معرفی پلنگ دره و جاذبه های گردشگری آن


معرفی پلنگ دره و جاذبه های گردشگری آن

به گزارش رکنا، پلنگ دره یکی از جاذبه های گردشگری مازندران است که برای فرار از شلوغی و گرما، پناهگاهی امن و عالی محسوب می‌شود. درست است که درگیری‌های روزمره و مشکلات کار و زندگی زیاد است؛...

به گزارش رکنا، پلنگ دره یکی از جاذبه های گردشگری مازندران است که برای فرار از شلوغی و گرما، پناهگاهی امن و عالی محسوب می‌شود.

درست است که درگیری‌های روزمره و مشکلات کار و زندگی زیاد است؛ اما همه ما نیاز داریم گاهی اوقات به جاده بزنیم و به دل طبیعت پناه ببریم. ارتباط ما با طبیعت کمک می‌کند بتوانیم دوباره انرژی بگیریم و با قدرت ادامه دهیم. و برای عوض کردن حال و هوا چه جایی بهتر از پلنگ دره شیرگاه؟!

این منطقه حتی تابستان‌ها هم هوای خنکی دارد و برای پیک‌نیک نیم روزی یا کمپ شبانه انتخابی عالی است. اگر به‌دنبال مقصدی بکر و زیبا می‌گردید پیشنهاد می‌دهم این بار منطقه پلنگ دره را برای سفر انتخاب کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا هرچیزی که باید درباره این جاذبه بدانید را به شما بگوییم.

پلنگ دره کجاست؟

پلنگ دره در شهرستان سوادکوه و نزدیک به شیرگاه قرار دارد. این جاذبه طبیعی بکر کم‌تر شناخته شده بعد از پل سفید و قبل از قائم شهر است. جنگل و آبشار پلنگ دره دلیل اصلی محبوبیت این منطقه است.

برای رفتن به منطقه پلنگ دره باید شهر شیرگاه را رد کنید و وارد مسیر فرعی سمت چپ، کنار پل آهنی شیرگاه شوید. البته در مسیر، تابلوهای راهنمای پلنگ دره شیرگاه را می‌توانید دنبال کنید. از پل فلزی شیرگاه تا پلنگ دره ۴۰ دقیقه راه است.

در ابتدای مسیر تابلویی به چشم می‌خورد که روی آن نوشته «محیط بانی». تمام مسیر جاده فرعی که به سمت جنگل و آبشار پلنگ دره می‌رود به صورت خاکی است. بعد از رد کردن جوارم، سرخ کلا، زیراب، به سمت جنگل بهمنان می‌روید. وقتی به ورودی جنگل برسید باید ماشین را پارک کنید و بقیه راه را در جنگل پیاده بروید.

از زیراب تا منطقه پلنگ دره شیرگاه حدود ۲۰ دقیقه راه است. وقتی وارد جنگل شدید و رودخانه را دیدید مسیر رودخانه را دنبال کنید تا به آبشار برسید. مسیر رسیدن به آبشار در صورت بارندگی لغزنده است و چون در جنگل پیاده‌روی دارید پیشنهاد می‌دهم حتما کفش راحت و مناسب بپوشید.

راهنمای رفتن به پلنگ دره از تهران

اگر از تهران به پلنگ دره می‌روید باید از مسیر جاده هراز یا فیروزکوه سفر کنید. به طور تقریبی از تهران تا این منطقه شیرگاه ۲۷۵ کیلومتر است.

فاصله تهران تا جنگل و آبشار پلنگ دره از جاده فیروزکوه بدون در نظر گرفتن ترافیک و در شرایطی که جاده مساعد باشد حدودا ۵ ساعت است.

جنگل و آبشار پلنگ دره از بکرترین جاهای دیدنی مازندران است و داخل جنگل هیچ امکاناتی حتی سرویس بهداشتی هم ندارد.

به خاطر طولانی بودن مسیر و عدم وجود امکانات در جنگل پلنگدره، پیشنهاد می‌دهیم روز اول را در یکی از شهرهای نزدیک به منطقه پلنگ دره مازندران استراحت کنید و روز بعد، از صبح به سمت جنگل و آبشار پلنگ دره بروید.

