نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور افتتاح شد


نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور افتتاح شد

اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه به‌همت منطقه آزاد قشم، شورای عالی صنایع دریایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه توسعه اقتصادی کشور افتتاح شد.

اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه به‌همت منطقه آزاد قشم، شورای عالی صنایع دریایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه توسعه اقتصادی کشور افتتاح شد. در این رویداد، سفرا و نمایندگانی از کشورهای مختلف نظیر نروژ، کره‌جنوبی،‌ قطر، عراق،‌ چین،‌ برزیل و چند کشور دیگر حضور داشتند. در ابتدای مراسم افتتاحیه نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور، عادل پیغامی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم، درباره تاریخچه این جزیره صحبت کرد و گفت: «قشم قطب کسب‌وکارها و اقتصاد دریاپایه است و تنها منطقه‌ای است که پتانسیل بسیاری در تمام زمینه‌های مرتبط با اقتصاد دریامحور دارد. در قشم می‌توان مباحث مختلفی مانند گردشگری دریایی، آبریزی پروری، صنایع کشتی‌سازی و تک‌تک کسب‌وکارهای دریاپایه را مورد بررسی قرار داد.»

پیغامی، در مراسم افتتاحیه رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور تاکید کرد که منطقه آزاد قشم می‌تواند به توسعه فناوری و اقتصاد مبتنی بر دریا کمک کند و سهم به‌سزایی در اقتصاد غیرنفتی کشور داشته باشد. مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به سند توسعه دریایی گفت: «علم و فناوری را باید در اقتصاد دریامحور مدنظر قرار داد و به این موضوع اندیشید که جزیره قشم قابلیت آن را دارد که گفتمان میان فرهنگی را به وجود بیاورد.» او تطبیق‌پذیری مردم جزیره قشم و نگاه نواندیشانه آن‌ها در زمینه ارتباطات میان فرهنگی را امیدوار کننده داست و گفت: «آن‌چه امروزه ایرانیان در قالب فرهنگ دریاپایه می‌شناسند حاصل صنایعی است که در جزیره قشم وجود داشته است. فرهنگ زنده و ارتباطات میان فرهنگی دریاپایه از موضوعاتی است که در رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور به آن اهمیت می‌دهیم.» پیغامی،‌ خاطر نشان کرد که جزیره قشم سال‌ها قبل با کشورهایی مثل پرتغال و هلند و انگلیس ارتباطات میان فرهنگی داشته است؛ ارتباطاتی که گرچه در پایان به استعمار ختم شدند اما نشان می‌دادند که ژن ارتباط فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جزیره وجود دارد.

به گفته رئیس منطقه آزاد قشم، صنعت لنج‌سازی یک میراث قدیمی در جزیره قشم است؛ میراثی که در یونسکو ثبت شده است. او گفت: «۲۱ نوع لنج در ۱۲ واحد تولیدی در جزیره قشم تولید می‌شوند و با این‌که لنج‌سازی یک فناوری سنتی در کشور است، اما در طولانی مدت می‌تواند به توسعه اقتصادی ایران بینجامد.» او همچنین توضیح داد که ایرانیان در گذشته با لنج‌هایی که در جزیره قشم ساخته می‌شد،‌ اقیانوس‌پیمایی می‌کردند. مدیرعامل منطقه آزاد قشم،‌ جغرافیای سیاسی،‌ جغرافیای طبیعی،‌ جغرافیای انسانی و زیست‌بوم

گسترده قشم را مهم‌‌ترین عوامل رشد این جزیره و تبدیل شدنش به یک جزیره نوآور می‌داند. پیغامی، روی گستردگی جغرافیای انسانی قشم در عمان، امارات و آفریقا تاکید کرد و گفت که توجه به جغرافیای انسانی قشم سبب بهبود زیرساخت‌ها می‌‌شود. پیغامی در ادامه به این نکته اشاره کرد که همتایابی بسیاری از شرکت‌ها تا پیش از این رویداد رقم خورده و ایران به‌عنوان نوزدهمین کشور عضو شانگهای تلاش کرده تا کارگروهی به نام کارگروه اقتصاد دریامحور به‌عنوان بیست‌وچهارمین کارگروه در پلتفرم تمپ پیمان شانگهای ایجاد شود تا قشم که کانون اقتصاد دریاپایه است، رشد چشمگیری را در حوزه‌های تامین مالی مربوط به دریا داشته باشد. گفتنی است «تمپ»، سکوی جامع تجاری و اقتصادی برای کشورهای عضو پیمان شانگهای است که کارگروهی برای اقتصاد آبی، اقتصاد دیجیتال، توسعه معادن، توسعه اقتصادی و دیگر زمینه‌‌‌ها در آن ایجاد شده است.

