چرا مشاغل خاص مالیات کمتری پرداخت می‌کنند؟


یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از فرار مالیاتی مشاغل برخی اصناف خاص، گفت: در حال حاضر مشاوران املاک و یا طلا فروشان در زمره اصنافی قرار دارند که از درآمد بالایی برخوردارند، اما با این حال مبلغ بسیار ناچیزی را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدصادق مشایخ» کارشناس اقتصادی عدم همخوانی میزان مالیات پرداختی اصناف خاص با سهم آن‌ها از تولید ناخالص ملی اظهار کرد: متاسفانه مقدار مالیاتی که مشاغل این حوزه‌ها پرداخت می‌کنند، هیچ تناسبی با سهم آن‌ها از تولید ناخالص داخلی کشور ندارد. دولت باید عزم جدی برای مقابله با فرار مالیاتی برخی اصناف و مشاغل خاص داشته باشد.

نابرابری در نظام مالیاتی/ چرا مشاغل خاص مالیات کمتری را پرداخت می‌کنند؟
این کارشناس اقتصادی افزود: در پایان هر ماه و به صورت مرتب مالیات از حقوق کارمندان و کارگران کسر می‌شود، اما با این حال بسیاری از شاغالان اصناف خاص حاضر نیستند که مالیات ناشی از درآمد یک سال خود را پرداخت کنند. اکنون حقوق بگیران مظلوم‌ترین قشر جامعه ما محسوب می‌شوند.


وی تصریح کرد: در حال حاضر مشاوران املاک و یا طلا فروشان در زمره اصنافی قرار دارند که از درآمد بالایی برخوردارند، اما با این حال مبلغ بسیار ناچیزی را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند. این موضوع مصداق عینی ناعادلانه بودن نظام مالیاتی کشور است. دولت برای جلوگیری از تداوم این تخلف باید برخورد قاطعی را با فراریان مالیاتی در دستور کار خود قرار دهد.


مشایخ خاطرنشان کرد: تحقق نظام مالیاتی عادلانه نیازمند آن است که داده‌های اقتصادی همه فعالان اقتصادی از جمله شاغلان اصناف خاص در یک بانک‌های اطلاعاتی منسجم جمع آوری و سپس مبتنی بر این داده‌ها اقدام به تعیین مالیاتی تکلیفی و در نهایت اخذ آن کنند.


این کارشناس اقتصادی در پایان متذکر شد: تحقق نظام مالیاتی عدالت محور یک مسئله بسیار مهم در ساختار اقتصادی ایران است؛ لذا، دولت با پیاده‌سازی این امر می‌تواند اقدام به ممانعت از فرار مالیاتی عده‌ای خاص و در نهایت عادلانه سازی روند مالیات ستانی افراد کند.


پایان پیام//



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آغاز اجرای طرح فروش اقساطی فرش از اول بهمن