دقت کنید که قبل از نزدیک شدن به غروب آفتاب از جنگل خارج شوید؛ چون در تاریکی حضور در جنگل خطرناک است و حتی ممکن است نتوانید مسیر خروج از جنگل را پیدا کنید.

برای رفتن به پلنگ دره مازندران از تهران، مسیر جاده فیروزکوه نزدیک‌ترین راه است. بعد از رد کردن پل سفید و رسیدن به شهر زیراب، تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به منطقه پلنگ دره مازندران برسید.

اگر از جاده هراز به سمت پلنگ دره بروید، ابتدا به قائم شهر می‌رسید. سپس باید به سمت شیرگاه بروید. بعد از رد کردن پل سفید و زیراب تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به منطقه پلنگ دره مازندران برسید.

آبشار پلنگ دره

مسیر رسیدن به آبشار بسیار سرسبز و زیبا است. با وجود اینکه جاده شرایط مناسبی ندارد، اما ترکیب مناظر سرسبز با مه زیبا و شبنم، مسیری رویایی را برایتان خلق می‌کنند. بعد از دنبال کردن رودخانه به آبشاری با ۸ متر ارتفاع می‌رسید. پایین آبشار حوضچه‌ای سنگی وجود دارد که می‌توانید در آن تنی به آب بزنید و خنک شوید.

هوای کنار آبشار از جاهای دیگر جنگل پلنگ دره خنک‌تر است. وقتی به آبشار نزدیک می‌شوید، قطرات خنک آب پوستتان را لمس می‌کند. عطر گیاهان و سرسبزی جنگل با ترکیب رطوبت آب حس خوشایندی به شما می‌دهد.

در کنار این آبشار می‌توانید ساعت‌ها بنشینید و با گوش دادن به صدای آب و پرندگان کمی از استرس زندگی و شلوغی شهر رها شوید.

جنگل پلنگ دره

زیبایی‌های جنگل با هوای دلنشینی که دارد مثل رویایی تمام‌نشدنی است. درختان بلند و گیاهان سرسبز، هرکدام زیبایی خاص خودشان را دارند. در این جنگل به هر طرف که نگاه کنید چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از نقاشی خدا را می‌بینید.

می‌توانید کنار رودخانه بنشینید و از گوش دادن به صدای آب لذت ببرید. البته آب تنی در رودخانه را توصیه نمی‌کنیم، چون آب خیلی خنک است و در بعضی قسمت‌ها جریان آب سرعت زیادی دارد.

همچنین، می‌توانید روی چمن‌های جنگل دراز بکشید و آسمان آبی و ابرهای زیبا را تماشا کنید. در گوشه‌وکنار قارچ‌های مختلفی دیده می‌شود که باید از لمس و یا خوردن آن‌ها پرهیز کنید. قارچ‌های خودرو معمولا سمی و خطرناک هستند.

حیوانات جنگل پلنگ دره

تا به امروز حیواناتی مانند خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش، مار، لاک‌پشت و… در این منطقه دیده شده‌اند. پرندگانی مانند بلدرچین، کبک، عقاب، سبزه قبا، هدهد، جغد، پرستو و تیهو هم جز حیوانات پلنگ‌دره هستند.

تا به حال گزارشی از حیوانات وحشی در این جنگل ثبت نشده است؛ اما برای امنیت خودتان بهتر است زیاد به اعماق جنگل نروید و قبل از تاریکی هوا از جنگل خارج شوید. به‌علاوه اگر قصد کمپینگ در جنگل را دارید، تا جای ممکن چادر خود را در نزدیکی جاده اصلی مستقر کنید.

برای کمپینگ و شب‌مانی در جنگل باید با راهنمای تور خبره و به صورت گروهی بروید. راهنمای تور بهترین و امن‌ترین مکان برای چادر زدن را می‌شناسد و با خطرات احتمالی آشنایی دارد.

بهترین زمان سفر به پلنگ دره

بهترین زمان سفر به منطقه پلنگ دره شیرگاه، نیمه اول سال یعنی فصل بهار و تابستان است. دمای هوا در این جنگل همیشه خنک‌تر از شهر است. اوایل فصل بهار هوا کمی سرد است؛ به همین دلیل بهتر است که لباس گرم هم داشته باشید.

در کل وقتی می‌خواهید به جنگل بروید این را به خاطر داشته باشید که اگر هوا آفتابی باشد دمای هوا بالا است؛ ولی اگر هوا ابری شود دیگر خبری از گرما نخواهد بود و هوا یک دفعه سرد می‌شود. در نتیجه بهتر است جوری لباس بپوشید که نه از گرما اذیت شوید و نه از سرما!

بهتر است بدانید که منطقه پلنگ دره در تعطیلات عید نوروز خیلی شلوغ می‌شود. در تعطیلات رسمی نیمه اول سال همیشه کنار آبشار شلوغ است. به همین دلیل اگر از شلوغی فراری هستید، بهتر است سفر به منطقه پلنگ دره شیرگاه را به بعد از تعطیلات نوروز و تعطیلات رسمی موکول کنید.

تفریحات منطقه پلنگ دره

بیشتر تفریحات پلنگ دره به صورت طبیعت‌گردی و مرتبط با طبیعت است. اگر علاقه‌ای به طبیعت و گذراندن وقت در فضای باز را ندارید، این مدل سفرها را به شما توصیه نمی‌کنم. چون سرما و گرما، باران و آفتاب و حشرات بخشی از طبیعت هستند.

درست است که طبیعت‌گردی خستگی و سختی دارد و امکانات محدود است، اما ارزش تجربه را دارد! چند مورد از تفریحات این منطقه به ترتیب زیر هستند:

پیاده‌روی در طبیعت

پیاده‌روی در بین درختان تنومند جنگل و گوش دادن به صدای پرندگان و آب یکی از راه‌های تخلیه انرژی‌های منفی و جذب انرژی‌های مثبت است. به‌ویژه برای افرادی که در کلان‌شهرهای شلوغ مثل تهران زندگی می‌کنند، طبیعت می‌تواند اثربخشی زیادی در سلامت جسم، روح و ذهن داشته باشد.

عکاسی

این منطقه پر از سوژه‌های عکاسی است. فقط علاقه‌مندان به عکاسی می‌دانند که عکاسی از طبیعت زیبا چه لذتی دارد! یکی از جذاب‌ترین تفریحات منطقه پلنگ دره عکاسی است.

رودخانه نوردی

یکی دیگر از تفریحات منطقه پلنگ دره رودخانه نوردی است. البته برای رودخانه نوردی نیاز به مهارت و تجهیزات است و کار هر کسی نیست. اگر مهارت این ورزش را ندارید اصلا ریسک نکنید؛ چون ممکن است آب رودخانه شما را با خودش ببرد.

کمپینگ و شب‌مانی

ماندن در دل جنگل و گوش دادن به صدای آب در هوای دلپذیر و مطبوع، از تفریحات لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است. نشستن دور آتش، تماشای آسمان پرستاره و طلوع خورشید در جنگل تجربه‌ای خاص است.

البته برای امنیت بیشتر، بهتر است که به صورت گروهی و یا با تور باشد. راهنمای این تورها معمولا متخصص طبیعت‌گردی هستند و مسیر جنگل و خطرات احتمالی را می‌شناسند.

جاهای دیدنی نزدیک پلنگ دره

درست است که جنگل و آبشار پلنگ دره یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مازندران است؛ اما بازدید از جاهای دیدنی نزدیک پلنگ دره هم خالی از لطف نیست. بعضی از بهترین جاهای دیدنی نزدیک پلنگ دره به ترتیب زیر هستند:

دریاچه شورمست

یکی از جاهای دیدنی مازندران که نزدیک به منطقه پلنگ دره است، دریاچه شور مست است. دریاچه شورمست از دریاچه‌های طبیعی ایران است و در شهرستان سوادکوه قرار دارد. وسعت دریاچه شورست ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است.

این دریاچه در ۶ کیلومتری غرب پل سفید و در ارتفاعات قرار دارد. اطراف دریاچه شورمست با درخت‌هایی قدیمی و سرسبز و گیاهان احاطه شده است. قایق سواری از تفریحات دریاچه شورمست است.

امکانات دریاچه شورمست شامل چند آلاچیق، رستوران، اقامتگاه، اتاق‌های کوچک کنار دریاچه، دکه فروش خوراکی، جای پارک و سرویس بهداشتی است.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه شورمست عبارت‌اند از پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگلو، امامزاده شاهبالو زاهد، امامزاده سام ولام ارفع‌ ده، کوه‌های صخره‌ای خرو و نرو.

فاصله منطقه پلنگ دره تا دریاچه شورمست کمتر از ۲۸ کیلومتر و حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت است.

مسافت تهران تا دریاچه شور مست سوادکوه حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

پارک جنگلی اندارگلی

پارک جنگلی اندارگلی در قسمت شرقی چای‌باغ شیرگاه قرار دارد. در این پارک می‌توانید کلبه جوبی اجاره کنید و اقامت شبانه در دل جنگل را تجربه کنید. پارک جنگلی اندارگلی حدود ۱۰ دقیقه از جاده اصلی فاصله دارد. مسیر جاده اصلی شرایط خوبی دارد؛ اما مسیر رسیدن به پارک جنگلی بعد از جاده اصلی به صورت خاکی است.

مسیر خاکی در صورت بارش باران برای رانندگی مناسب نیست و لغزنده می‌شود. اما اگر هوا بارانی نباشد و مسیر خشک باشد با هر خودروی سواری راحت می‌توانید به پارک جنگلی اندارگلی شیرگاه بروید.

این پارک امکانات زیادی ندارد، به همین دلیل بهتر است چیزهایی که لازم دارید را همراه خود ببرید. کنار رودخانه پارک جنگلی اندارگلی سکوهایی هست که می‌توانید برای پیک‌نیک زیراندازتان را آنجا بیندازید.

جنگل لفور

جنگل لفور از جاهای دیدنی نزدیک پلنگ دره است که می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد. این جنگل با درختان هیرکانی بلندقامت و زیبا، طبیعتی بکر و ترکیب عطر گیاهان و خاک مرطوب، هوش از سر هر بازدیدکننده‌ای می‌برد. جنگل لفور منزل گونه‌های نادر گیاهی و جانوری ایران است، به همین دلیل از طبیعت ارزشمند ایران بشمار می‌رود.

در این جنگل تاریخی با درختان و گیاهان کهنسال و قالب‌های سنگی، خمره‌های غذایی قدیمی حال‌وهوای مرموزی دارد.

به‌علاوه می‌توانید از دریاچه جنگل لفور یا سد صالحی مازندرانی هم در این منطقه دیدن کنید.

فاصله پلنگ دره شیرگاه تا جنگل لفور ۱ ساعت و نیم و معادل ۶۱ کیلومتر است.

پل شاه عباسی

پل شاه عباسی شیرگاه یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به منطقه پلنگ دره مازندران است که یکی از معروف‌ترین پل‌های تاریخی است. این پل را صفویان به یادگار گذاشته‌اند و قدمت آن به ۴۵۰ سال قبل می‌رسد.

البته روی سد کرج هم یک پل شاه عباسی داریم که با نام‌های پل دختر و پل سلیمانیه هم شناخته می‌شود. پل شاه عباسی فیروزکوه با ۵۷ متر طول و ۵ متر ارتفاع روی رودخانه کسلیان قرار دارد.

اگر به دیدن پل شاه عباسی شیرگاه رفتید، حتما سری هم به پل‌های تاریخی ورسک و دروازه چشمه سوادکوه، و کاروانسرای گدوک سوادکوه بزنید.

