آمادگی پوتین برای پایان دادن به جنگ اوکراین با طرح شی / ذهنیت جنگ سرد پایان می یابد؟


آمادگی پوتین برای پایان دادن به جنگ اوکراین با طرح شی / ذهنیت جنگ سرد پایان می یابد؟

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه از طرح چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند، تاکید کرد که پکن درک کاملی از آنچه در پس بحران نهفته است، دارد. به گفته او، روسیه همچنان برای گفت‌وگو و مذاکره برای حل این مناقشه با گذشت بیش از دو سال آماده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با تمجید از تلاش‌های مسکو و پکن برای ایجاد «نظم جهانی عادلانه و چندقطبی» در حالی که رهبران غربی تلاش می‌کنند سلطه جهانی را با بی‌توجهی به منافع حاکمیتی دیگر کشورها حفظ کنند، زمینه را برای سفر دولتی خود به چین فراهم کرده است.

پوتین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «شینهوآ» که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، گفت او و «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین با تکیه بر «اصول برابری و اعتماد» و همچنین احترام متقابل برای منافع ملت‌های مستقل، به قوی‌ترین روابط تاریخ روسیه و چین دست یافته‌اند. او این رویکرد را با نگرش غربی‌ها نسبت به سایر کشورها مقایسه کرد.

پوتین گفت: «زمین مهد بشریت، خانه مشترک ماست و همه ما به‌عنوان ساکنان آن برابر هستیم. من متقاعد شده‌ام که این دیدگاه در میان اکثر مردم روی کره زمین مشترک است.»

با این حال، او افزود: «خواص غربی تحت رهبری ایالات متحده، از احترام به تنوع تمدنی و فرهنگی خودداری می‌کنند و ارزش‌های سنتی دیرینه را رد می‌کنند و این حق را غصب کرده‌اند که به دیگر ملت‌ها بگویند با چه کسانی دوست ‌شوند یا نباید با آن‌ها همکاری کنند.»

خبر مرتبط
پوتین در آستانه سفر به چین/ روابط ما در حال قوی‌تر شدن است

رئیس جمهوری روسیه گفت که روابط دو چین و روسیه به بالاترین سطح خود رسیده است.

پوتین گفت: «آنها به دنبال تضمین رفاه خود به قیمت سایر کشورها هستند، درست مانند روزهای گذشته و برای این منظور به روش‌های استعماری نوین متوسل می‌شوند.»

ولادیمیر پوتین قرار است فردا (پنجشنبه) سفر دو روزه خود به چین را آغاز کند. همانطور که شی جین‌پینگ روسیه را برای اولین سفر خارجی خود پس از پیروزی دوباره در سال گذشته انتخاب کرد، رهبر روسیه پس از کسب پنجمین دوره ریاست جمهوری خود به پکن می‌رود. این رهبران در جریان سفر شی به مسکو در مارس ۲۰۲۳ بیش از پنج ساعت گفت‌وگوی رو در رو داشتند. رئیس‌جمهور چین در این دیدار بر «تعهد بلند مدت» خود برای تقویت روابط و همکاری عملی بین دو کشور تاکید کرد.

مناقشه اوکراین در حال حاضر یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار است. پوتین خاطرنشان کرد که از ابتدای بحران، چین برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک تلاش کرده است. رئیس‌جمهور روسیه به خبرگزاری دولتی شینهوآ گفت، نه اوکراین و نه حامیان غربی آن برای یک گفت‌وگوی برابر، صادقانه و باز مبتنی بر احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر آماده نبودند.

خبر مرتبط
تصمیم جدید آمریکا علیه پوتین

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا قصد دارد دارایی های روسیه را برای بازسازی اوکراین مصادره کند.

حتی زمانی که غرب تلاش کرد اقتصاد روسیه را با تحریم‌ها نابود کند، تجارت میان روسیه و چین به حدود ۲۲۸ میلیارد دلار افزایش یافت که بیش از دو برابر حجم سال ۲۰۱۹ بود. پوتین گفت: «با توجه به آشفتگی جهانی و مسائل اقتصادی در غرب، چنین نتایجی بار دیگر حکمت استراتژیک مسیر حاکمیتی و پیگیری منافع ملی ما را ثابت می‌کند.»

پکن به طور مداوم از سرزنش روسیه به خاطر جنگ در اوکراین امتناع کرده و استدلال می‌کند که گسترش ناتو و «ذهنیت جنگ سرد» واشنگتن دلایل اصلی این رویارویی است.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور روسیه گفت که از طرح چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند و گفت که پکن درک کاملی از آنچه در پس بحران نهفته است، دارد. به گفته او، روسیه همچنان برای گفت‌وگو و مذاکره برای حل این مناقشه با گذشت بیش از دو سال آماده است.

پوتین گفت، طرح چین و «اصول» دیگری که ماه گذشته توسط شی جین‌پینگ علنی شد، عواملی را در پشت این درگیری در نظر گرفت.

براساس متن مصاحبه به زبان روسی که در وب‌سایت کرملین قرار گرفته، پوتین گفت: «ما در ارزیابی خود از رویکرد چین برای حل بحران اوکراین مثبت هستیم. در پکن، آنها واقعا علت اصلی و معنای ژئوپلیتیک جهانی آن را درک می‌کنند. و اصول دیگری که توسط شی در گفت‌وگو با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مطرح شد، گام‌های واقع‌بینانه و سازنده‌ای بود که ایده ضرورت غلبه بر ذهنیت جنگ سرد را توسعه داد.»

پکن بیش از یک سال پیش یک طرح ۱۲ ماده‌ای ارائه کرد که اصول کلی برای پایان دادن به جنگ اوکراین را بیان می‌کرد، اما وارد جزئیات نمی‌شد. در آن زمان، طرح پکن هم در روسیه و هم در اوکراین با استقبال نسبی مواجه شد، در حالی که ایالات متحده گفت چین خود را به‌عنوان یک صلح‌ساز معرفی می‌کند اما «روایت غلط» روسیه را منعکس می‌کند و حمله این کشور را محکوم نمی‌کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته این پیشنهاد را «طرح معقولی که تمدن بزرگ چین برای بحث پیشنهاد کرده بود» خواند. اصول مورد نظر شی، تنش‌زدایی از اوضاع، شرایطی برای بازگرداندن صلح و ایجاد ثبات و به حداقل رساندن تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی را شامل می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم