانواده یکی از جانباختگان این جاده، زمام اختیار از کف داده و با پرخاش و تغیر با آنان برخورد کرده بود.

ایمن سازی جاده خلیل آباد - بردسکن در دستور کار راهداری قرار دارد

رییس اداره ایمنی راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی پس از این نشست تخصصی به خبرنگار ایرنا گفت: اصولا حادثه روی داده ناشی از مسائل جاده ای نبوده و ارتباطی با ایمن سازی راه ندارد.

احمدرضا بخشی اظهار کرد: با توجه به مصوبات جلسه مشترک شورای تامین ۲ شهرستان، مقرر شد ایمن سازی و آرام سازی مسیر در محدوده تقاطع روستاهای "جابوز" و "علی آباد کشمر" با جاده خلیل آباد - بردسکن در ۱۰ روز انجام شود.

وی بیان کرد: نصب علائم، تابلو و روشنایی در مسیر جاده یاد شده توسط این اداره کل انجام می‌شود که البته در سال گذشته چند نقطه از محور بردسکن به خلیل آباد و کاشمر اجرا شده است.

انحراف به چپ پیکان وانت و...

نظر کارشناسی پلیس راه نیز موضع راهداری را تایید می کند، بر اساس اعلام پلیس راه بردسکن، سانحه جاده‌ای روز جمعه بین یک دستگاه خودرو پیکان وانت و پراید به آتش سوزی و جان باختن سه نفر از سرنشینان ۲ خودرو منجر شد.

بر این اساس پیکان وانت از سمت خلیل آباد به بردسکن در حرکت بود که به علت انحراف به چپ با پراید به صورت شاخ به شاخ برخورد کرد، پیکان وانت دچار آتش سوزی شد و مادر و دختر (سرنشین وانت) و راننده پراید در این حادثه جان خود را از دست دادند.

تامین ایمنی محور خلیل آباد - بردسکن نیازمند اعتبار است

سرپرست فرمانداری خلیل آباد نیز در خصوص نشست مشترک شورای تامین ۲ شهرستان به ایرنا گفت: ایمن سازی ۲ تقاطع روستایی جزو مصوبات کوتاه مدت این جلسه مشترک با مسوولان راهداری بود.

محمدرضا خوشنویس به اقدامات بلندمدت در خصوص تامین ایمنی تردد در مسیر خلیل آباد-بردسکن اشاره کرد و افزود: اکنون حدود هفت کیلومتر از طرح دوبانده کردن جاده خلیل آباد - بردسکن در مراحل پایانی و آسفالت قرار دارد که در صورت تملک حریم جاده، در مدت یک ماه به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: برای تملک باغ های حریم جاده حدود ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی پیگیر تامین اعتبار لازم برای تکمیل این طرح است.

سرپرست فرمانداری خلیل آباد اظهار کرد: مساله اصلی برای تکمیل طرح دوبانده کردن جاده، تامین اعتبار است و این موضوع طرحی درازمدت است که نیازمند پیگیری های فرامحلی است.

خوشنویس اعلام کرد: اکنون پیمانکار طرح ۸۰ میلیارد ریال طلبکار است و حال آنکه تاکنون تنها ۲ میلیارد ریال به وی پرداخت شده است.

جمعه گذشته حجت الاسلام جواد نیک بین، نماینده مردم منطقه ترشیز در مجلس به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شهر بردسکن اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت باند دوم جاده در خلیل آباد و هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت باند دوم محور سه راهی شادمهر تا کاشمر تخصیص یافته است که امسال شاهد ساماندهی راه‌های ارتباطی این منطقه خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، بنا به ادعای مسوولان محلی اگر اعتبارات تخصیص یافته محقق شود امکان افتتاح بخش هایی از جاده دوبانده در دولت سیزدهم وجود خواهد داشت اما به نظر می رسد برای رفع اساسی معضل منطقه باید اعتبار مورد نیاز طرح فراهم شود،‌ چرا که هر تصادفی و با هر علتی در این مسیر، داغ جاده ناایمن منطقه ترشیز را برای مردم تازه می کند.

شهرستان خلیل آباد با ۶۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۱۲۰ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد، این شهرستان دارای ۲ شهر خلیل آباد و کُندُر و ۲۴ روستا است.

شهرستان بردسکن با ۸۵ هزار نفر جمعیت و سه شهر بردسکن، شهرآباد و اَنابَد و ۷۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در فاصله ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

جمعیت شهرستان کاشمر نیز بر اساس آمار مراکز بهداشت شهرستان ۱۶۳ هزار نفر اعلام شده است که ۱۱۵ هزار نفر در شهرهای کاشمر و "فرگ قلعه" و بقیه در ۲۵ روستای شهرستان سکونت دارند.

مرکز شهرستان کاشمر در ۲۳۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.


زخم‌های ناسور جاده ترشیز / کالبدشکافی یک طرح راه‌سازی خراسان رضوی

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زیبایی خیره کننده یاسمن معاوی خارج از سریال گیلدخت + عکس