فاصله جنگل و آبشار پلنگ دره تا پل شاه عباسی شیرگاه حدود ۳۶ کیلومتر و ۴۰ دقیقه است.

آبشار گزو

یکی از جاهای دیدنی نزدیک به پلنگ دره آبشار گزو است. این آبشار از جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته شده سوادکوه محسوب می‌شود که در دل جنگل هیرکانی لفور استان مازندران پنهان شده است.

آبشار گزو حدود ۱۵ کیلومتر از شیرگاه که از توابع شهرستان سوادکوه شمالی فاصله دارد. برای رفتن به آبشار گزو باید به جنگل لفور در ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب بروید.

آبشار گزو در دل جنگل لفور و در منطقه‌ای بکر قرار دارد، به همین دلیل هیچ امکاناتی ندارد و هرچیزی که لازم دارید را باید همراه خود ببرید.

فاصله پلنگ دره مازندران تا آبشار گزو حدود ۴۸ کیلومتر و ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه راه است.

با 24 مورد از اصیل‌ترین غذاهای محلی مازندران آشنا شویدپیشنهاد خواندنی:

با ۲۴ مورد از اصیل‌ترین غذاهای محلی مازندران آشنا شوید

اقامت در نزدیک آبشار پلنگ دره

از نظر من سفر زمانی می‌چسبد که فرصت کافی برای گشت‌وگذار و تفریح داشته باشیم. به همین دلیل برای اینکه بتوانید جاهای دیدنی مازندران را ببینید و خسته هم نشوید، پیشنهاد می‌دهیم چند شبی در این منطقه بمانید.

برای اقامت نزدیک آبشار و جنگل پلنگ دره انتخاب‌های مختلفی دارید. می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک پلنگ دره بمانید و یا اینکه در جنگل کمپ کنید. البته بعضی از روستاییان هم خانه‌های خود را اجاره می‌دهند. در ادامه چند اقامتگاه نزدیک به جنگل پلنگ دره را به شما معرفی می‌کنم.

اقامتگاه‌های نزدیک آبشار پلنگ دره

مسافران شهرهای نزدیک به منطقه پلنگ دره برای تفریح و پیک‌نیک نیم‌روزی به این جنگل می‌آیند اما برای مسافرانی که مقصد اصلی آن‌ها بازدید از پلنگ دره و جاهای دیدنی اطراف آن است، اقامت شبانه می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک به منطقه پلنگ دره به ترتیب زیر هستند:

اقامتگاه سرای رستم در فاصله ۱۴ کیلومتری از جنگل و آبشار پلنگ دره

بوم‌گردی پلنگ تله در فاصله ۶ کیلومتری از جنگل

مهمان‌سرای افضل روآر با فاصله ۱۴ کیلومتری

اقامتگاه بوم‌گردی داداشبیگ ۳ کیلومتر فاصله

مجموعه اقامتی نامدار ۱۷ کیلومتر فاصله

اقامتگاه امیر در فاصله ۲۰ کیلومتری

کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت

برای تجربه اقامت شبانه در جنگل سفر با تورهای طبیعت‌گردی مناسب‌تر است. اقامت شبانه در جنگل به صورت انفرادی یا دو سه نفره توصیه نمی‌شود. اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید و تعدادتان زیاد است، می‌توانید شب‌مانی در طبیعت را تجربه کنید؛ اما خب بهتر است همسفرهای شما تجربه طبیعت‌گردی و اقامت شبانه در جنگل را داشته باشد.

برای کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت پلنگ دره نیاز به چادر، کیسه خواب، نور مناسب برای شب و امکانات دیگر دارید. توصیه می‌کنم مجهز باشید و در کنار چادرهای مسافران دیگر کمپ کنید. همچنین، روزهای خلوت را برای اقامت شبانه در جنگل انتخاب نکنید.

معمولا تعطیلات رسمی و خصوصا فصل تابستان زمانی مناسب برای کمپینگ در جنگل پلنگ دره است؛ چون تعداد مسافران زیاد است و امنیت بیشتری دارد. در کل طبیعت‌گردی را بهتر است با تور و یا با راهنمای سفر طبیعت‌گردی تجربه کنید چون با خطرات احتمالی آشنا هستند و نحوه مقابله با آن‌ها را می‌دانند.