در ادامه افتتاحیه رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور،‌ محمدرضا ناظری، مدیرکل هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امور خارجه درباره اهمیت توسعه اقتصاد دریایی صحبت کرد و گفت که ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی تلاش می‌کنند در زمینه‌هایی چون تدوین قوانین و سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر اقتصاد دریایی تلاش کنند. ناظری گفت: «توسعه دریامحور عظم ملی می‌طلبد و باید زیربخش‌های توسعه دریامحور که متولیان دولتی و خصوصی دارند، برای رشد و بهبود اقتصاد دریایی تلاش کنند.» او در ادامه بر لزوم همکاری با کشورهای مختلف تاکید و خاطرنشان کرد: «ستاد هماهنگی روابط اقتصادی تلاش کرده تا کارویژه‌ای را در راستای سیاست‌های توسعه دریامحور ایجاد کند.»‌ او از همکاری کمیسیون‌‌های مختلف اقتصادی و انتقال دانش و تجربه‌ای که در این رویداد حاصل می‌شود، استقبال کرد و از علاقه‌مندان حوزه‌‌های مختلف دریایی خواست تا در رویدادهایی مانند رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور و همایش‌های مشابه آن شرکت کنند.

نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور افتتاح شد

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در افتتاحیه نخستین رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور حضور داشت. علی‌آبادی، با اشاره به این نکته که قرار نبوده در این رویداد سخنرانی کند از اهمیت دریا و مراقبت از محیط‌زیست گفت. وزیر صمت،‌ همکاری‌های تجاری با دیگر کشورهای جهان به‌ویژه با کشورهای خلیج فارس را برای رشد اقتصادی مهم دانست و گفت که باید در زمینه اقتصاد دریامحور نیروی انسانی متخصص را جدی گرفت. علی‌آبادی،‌ رسانه‌ها را رکن مهمی در آگاه‌سازی فرصت‌های مرتبط با اقتصاد دریا عنوان کرد و گفت: «دریا فرصت بزرگی برای پیشرفت و حفظ منابع است. به همین خاطر مشارکت حداکثری همه ارگان‌ها را می‌طلبد. دریا را باید از سه قاعده مورد بررسی قرار داد که این قواعد عبارتند از اقتدار، محورهای اقتصادی دریا و آمایش که در این‌جا به معنی استفاده موثر از ظرفیت‌های منطقه و دریاست.» وزیر صمت در پایان صحبت‌هایش از پروژه‌های بومی‌سازی‌شده در زمینه پیشرانه‌‌های دریایی و دکل‌های حفاری گفت.

محمد مهدی سالاری، رئیس شورای عالی صنایع دریایی کشور آخرین سخنران افتتاحیه رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور بود. او در سخنرانی‌ کوتاهش گفت: «در این رویداد تفاهم‌نامه‌‌‌های متعددی امضا می‌شود که ارزش آن‌ها ۳ میلیارد دلار تخمین‌زده شده است.» سالاری از استقبال بی‌سابقه شرکت‌های دریایی از این رویداد خبر داد و افزود: « تفاهم‌نامه‌ها در دو بخش فناورانه و صنعتی امضا می‌شوند که در بخش فناورانه ۱.۵ میلیارد دلار تفاهم‌‌نامه در زمینه‌‌‌های مربوط به فناوری‌های دریایی منعقد خواهند شد. این تفاهم‌نامه‌ها موضوعاتی مانند هوشمندسازی و شیلات را دنبال می‌کنند. تفاهم‌‌‌نامه‌هایی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار نیز در حوزه صنعتی و تجاری امضا می‌شوند تا بهره‌وری در زمینه اقتصاد دریاپایه افزایش یابد و شاهد رشد روزافزون این بخش باشیم.»

نخستین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور افتتاح شد

اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور تا روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و شرکت‌های گوناگون در حوزه‌های لجستیک دریایی،‌ گردشگری دریاپایه،‌ شیلات، گمرک دریایی و دیگر حوزه‌های مرتبط بر اقتصاد دریا در آن حضور دارند.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