گوشی پرچمدار سونی ایکسپریا 1 مارک 6 رسماً معرفی شد؛ برای حضور ژاپنی ها در سطح اول رقابت


گوشی پرچمدار سونی ایکسپریا 1 مارک 6 رسماً معرفی شد؛ برای حضور ژاپنی ها در سطح اول رقابت

پس از انتشار انبوه تصاویر و شایعات در مورد نسل جدید گوشی پرچمدار سال 2024 سامورایی‌ها، سونی در مراسمی از گوشی Xperia 1 VI رونمایی کرد. این گوشی که در همه زمینه‌ها بهبودهایی را نسبت به نسل قبل دیده، در عین حفظ الگوهای طراحی سونی، قرار است دوربین...

پس از انتشار انبوه تصاویر و شایعات در مورد نسل جدید گوشی پرچمدار سال 2024 سامورایی‌ها، سونی در مراسمی از گوشی Xperia 1 VI رونمایی کرد. این گوشی که در همه زمینه‌ها بهبودهایی را نسبت به نسل قبل دیده، در عین حفظ الگوهای طراحی سونی، قرار است دوربین متحول‌شده‌ای را با یک نمایشگر بسیار بهتر در اختیار کاربران قرار دهد.

همانند نام‌گذاری متفاوت و خاص، گوشی‌های ایکسپریا مارک، در مشخصات و ظاهر هم همیشه خاص هستند. جدیدترین پرچمدار این سری ساعتی پیش توسط ژاپنی‌ها به صورت رسمی معرفی شد تا بیاید و تنه به تنها بزرگانی مانند آیفون 15 پرو مکس، گلکسی اس 24 اولترا، شیائومی 14 اولترا و بقیه بزند. اما آیا این جنگجوی کهنه‌کار با لباس جدیدش در میدان رقابت موفق خواهد شد؟

مدل جدید معرفی شده، طبق انتظار، نامSony Xperia 1 VI را برگزیده که اگر بخواهید آن را به فارسی بخوانید باید بگوییم، ایکسپریا 1 مارک 6؛ گوشی که پیشرفت قابل توجهی را نسبت به مارک 5 به خود دیده و می‌تواند برای اولین بار محصولی بشود که در جدال با رقبای بزرگ، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

نمایشگر گوشی سونی اکسپریا 1 مارک 6

تغییر عمده و به نظر ما بسیار مثبت در این مدل، دور شدن از صفحه نمایش4K OLED با نسبت تصویر سینمایی 21:9 و حرکت به سمت یک پنل متداول‌تر با نسبت تصویر 19.5:9 و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل است. اندازه قطر این نمایشگر همچنان 6.5 اینچ باقی مانده که شاید بتوان آن را استاندارد این روزهای صنعت گوشی‌های موبایل پرچمدار دانست. اما با توجه به نسبت تصویر جدید، صفحه نمایش دستگاه از نظر ابعاد طول و عرض، کمی بزرگ‌تر خواهد بود.

xperia-1-vi-2.jpg

روشنایی صفحه نمایش نیز در مدل جدید افزایش یافته و از 900 نیت به 1,300 نیت رسیده و حالا عملکرد بسیار هوشمندتری خواهد داشت. پاشنه آشیل نمایشگرهای OLED، عدم وجود قابلیت تنظیم پویا فرکانس پایش محتوای نمایشگر است و این مشکل تنها به دستان توانمند فناوری پنل LTPO باز می‌شود که سونی نیز با علم به این موضوع، تغییر مذکور را ایجاد کرده و حالا نمایشگری با قابلیت تغییر فرکانس پایش از 1 تا 120 هرتز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته امکان تغییر فرکانس در مقادیر ثابت نیز وجود دارد.

هر دو طرف گوشی با شیشه Gorilla Glass Victus پوشانده شده که شامل نسخه 2 در جلو و نسخه 1 در پشت بدنه دستگاه می‌شود. همچنین شیشه پشتی (مانند نسل قبل) دارای الگوی شیشه‌ای مات است تا میزان باقی ماندن اثر انگشت و رطوبت دست روی آن با میکروفابریکیشن اختصاصی آن به حداقل برسد.

باتری و شارژدهی

استفاده از نرخ بروزرسانی پویا محتوای نمایشگر بدون شک تأثیر مثبتی بر عمر باتری خواهد داشت و سونی نیز به صورت صریح اعلام کرده که باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی دستگاه با توجه به انبوه بهینه‌سازی‌ها می‌تواند برای مدت زمان دو روز استفاده دوام شارژدهی داشته باشد.

همچنین برای شارژ مجدد نیز اتفاقات خوبی در پیش است و سونی اعلام کرده که اگر نیم ساعت این گوشی را به شارژ بزنید، تا 50 درصد ظرفیت باتری آن با شارژر 30 واتی‌اش شارژ می‌شود. بهینه‌سازی‌های انجام شده برای افزایش طول عمر کلی باتری دستگاه نیز مفید خواهد بود و سونی گفته که حداقل 80% از ظرفیت باتری دستگاه را می‌توانید پس از گذشت 4 سال استفاده مداوم از آن به لطف فناوری‌های Battery Care و Xperia Adaptive Charging انتظار داشته باشید.

قابلیت های صوتی پرچمدار جدید سونی

یک ویژگی مثبت دیگر سونی در این گوشی، مخصوص علاقه‌مندان به کیفیت صدا خواهد بود و این افراد خوشحال خواهند شد وقتی بشنوند Xperia 1 VI اسپیکرهای استریوی رو به پنل جلو دستگاه، با صدای بلندتر و متعادل‌تر داشته و همزمان فناوری ویژه‌ای را برای کاهش نویز خروجی اسپیکرها را به کار خواهد بست تا اصواتی بسیار شفاف‌تر را به گوش کاربر تحویل دهد.

یک حرکت دوست داشتنی دیگر نیز حفظ جک هدفون 3.5 میلی‌متری است که مدار پیش تقویت‌کننده حرفه‌ای برای آن در نظر گرفته شده تا ایکسپریا 1 مارک 6 را به یک گوشی پریمیوم راست کار آئودیوفیل‌ها تبدیل کند.

تراشه و سیستم پردازشی

در بخش پردازشی نیز همانطور که انتظار می‌رفت، Xperia 1 VI به آخرین نسل از تراشه Snapdragon 8 Gen 3 با 12 گیگابایت رم ارتقا یافته است. کاربران اروپایی می‌توانند این گوشی را با 256 گیگابایت حافظه داخلی سفارش دهند ولی در اقدامی جالب و عجیب، برای خریداران ژاپنی و شرق آسیا نسخه‌ای با 512 گیگابایت در بازار عرضه خواهد شد.

xperia-1-vi-4.jpg

اقدام جالب دیگر سونی در این گوشی برای بخش سخت‌افزار، سیستم خنک‌کننده جدید و متفاوت در نظر گرفته شده به عنوان یک سیستم با Vapor Chamber است که فقدان آن در سری اکسپریا 1 به شدت احساس می‌شد. حالا سونی این اتاقک کاهش دما را روی تراشه چسبانده و به لطف این بهینه‌سازی، می‌توان نرخ فریم بر ثانیه را به نحو قابل توجهی افزایش داد.

دوربین و اپتیک اکسپریا 1 مارک 6

پس از موارد فوق بیایید در مورد دوربین‌های این گوشی صحبت کنیم. از نظر فنی و اعداد شاید دوربین Xperia 1 VI مشابه نسخه V به نظر برسد، اما تغییرات اساسی وجود دارد که باید تفاوت‌های بزرگ و مثبتی در عملکرد خروجی اپتیک دستگاه ایجاد کند.

xperia-1-vi-3.jpg

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با سنسور 1/1.35 اینچی این گوشی ظاهراً تغییری نکرده است اما امسال حالت کامل رزولوشن 48 مگاپیکسلی را در اختیار کاربر می‌گذارد. لنز پیش روی این سنسور نیز حالا 24 میلی‌متری f/1.9 با سیستم پایدارساز نوری (OIS) است. همچنین می‌توانیم بگوییم که از نظر فنی، دوربین فوق عریض این ماژول نیز تغییر خاصی نکرده و همچنان شامل یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگمی به گشودگی f/2.2 با طول کانونی 16 میلی‌متری و فوکوس خودکار PDAF است.

با این حال، سونی در بخش زوم دستگاه پیشرفت‌هایی را نوید داده که می‌توانند بسیار بهتر از قبل باشند. سنسور این بخش همان 1/3.5 اینچ است، اما Xperia 1 VI یک ماژول زوم اپتیکال با دامنه‌ی وسیع‌تر 85 تا 170 میلی‌متری (3.5 برابر تا 7.1 برابر به صورت زوم اپتیکال) را به ارمغان می‌آورد که نسبت به لنز 85 تا 110 میلی‌متری نسخه V قدرت بیشتری در زوم را ارائه خواهد داد.

همچنین برای نسخه امسال، حالت ماکرو و فوکوس روی سوژه‌های بسیار نزدیک نیز بهبود یافته و با استفاده از حالت تله‌ماکرو اختصاصی که امکان نظر به سوژه در فاصله ثابت 4 سانتی‌متری (با بزرگنمایی 2 برابر) را فراهم می‌کند نیز ارائه شده است که سونی وعده داده، سطح جدید در عکاسی ماکرو رو در اختیار افرادی می‌گذارند که این گوشی را انتخاب کرده باشند.

نرم‌افزار

Sony Xperia 1 VI با اندروید 14 در زمان عرضه همراه خواهد بود و شرکت ژاپنی وعده داده که تا سه به‌روزرسانی عمده نسخه اندروید و چهار سال به‌روزرسانی امنیتی را باید از این گوشی انتظار داشت.

قیمت و زمان عرضه Xperia 1 VI

سونی اکسپریا 1 VIدر رنگ‌های مشکی، نقره‌ای پلاتینیوم و سبز خاکی عرضه می‌شود. قیمت این گوشی از 1,399 یورو یا 1,299 پوند شروع می‌شود و از اواسط خرداد ماه در بازارهای جهانی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه عجیب و غریب دانش‌آموزی به مادرش 4 هزار سال پیش