وضعیت زیان بار پرداخت خسارت بیمه رازی


وضعیت زیان بار پرداخت خسارت بیمه رازی

یکی از مشکلات شرکت های بیمه نداشتن پورتفوی مناسب و کم ریسک است. به دلیل فضای رقابتی منفی که در صنعت بیمه ایران وجود دارد ، اغلب شرکت های بیمه تلاش می کنند تا به هر روشی محصولی را بفروشند ولی غافل از اینکه این رویه در بلند مدت به ضرر شرکت بوده و...

یکی از مشکلات شرکت های بیمه نداشتن پورتفوی مناسب و کم ریسک است. به دلیل فضای رقابتی منفی که در صنعت بیمه ایران وجود دارد ، اغلب شرکت های بیمه تلاش می کنند تا به هر روشی محصولی را بفروشند ولی غافل از اینکه این رویه در بلند مدت به ضرر شرکت بوده و خسارت سنگین و هزینه بالایی را به شرکت تحمیل می کند.

به گزارش بانکداری ایرانی، بیمه رازی هم از جمله شرکت هایی است که شبکه فروش ، رویه فروش به هر طریقی را دنبال می کنند. در حقیقت، بیمه رازی در سال های اخیر تلاش زیادی برای کسب بازارهای جدید داشته و شبکه فروش خود را توسعه داده تا جایی که فروش این شرکت در آذر 1402 نسبت به آذر 1401 بیش از 77 درصد رشد داشته اما در مقابل این رشد فروش خسارت های وحشتناکی را پرداخت کرد تاجایی که خسارتی که طی 9ماهه سال 1402 پرداخت کرده از کل خسارت سال 1401 و 1400 بیشتر بوده و این به معنی وضعیت زیانبار پرداخت خسارت شرکت است .

بر اساس این گزارش بیمه رازی از سال 1400 که خیز بلندی برای توسعه شبکه فروش خود برداشت، شکایت ها از نحوه پرداخت خسارت این شرکت اوج گرفت . در سال 1400 بیش از 125 شکایت تقریبا جدی علیه شرکت شد. ناگفته نماند که در ابتدای دهه 1390 هم بررسی های بیمه مرکزی نشان از وضعیت بد شرکت در مشتری مداری، جلب رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایت ها داشت. بیمه مرکزی در آن دوران امتیاز های بدی به این شرکت می داد و به نوعی یکی از شرکت های بدنام در این حوزه در ابتدای دهه 90 بود. البته بعد از آن نیز این شرکت در ردیف 5شرکت مطرح در طرح شکایت مشتریان از نحوه خسارت دهی بود.

این گزارش می افزاید که مبالغ خسارت پرداختی در برخی از رشته های پرریسک مانند آتش سوزی در سال های اخیر نشان می دهد که بیمه رازی در فروش بیمه نامه ها برخی از جوانب را در نظر نگرفته و تنها به بالارفتن فروش توجه ویژه دارد.

در آذر 1402 مبلغ خسارت پرداختی بر اساس صورت های مالی شرکت مبلغ 28 هزار و 802 میلیارد ریال بود که نسبت به دوره مشابه در سال قبل با رقم 13 هزار میلیاد ریال رشدی 112 درصدی داشت و نکته جالب تر اینکه کل خسارت پرداختی سال 1401 مبلغ 18 هزار میلیارد ریال بود .

خسارت سهم بیمه گران اتکایی هم رشدی 162درصدی داشته و دوبرابر این خسارت در سال 1401 تنها طی 9 ماهه منتهی به 30 اذر1402 رخ داده است. در اذر 1402 خسارت سهم اتکایی چهارهزار و 503 مییارد ریال بود. در حالی که در دوره مشابه در سال قبل از آن رقم خسارت پرداختی مبلغ 1700 میلیارد ریال و در کل سال 1401 مبلع 2100 میلیارد ریال بود.

بر همین اساس ضریب خسارت در سال 1401 حدود 63 درصد بود ولی در سال 1402 به بالاتر از 76 درصد رسید. ریسک مهم در این شرکت توجه نداشتن به میزان ریسک پورتفوی شرکت بود تا جایی که برخی از رشته های پرریسک بدون بررسی خریداری شده است.

*****************

این رسانه ضمن توجه به اصول حرفه ای خود از پاسخ بیمه رازی استقبال می کند چراکه تعامل سازنده از ارزش های سازمانی این پایگاه خبری است.

لیلا فریادرس

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابلاغ بخشنامه قانون جدید نقل‌و‌انتقال سوابق بیمه