چند توصیه کلیدی برای مراقبت از دندان‌ها


چند توصیه کلیدی برای مراقبت از دندان‌ها

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با تاکید بر دو بار مسواک روزانه و استفاده از نخ دندان به بیان توصیه‌ها و نکات مهمی درخصوص انتخاب مسواک و خمیردندان پرداخت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر پروین باستانی رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» به همه افراد جامعه (کودک و بزرگسال) توصیه کرد برای حفظ سلامت دهان و دندان خود روزانه حداقل دو بار از مسواک و یک بار از نخ دندان استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مسواک زدن باید یک بار قبل از خواب شبانه و یکبار نیز در طول روز انجام شود و به طور معمول هر بار حدود دو دقیقه مسواک زدن طول بکشد.

به گفته دکتر باستانی تمیز کردن دندان‌های کودکان باید از زمان مشاهده اولین دندان شیری در دهان آن‌ها آغاز شود. برای این کار می‌توان از گاز استریل یا پارچه تمیز، مسواک نرم یا مسواک انگشتی استفاده کرد.

وی تاکید کرد : پس از رویش دندان‌های خلفی(عقبی) کودک دیگر نباید از گاز یا پارچه برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کرد بلکه باید مسواک نرم را به کار برد.

به گفته این دندانپزشک تازمانی که کودک به تنهایی قادر نیست به روش صحیح دندانهایش را مسواک بزند باید با کمک و نظارت والدین مسواک زدن انجام شود.

مسواک معمولی بهتر است یا برقی

رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت خاطرنشان کرد: در صورتی که مسواک زدن به روش صحیح انجام شود هر دو نوع مسواک (معمولی یا برقی) موثر هستند و نکته مهم این است که به طور مرتب و به شیوه صحیح لثه و دندان‌ها تمیز شوند.

به گفته وی در صورتی که افراد به هر علتی در نگهداشتن دسته مسواک مشکل داشته باشد، می‌توان از وسایل کمکی برای نگه داشتن مسواک یا از مسواک برقی استفاده کرد.

توصیه‌های یک دندانپزشک درخصوص مسواک زدن

دکتر باستانی رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت در ادامه به بیان توصیه‌ها و نکاتی در مورد انتخاب نوع مسواک و خمیردندان و نحوه مسواک زدن صحیح پرداخت که به شرح زیر است.

از مسواک نرم یا متوسط با سرکوچک استفاده کنید.

برای انتخاب مسواک مناسب با دندانپزشک خود مشورت کنید تا با توجه به ویژگی‌های دندانی شما مسواک مناسب را پیشنهاد دهد.

پیش از مسواک زدن دهان خود را با آب بشویید.

شست‌وشوی دهان پیش از مسواک زدن باعث خروج باقی‌مانده مواد غذایی شده و تمیز کردن دندان‌ها در زمان مسواک کردن را راحت‌تر می‌کند.

پس از مسواک زدن برای باقی ماندن میزان کافی فلوراید در دهان فقط خمیر دندان اضافی را از دهان خویش( با تف کردن) خارج کنید و نیازی به شست‌وشوی دهان با آب نیست.

کودکان با سنین پایین باید با نظارت والدین مسواک کنند تا خمیردندان را قورت ندهند و اضافه آن را نیز از دهان خارج کند.

استفاده از دهانشویه بلافاصله پس از مسواک کردن توصیه نمی‌شود و بهتر است آن را با فاصله زمانی پس از مسواک زدن استفاده کنید.

تمیز کردن بین دندان‌ها می‌تواند توسط مسواک بین دندانی یا نخ دندان انجام شود.

انتخاب هر یک از این موارد به فاصله بین دندان‌ها و شرایط دهان و دندان‌های هر فرد بستگی دارد؛ در این زمینه با دندانپزشک مشاوره کنید.

میزان فلوراید مورد نیاز در خمیردندان

هنگام خرید خمیردندان انواع حاوی فلوراید را انتخاب کنید.

میزان فلوراید لازم در خمیردندان برای کودکان زیر شش سال ppm) 1000( و برای سنین بالاتر از هفت سال ppm)1500-1000( است.

افرادی دارای پوسیدگی‌‌های زیاد دندانی که براساس تشخیص دندانپزشک ومعاینات روتین، خطرایجاد پوسیدگی دندان درآنها زیاد است، یا افرادی که تحت درمان ارتودنسی ثابت قرار دارند می‌توانند برای پیشگیری از پوسیدگی از خمیر دندانهای حاوی فلوراید بیشتر(ppm5000- 2800) استفاده کنند. استفاده از این نوع خمیردندان با تجویز دندانپزشک و در افراد با سن بیشتر از 10 سال امکان‌پذیر است.

شرایط نگهداری مسواک

پس از هر بار مسواک زدن، مسواک را با آب شسته و خمیر دندان و سایر آلودگی‌های آن را کاملا تمیز کنید.

پس از هر بار استفاده از مسواک آن را در یک محل تمیز قرار دهید تا در معرض هوا خشک شود.

برای نگهداری باید سر مسواک مستقیم و رو به بالا باشد.

هر زمان که موهای مسواک از هم باز شد و یا شکل اولیه آن تغییر کرد باید آن را تعویض کنید.

معمولا هر سه تا چهارماه باید مسواک عوض شود.

بعد از ابتلا به بیماری‌‌های عفونی مانند آنفلوانزا بهتر است مسواک را عوض کرد و پس از بهبود از مسواک جدید استفاده شود.

مسواک یک وسیله شخصی است و هرگز نباید به صورت مشترک در خانواده استفاده شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بیوگرافی و عکسهای آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار و همسرش