کمک یک میلیارد دلاری بایدن به نتانیاهو در راه است


کمک یک میلیارد دلاری بایدن به نتانیاهو در راه است

اقتصادنیوز: سه نفر از کارکنان کنگره ایالات متحده روز سه‌شنبه گفتند که دولت بایدن به قانونگذاران کلیدی گفته است که بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات و مهمات اضافی به اسرائیل ارسال خواهد کرد. اما هنوز مشخص نیست که این سلاح‌ها چه زمانی تحویل داده می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، این اولین محموله تسلیحاتی به اسرائیل است که از زمانی که دولت انتقال تسلیحاتی دیگر شامل 3500 بمب تا سقف 2000 پوند را در این ماه متوقف کرد، فاش شده است. دولت بایدن با اشاره به نگرانی از تلفات غیرنظامیان در غزه، گفته که این انتقال را متوقف کرده تا مانع اسرائیل از استفاده از آن مهمات خاص در حمله خود به شهر رفح در جنوب غزه شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، بسته‌ای که روز سه شنبه اعلام شد، شامل حدود 700 میلیون دلار برای مهمات تانک، 500 میلیون دلار برای وسایل نقلیه تاکتیکی و 60 میلیون دلار برای گلوله‌های خمپاره است.

هیچ نشانه فوری درباره زمان ارسال سلاح وجود ندارد. به گفته این دو منبع این محموله بخشی از بسته کمک خارجی طولانی مدتی نیست که کنگره تصویب کرد و جو بایدن ماه گذشته آن را امضا کرد. مشخص نیست این محموله آخرین بخش از فروش تسلیحات موجود است یا چیز جدیدی است.

خبر مرتبط
خط‌ونشان بایدن برای چین/ اجازه نمی‌دهیم بازار ما را پر کند!

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: در موضعی قوی‌تر برای پیروزی در رقابت اقتصادی قرن بیست و یکم با چین یا هر کشور دیگری قرار داریم

دولت بایدن به دلیل حمایت نظامی از جنگ هفت ماهه اسرائیل علیه حماس در غزه، در زمانی که بایدن برای انتخاب مجدد در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، مبارزه می‌کند، از سوی هر دو طرف طیف سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

برخی از همتایان دموکرات بایدن او را تحت فشار قرار داده‌اند تا انتقال تسلیحات تهاجمی به اسرائیل را محدود کند تا متحد آمریکا را تحت فشار قرار دهد که برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی اقدامات بیشتری انجام دهد.

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از توقف دولت در انتقال بمب‌ها استفاده کرده‌اند و گفته‌اند که هرگونه کاهش حمایت آمریکا از اسرائیل - نزدیک‌ترین متحدش در خاورمیانه – اسرائیل را در حالی که با حماس و دیگر گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد، تضعیف می‌کند. در مجلس نمایندگان، آنها در حال برنامه‌ریزی هستند تا لایحه‌ای را در این هفته ارائه کنند تا تحویل تسلیحات تهاجمی برای اسرائیل را الزامی کند.

خبر مرتبط
کوک همسایگان علیه تهران؛ نقشه بایدن برای رویارویی ایران و ترکیه در بغداد/ پشت پرده بسته معافیت تحریمی عراق چیست؟

اقتصادنیوز: به ادعای گروهی از ناظران ایالات متحده در صدد است تا با کمک بازیگرانی چون ترکیه نفوذ، ایران در منطقه بالاخص در عراق را کاهش دهد. این گروه مدعی اند که واشنگتن با توسل به اهرم های مختلف تلاش دارد تا نوعی هم صدایی میان بغداد و آنکارا تعریف کرده و بدین طریق این دو کشور را از ایران دور کند؛ گزاره ای که به واسطه دلایل مختلف فعلا ممکن نیست.

علیرغم تعلیق یک محموله بمب، بایدن و مقامات دولت به صراحت اعلام کرده‌اند که به تحویل سایر تسلیحات و حمایت نظامی کلی از اسرائیل، که بزرگترین دریافت کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده است، ادامه خواهند داد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت بایدن مراقب است که «اسرائیل تمام امکانات نظامی مورد نیاز برای دفاع از خود در برابر همه دشمنانش از جمله حماس را در اختیار داشته باشد. از نظر او، این مسئله بسیار روشن است: او به ارائه تمام قابلیت‌های مورد نیاز اسرائیل ادامه می‌دهد، اما نمی‌خواهد دسته‌های خاصی از تسلیحات آمریکایی در نوع خاصی از عملیات در یک مکان خاص استفاده شود. و باز هم او در این مورد صریح و ثابت قدم بوده است.»

کاخ سفید در واکنش به طرح جمهوری خواهان مجلس نمایندگان برای پیشبرد لایحه‌ای مبنی بر الزام تحویل تسلیحات تهاجمی به اسرائیل، روز سه شنبه گفت که بایدن این لایحه را در صورت تصویب در کنگره وتو خواهد کرد.

این لایحه عملاً هیچ شانسی در سنای تحت کنترل دموکرات ها ندارد. اما دموکرات‌های مجلس نمایندگان تا حدودی در این موضوع اختلاف نظر دارند و تقریباً 22 نفر نامه‌ای به دولت بایدن را امضا کرده‌اند که می‌گویند «عمیقاً نگران پیامی» هستند که با توقف ارسال بمب ارسال شده است.

به گفته یک مقام دولت، علاوه بر تهدید کتبی وتو، کاخ سفید با قانونگذاران مختلف و کارکنان کنگره در مورد این قانون در تماس بوده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید این هفته گفت: «ما قویاً و به شدت با تلاش‌ها برای محدود کردن توانایی رئیس‌جمهور برای استقرار کمک‌های امنیتی ایالات متحده مطابق با سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ایالات متحده مخالفیم.»


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیا رگ‌های واریسی جای نگرانی دارند؟