رستوران‌های نزدیک پلنگ دره

غذا بخش جدانشدنی از سفر است. بدون شک چشیدن طعم جدید غذاهای محلیِ مقصدی که به آن سفر می‌کنیم خودش یکی از جاذبه‌های گردشگری بشمار می‌رود. بیشتر افرادی که برای پیک‌نیک نیم‌روزی به جنگل می‌روند و یا اقامت شبانه را انتخاب می‌کنند، ترجیح می‌دهند در همان جنگل غذا را آماده کنند.

به پا کردن آتش و آشپزی در هوای دلپذیر و فضای باز جنگل برای همه لذت‌بخش است. اما خب بعضی از مسافران که تجهیزات مناسب ندارند و فقط می‌خواهند ساعتی را در جنگل استراحت کنند ترجیح می‌دهند در رستوران غذای محلی نوش جان کنند.

چندتا از رستوران‌های نزدیک به پلنگ دره به ترتیب زیر هستند:

رستوران و کباب سرای حاج علی ۱۰.۳ کیلومتر

کافه رستوران شب‌های شیرگاه ۱۴.۸ کیلومتر

رستوران عمارت کبریا ۱۵.۷ کیلومتر

آشپزخانه مرکزی فانوس ۱۵ کیلومتر

رستوران حاج محمد ۱۸ کیلومتر

رستوران سید مومن ۱۰ کیلومتر

رستوران پایتخت ۹ کیلومتر

رستوران کترا ۱۳ کیلومتر

شهر کباب ۱۳.۵ کیلومتر

تجهیزات مورد نیاز در سفر به پلنگ دره

در نزدیکی آبشار و داخل جنگل امکاناتی وجود ندارد، اما در فاصله چند کیلومتری می‌توانید رستوران، اقامتگاه و امکانات مورد نیازتان را پیدا کنید. به همین دلیل اگر می‌خواهید تا آبشار بروید و در جنگل بمانید، حتما باید مجهز سفر کنید. خصوصا افرادی که قصد اقامت شبانه و یا پیک‌نیک کردن را دارند باید همه چیز همراه خود داشته باشید. از چادر و زیرانداز گرفته تا آب و غذا و خوراکی.

همچنین، حتی اگر در فصل تابستان سفر می‌کنید لباس گرم همراه داشته باشید، چون وقتی هوا ابری است و یا وقتی خورشید غروب می‌کند هوا رو به خنکی می‌رود.

توصیه‌هایی برای سفر به‌ یادماندنی به پلنگ دره

برای سفر به پلنگ دره حتما کفش راحت مناسب پیاده‌روی و ضدآب بپوشید.

چراغ قوه، پاوربانک، ضدآفتاب، عینک آفتابی و آب و غذا در کوله پشتی خود داشته باشید.

همراه خود کیسه زباله ببرید و زباله‌هایتان را در آن جمع کنید و با خود از جنگل بیرون ببرید تا به طبیعت آسیب زده نشود.

از اواخر فروردین تا شهریور ماه از نظر آب‌وهوایی و سرسبزی بهترین زمان بازدید از منطقه پلنگ دره است.

بهتر است صبح زود به جنگل بروید و حداکثر یک ساعت قبل از غروب آفتاب از جنگل خارج شوید.

شب را در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک به جنگل و آبشار پلنگ دره بمانید.

اگر تعدادتان کم است شب‌مانی در جنگل را اصلا توصیه نمی‌کنم.

زیر درختان آتش روشن نکنید و قبل از خروج از جنگل، از خاموش بودن آتش مطمئن شوید.

از جاذبه‌های طبیعی اطراف پلنگ دره غافل نشوید.

منبع: مجله گردشگری علی بابا


معرفی پلنگ دره و جاذبه های گردشگری آن

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ادعای تازه و بحث‌برانگیز درباره سقوط بالگرد رئیسی