آیا با افزایش اخیر قیمت اینترنت، کیفیت و سرعت آن هم بیشتر شده است؟


آیا با افزایش اخیر قیمت اینترنت، کیفیت و سرعت آن هم بیشتر شده است؟

دی ماه گذشته (سال 1402) بود که پس از جار و جنجال‌های بسیار، وزارت ارتباطات مجوز افزایش قیمت تا 34 درصد اینترنت اپراتورها را اعلام کرده بود. البته این مجوز به شرطی به اینترنت فروشان اعطا شد که همزمان کیفیت و سرعت خدمات ارائه شده به کاربران نیز...

دی ماه گذشته (سال 1402) بود که پس از جار و جنجال‌های بسیار، وزارت ارتباطات مجوز افزایش قیمت تا 34 درصد اینترنت اپراتورها را اعلام کرده بود. البته این مجوز به شرطی به اینترنت فروشان اعطا شد که همزمان کیفیت و سرعت خدمات ارائه شده به کاربران نیز افزایش پیدا کند. در حالیکه در برخی از بسته‌ها و خدمات شاهد افزایش قیمت تا 70 درصد (البته خارج از قواعد) نیز هستیم، نمودارهای رگولاتوری می‌گوید که کیفیت و سرعت اینترنت اپراتورهای موبایل تا چه حدی بیشتر شده است.

داستان نخ نمای کیفیت پایین اینترنت و خدمات مرتبط با آن و همزمان درخواست همیشگی اپراتورها برای افزایش قیمت را بارها در شهر سخت‌افزار مورد بررسی قرار داده‌ایم. ولی هر چه باشد در اولین ماه زمستان سال گذشته بود که وزارت ارتباطات بالاخره به صورت رسمی مجوز افزایش قیمت اینترنت را به شرکت‌ها داد. البته باید در نظر داشته باشید که برخلاف آن چه اپراتورها ادعا می‌کردند که از سال 1396 است که قیمت اینترنت بالا نرفته، به صورت متوسط و هر ساله شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت، قیمت بسته‌های مختلف خود را بالا می‌بردند.

فارغ از این موضوع که عیسی زارع پور با جمله معروف خود در آن زمان که می‌گفت «کیفیت اینترنت خط قرمز ماست»، اعلام کرد که اپراتورها با هدف توسعه تجهیزات و افزایش کیفیت اینترنت می‌خواهند تعرفه را بالا ببرند؛ شاید حالا که نزدیک به 5 ماه از افزایش قیمت اینترنت گذشته فرصت مناسبی باشد تا بتوانیم به بررسی این ادعا بپردازیم؛ چه خوب هم که اطلاعات از دل خود دولت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سامانه نت‌سنج پلاس بیرون آمده باشد.

در همین راستا امیر محمدزاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی داخلی ویراستی در خصوص سرعت اینترنت اپراتورها گفت:

پایش پیشرفت تعهدات اپراتورهای سیار در راستای افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت در سال گذشته، به صورت شفاف از طریق سایت نت‌سنج پلاس امکان‌پذیر است.

حالا به صفحه مذکور که مراجعه کنید نمودارهای زیر را خواهید دید:

INTERNET-SPEED-1.jpg

همانطور که در نمودارهای تهیه شده مشخص است، میزان سرعت اینترنت از متوسط برای ایرانسل از 10.95 به 12.36 مگابیت بر ثانیه، یعنی 12.88 درصد افزایش رسیده است. برای همراه اول هم متوسط سرعت از 11.36 به 13.56 مگابیت بر ثانیه که رشدی 19.37 درصدی را نشان می‌دهد.

INTERNET-4G-1.jpg

بر اساس نموداری هم که به منظور نمایش پوشش جمعیت شهری 4G تهیه شده، برای ایرانسل از میزان 90.0 درصد به 92.3 درصد رسیده‌ایم که رشدی 2.56 درصدی را ثبت کرده و برای همراه اول از 90.9 درصد به 91.0 درصد رسیده‌ایم که رشد 0.11 درصدی را نشان می‌دهد.

INTERNET-5G-1.jpg

در نهایت پوشش شبکه 5جی یا نسل پنجم مخابراتی را داریم که رگولاتوری مدعی است در آن همراه اول تعداد 393 سایت خود را به 875 سایت رسانده و رشدی 122.65 درصدی را نشان می‌دهد. ایرانسل اما از تنها 698 سایت، به 846 سایت رسیده که 21.2 درصد رشد را نشان می‌دهد.

حال نظر شما در مورد این افزایش ادعا شده در نمودارهای فوق چیست؟ آیا افزایش سرعت و کیفیت همزمان را در خدمات ارائه شده دو اپراتور بزرگ کشور احساس می‌کنید؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین گوشی های گیمینگ سال 2019 به انتخاب گجت نیوز (راهنمای خرید)